- Hirdetés -

- Hirdetés -

5 tény a logisztika mögött rejlő technológiáról

A logisztika kapcsán a legtöbbeknek még ma is hatalmas konténerek, nagy kamionok és végeláthatatlan polcrendszerek között raklapokat mozgató targoncák jutnak eszükbe. Nyilván ez is része a szakmának, de a vásárlói szokások átalakulásával dinamikus változások indultak be a logisztika technológiai hátterében is.

Egy fulfillmenttel foglalkozó raktár a fenti sztereotípiáink egyikének sem fog megfelelni, miközben az ilyen típusú bázisok egyre nagyobb teret hódítanak maguknak.
Amikor az igazán újszerű logisztikai technológiákról írunk, akkor nem a még nagyobb kapacitású rakodók az érdekesek, hanem az egyre precízebb, saját döntést hozó intelligens picking berendezések, az integrált számítástechnikai szoftverek vagy a komissiózó robotok. Ez a cikk nem egy konkrét technológia bemutatására vállalkozik, hanem a logisztika mögött álló technológiával kapcsolatos tények hátterét világítja meg. Megvizsgálunk öt tényt, ami alapvetően határozza meg napjaink logisztikai folyamatait.

Az e-kereskedelem bővülése a logisztikában is alapvető változásokat hozott

- Hirdetés -

- Hirdetés -

A logisztika feladata évtizedek óta változatlan: a termékeket megfelelő mennyiségben és minőségben a rendeltetési helyükre szállítani meghatározott időpontban olyan módon, hogy annak költsége ne haladja meg a várakozásokat. Ennek része a raktározás, ahol a termékeket veszteség- és minőségromlás nélkül tárolják addig, amíg a szállításuk a megrendelői igények szerint szükségessé nem válik.

A modern logisztika kialakulásától jellemzően a gyártó raktárából egy nagykereskedőhöz került a termék, ahonnan a végfelhasználók számára értékesítő kiskereskedők bolti raktárába szállították. A készletgazdálkodás és a raktározás fizikai tevékenységeinek egy része közvetlenül az értékesítést végző boltok feladatköre volt. A logisztikusok számára a fuvarok kiszámíthatóak voltak, a szállítások nagyobb tételeket öleltek fel. Ezt a rendszert borította fel gyökeresen az online kereskedelem robbanásszerű növekedése, ami teljesen új elvárásokat támasztott a logisztikai szolgáltatók felé.

A megrendelések kis tételszámból állnak és a raktárból közvetlenül a fogyasztóhoz kerülhet a termék, de akár a dropshipping modellben a gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz is történhet a szállítás. A logisztikusok a webáruházak igényeire a fulfillment szolgáltatással reagáltak. A fulfillment a megrendelések teljesítését jelenti, azaz a logisztikai szolgáltatók feldolgozzák a rendeléseket, nyilvántartásokat vezetnek, komissióznak, csomagolnak és gondoskodnak a kiszállításról, de kezelik a visszárut is: mindent elvégeznek, ami nem az online térben történik.

A kereskedők csak kereskednek és semmilyen logisztikai részterülettel nem foglalkoznak. A szerepek fordultak és a logisztikusoknak kell nyitnia afelé, hogy szakterületükhöz kapcsolódó, de annak közvetlenül részét nem jelentő feladatokat ellássanak. Ehhez teljesen át kellett alakítani munkaszervezésüket és eszközparkjukat is. Több szereplőhöz integrálható rendszereket kellett kiépíteniük, a munkavégzés dinamikus jellege előtérbe került a statikus tároláshoz képest.

Az okos követési rendszerek mindig tudják hol a csomag

A fenti átalakulás egyik legfontosabb alapja a készletnyilvántartás és a valós idejű követési rendszerek kialakítása volt. Nem elég a készletek méretét tudni, amiket alkalmi leltárral ellenőrizhetünk, hanem minden egyes termék pontos helyzetét ismernünk kell. A mai technológia lehetővé teszi azt, hogy egy webáruházban leadott megrendelés elemeinek hollétét akár olyan pontossággal is kövessük, hogy lássuk amikor leemeli őket a komissiózó a polcról és elindul vele a csomagolási területre. Más kérdés, hogy ezt nem követjük mindig, de a termék helyzetét bármikor képesek kell, hogy legyünk megállapítani.

A követési rendszerek nem csak azért hasznosak, mert kíváncsiak lehetünk arra, hol jár megrendelt termékünk. A szállítási idők és útvonalak optimalizálásában, a készletgazdálkodás pontosításában és a beszerzés időzítésében is kulcsszerepet játszanak.

