Az Okosipar.hu hírportál egyesült a newtechnology.hu hírportállal! Ez az oldal nem frissül tovább. Tartalmainkért látogass el a www.newtechnology.hu oldalra!
100 éve szövőgép, ma robotautó
Modern szövőgép gyártásával indult, ma pedig az elektromobilitás és az autonóm vezetés mozgatja. A történet úgy kezdődött, hogy Suzuki Michio 1909-ben készítette el az első szövőgépét, amelyet aztán árusítani kezdett. A termék óriási népszerűségnek örvendett, és a paletta bővítésével a járműipar felé nyitott 1938-ban, amikor egy Austin Seven gépkocsi alapján legyártottak egy prototípust. 1955-ben változott a cég neve Suzuki Motor Corporationre, s 1956-ban elkészült az első autójuk, a Suzulight, amely egy elsőkerék-meghajtású jármű volt.
Több mint fél évszázadot ugorva az időben a Suzuki már a teljesen elektromos autók gyártásáról adott hírt. 2023-ban a Delhiben megrendezett Auto Expo kiállításon mutatták be az eVX koncepciójukat, amely az elképzelések szerint új utat nyit az elektromos szériagyártás felé, s első modellje a japán márkának. A gyártó szerint a 60 kWh-s akkumulátorral felszerelt jármű 550 kilométer megtételére lesz képes teljesen feltöltött állapotban. A Suzuki a Toyotával való partnerségnek köszönhetően mélyebb ismeretekkel rendelkezik az elektromobilitás terén. Az eVX külsőleg a Suzuki S-Cross modelljére fog a leginkább hasonlítani.
Fejlesztések partnerségek révén
De nem a Toyotával való együttműködés az egyetlen, amelynek köszönhetően a Suzuki fejlesztéseket eszközöl. A kanadai InMotive vállalattal közösen ingear sebességváltón dolgoznak, amely kifejezetten elektromos autókhoz készülő kétfokozatú eszköz, ami akár 15 százalékkal javíthatja a hatótávot és a gyorsulási teljesítményt.
Emellett a futurisztikusnak hangzó repülő autók területén is együttműködést indított a Suzuki a SkyDrive vállalatával. A forgalom racionalizálása érdekében úttörő megoldásokra van szükség, amelyek a közlekedésre kényelmes és hatékony alternatívát nyújtanak. A járműgyártó vállalat célja, hogy a légi mobilitási üzletágukban is forradalmi előrelépést tegyenek.
A fejlesztések iránti elköteleződés érdekében a Suzuki befektetett az Applied EV startupba, amely a következő generációs mobilitás felgyorsítását hivatott elérni. Az ausztrál vállalat a villamos és az autonóm vezetési alkalmazásokhoz szükséges szoftverek fejlesztését végzi, s többek között e cégnek köszönhető a Blanc Robot önvezető jármű is, amely számos kereskedelmi felhasználás során alkalmazható, például a közúti szállítmányozás (élelmiszer- és csomagfuvarozás) és az ipari logisztika területén.
A jövő mobilitását a robotok biztosítják
A Suzuki 2022-ben adott hírt arról, hogy 21 millió dollárral befektet az Applied EV vállalatba, amellyel már az azt megelőző évben megállapodott az együttműködésről. Az ausztrál székhelyű startup a Digital Backbone néven ismertté vált szoftvert fejleszti, amely lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek teljes egészében digitális platformon működjenek, ezáltal egyszerűbbé válik a jármű felépítése, azaz nem lesz szükség jelentős mennyiségű alkatrészre, ami csökkentheti a gyártási költséget és növelheti a hatékonyságot – írja cikkében a The Driven.
Az Applied EV jelenlegi termékpalettáján két megoldás található: a Digital Backbone és az erre épülő Blanc Robot.
