3D nyomtatással készít futóműalkatrészt az SLM

A cég a repüléstechnológiák specialistájával, a Safran Landing Systems-szel dolgozott együtt, hogy könnyebbé tegye a kereskedelmi célú repülés kritikus fontosságú komponensét.

A Safran a világon valószínűleg először használta az SLM lézeres olvasztótechnológiáját arra, hogy legyártson egy repülőgép orra alatti futóművet, következtet a 3D Printing Industry cikke. A szerkezet 15 százalékkal lett könnyebb, mintha hagyományos módszerekkel készült volna. Az eljárással – amelynek lényege, hogy egy nagy teljesítményű lézer szelektíven olvasztja egymásra a fémporrétegeket – nemcsak a tömegből, hanem a gyártási időből is lefaragtak, így a prototípusok tesztelése hamarabb megkezdődhetett.

„Az additív gyártással rengeteg időt lehet spórolni az osztályozás és az engedélyezés során, egész egyszerűen azzal, hogy az alkatrészeket gyorsan át tudjuk adni tesztelésre”, magyarázta a technológia előnyeit Gerhard Bierleutgeb, az SLM Solutions egyik vezetője. „A szerelvényeket a szokásos néhány hónapos legyártás helyett néhány nap alatt prezentálni tudjuk.”

A közös projekt célja az volt, hogy bebizonyítsák: az SLM additív gyártási módszereivel hatékonyan lehet nagyobb repülőgép-alkatrészeket gyártani. A munkához az SLM 800 3D nyomtatót választották, mivel ez nagyobb munkadarabok függőleges irányú felépítésére is alkalmas.

A még hatékonyabb kihasználtság érdekében újratervezték a futómű szabványait – ezzel érték el a jelentős mértékű súlycsökkenést is. Mivel ilyen szerkezeteknél nagyon szigorú előírásoknak kell megfelelni, rugalmas, mégis nagyon erős titánötvözetet használtak alapanyagként. A végeredmény egy megbízható, ellenálló, korrózióálló, minden szabálynak megfelelő alkatrész lett. A projekt legnagyobb tanulsága mindemellett az, hogy az SLM 800-zal a mérnökök minden korábbinál gyorsabban módosíthatják, nyomtathatják és tesztelhetik az alkatrészeket.

Az SLM-nek nem ez az első repüléstechnológiai sikere: az eddig főleg az autóiparban használt NXG XII 600-as nyomtatórendszerükből nemrég öt darabot vásárolt egy meg nem nevezett európai repülőgépgyártó, illetve dolgoztak együtt a nemzetközi repüléstechnikai konglomerátumként működő Honeywell-lel is: nekik alumínium alkatrészeket készítettek.

Gábor János, NEW technology

A cikk a NEW technology magazin 4. számában jelent meg. Ha ingyenesen el szereznéd olvasni, nincs más dolgod, mint feliratkozni és már küldjük is a legújabb lapszámot:

FELIRATKOZOM AZ INGYENES E-MAGAZINÉRT!

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akár ez is tetszhet
https://www.okosipar.hu/wp-admin/post.php?post=7773&action=edit#