A digitális gerinc
A Digital Backbone megoldás a legmodernebb szoftverekkel és hardverekkel egyesíti a jármű minden aspektusának vezérlését. A technológia révén az elektromobilitás új szintre emelkedik, ugyanis csökken a hardverek összetettsége és a gyártási költség, emellett optimalizálja az autonóm közlekedés bevezetését. Ez a szoftverrendszer megfelel az ASIL biztonsági követelményeinek a teherszállítási és ipari alkalmazások vonatkozásában. A teljes architektúra – szoftver, firmware és elektronika – lehetővé teszi a 4-es, 5-ös szintű autonóm közlekedést. A megoldást szélesebb piac számára kívánják elérhetővé tenni, azaz bármilyen járművön alkalmazható, a személygépkocsiktól kezdve a teherautókon keresztül az ipari szállítóeszközökig.
A gerincre épülő szervezet
Az Applied EV mintegy demonstrálva a digitális gerincre építhető rendszert, megalkotta a Blanc Robotot, amelyet az autonóm járművek „okostelefonjaként” aposztrofálnak. A platform számos területen bevethető a partnerek igényeire szabva. A jármű teljesen elektromos, autonóm módon közlekedik, és szabadon programozható. Moduláris felépítésének köszönhetően pedig szinte csak a képzelet szab határt a felhasználásának.
Együttműködések révén feltörekvő Applied EV
Az Applied EV csupán a közelmúltban vált ismertté az együttműködéseinek köszönhetően. A Suzukin kívül más nagyvállalattal is kooperációt folytat. Az új generációs autonóm járművek tervezésének, minőségbiztosításának és gyártásának támogatásához a Siemens csúcstechnológiás ipari szoftverrendszereit használja. A Siemens felhő alapú PLM platformja segíti az Applied EV vállalatot abban, hogy megfeleljenek az autonóm járművek és technológiák iránt megnövekedett keresletnek.
Paradigmaváltó tervek és megvalósítások
Az ausztrál Forbes készített interjút az Applied EV egyik alapítójával, a jelenlegi ügyvezetőjével, Julien Broadbenttel. A szakember sokéves amerikai autóipari tapasztalata, hogy a nagy gyártók még mindig a mintegy száz éve felépített folyamatokra és rendszerekre támaszkodnak, és nem biztosítanak elegendő forrást a saját szoftvereik vagy elektronikus rendszereik fejlesztésére. A járműipari szereplők ráébredtek arra, hogy az autonóm járművek iránt valós piaci igény mutatkozik, viszont nem képesek gyorsan reagálni erre.
„A hagyományos járművek abból a korszakból származnak, amikor a mechanikus vezetés állt a középpontban” – mondja az interjúban Julien Broadbent. „Ezeket nem úgy állították be, hogy képesek legyenek a szoftveres irányításra, hiszen azokat ember általi működtetésre tervezték. Az autógyártók nem tudták elég gyorsan kiaknázni az autonóm járművekben rejlő potenciált, emiatt hatalmas űr keletkezett a piacon, s mindenki azt hitte, hogy hirtelen megtalálják a kívánt megoldást.
A szakember elképzelhetőnek tartja, hogy egyszer majd találkozhatunk önvezető járművekkel a közutakon, de ennek eléréséhez még hosszú út áll a technológia előtt. Világszerte több milliárd dollárt fektettek már az autonóm vezetési technológiába, ám teljesen önvezető autó nem került kereskedelmi forgalomba.
A közelmúltban az Applied EV önvezető, fülke nélküli haszongépjárművét az Egyesült Királyságban, Oxford utcáin tesztelték, amit az ausztrál vállalat a brit partnerével, az Oxboticával együttműködve hajtott végre.
2022 szeptemberében a világ kilencedik legnagyobb autógyártója, a Suzuki részesedést szerzett az Applied EV vállalatban, ami lehetővé teszi, hogy felhasználja a technológiát járműveiben. A mobilitás előtt új távlatok nyílhatnak ezáltal.
Némethi Botond, NEW technology magazin