Az automatizáció és a robotizáció gyökeresen átalakította a logisztikát

Automatizáltnak az olyan folyamatokat hívjuk, amik adott feltételek fennállása esetén további külső beavatkozás nélkül meghatározott módon lefutnak. Ha beérkezik a megrendelés, azt közvetlenül megkapja a komissiózó feladatként, ha a rendelés minden tétele csomagolásra került, automatikusan megtörténik a kiszállítás megszervezése. Ugyanígy, ha a készletszint lecsökken, automatikusan elindulhat a beszerzés is vagy éppen a vásárló kaphat levelet rendelése helyzetéről az ügyfélszolgálattól.

Az ügymenetek egységesítése és a tevékenységek integrációja elengedhetetlenné vált egy olyan környezetben, ahol a feladatok darabszáma hihetetlen mértékben növekedett, miközben azok mérete csökkent. Magyarán egy raktár nem 25 nagyobb tételből álló rendelést kezel egy nap, hanem 1000 kisebb tételből állót. A raktározás lelke a tevékenységeket összefogó raktárkezelő program lett.

Innen már csak egy lépés volt a robotizáció, amikor az automatizált folyamat végrehajtásában sem vesznek részt humán munkatársak. Nem kapja meg automatikusan feladatnak a komissiózó adott termék megkeresését és csomagolóhelyre szállítását, hanem egy robot gyűjti ki azt és a terméket elszállítja a csomagolási helyre, ahol gyakran egy másik robot csomagolja azt be. A munkatársak feladata a karbantartás és az ellenőrzés, valamint a nem automatizálható feladatok végrehajtása lett.

Az automatizáció és a robotizáció együttesen korábban elképzelhetetlen módon gyorsította meg a rendelések végrehajtását, miközben a hibák lehetőségét minimalizálta. A raktározás egyre kevésbé lesz kiszolgáltatva a munkaerő rendelkezésre állásnak, javult a raktárbázisok helykihasználása és összességében növekedett a logisztika költséghatékonysága.

A mesterséges intelligenica gyökeresen át fogja alakítani a logisztikát

A logisztika már ma is rengeteg adatot kezel és információt szinkronizál. Csak idő kérdése, hogy az automatizált folyamatok döntéseket igénylő lépéseit, amit ma még jellemzően munkatársak hoznak meg, mikor fogja átvenni a mesterséges intelligencia. A termékek raktáron belüli, vagy raktárhálózatban való elhelyezkedését optimalizálhatja az MI, de akár a készlet összetételére, méretére vagy beszerzési útvonalára és időpontjára is útmutatást adhat. A mesterséges intelligenciának meghatározó szerepe lehet a szállítás jövőjét tekintve is.

Az önvezető járművek sokak fantáziáját mozgatják, amik megjelenése a szállítmányozást is alakíthatja. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy ez a jéghegy csúcsa és mire ideáig eljutunk, addig egy raktárbázison belül már számtalan hasonló feladatkörben fognak intelligens robotok rutinszerűen dolgozni.

A legmodernebb technológia hazánkban is elérhető bárkinek

Ez nem a távoli jövő. A webáruházakat kiszolgáló fulfillment raktárak gyakorlatilag kivétel nélkül automatizált technológiákkal dolgoznak és Budapest határában is van már robottechnológiát alkalmazó raktárbázis. Ráadásul ez nem csak high-tech cégek vagy hatalmas multik számára elérhető érdekesség, hanem bármely átlagos webshop által használható szolgáltatás.

A robotizált raktárbázis kiépítése drága, de üzemeltetése már olcsóbb, hiszen helyhasználata optimális, valamint a tevékenységek gyors és pontos végrehajtása is biztosított. Kevés alkalmazottal is üzembiztosan képesek működni. A beruházás megtérülése a minél nagyobb kihasználtság kérdése, amit legjobban sok és változatos igényű partnerrel lehet maximalizálni. Éppen ezért a robotizált bázissal rendelkező szolgáltatók ajánlatai pénzügyi szempontból is versenyképesek.

Igen, ez azt jelenti, hogy egy közepes méretű magyar webáruháznak anyagilag is jobban megéri egy robotizált raktárbázis használata, mint saját tárolókapacitás fenntartása. Olcsóbb a fulfillment szolgáltatás egy termékre vetített költsége kiszervezés esetén, mint annak házon belüli végrehajtása. Ahogy a kereskedelem egyre nagyobb szeletét fogja az online értékesítés kitenni, ez annál jobban helytálló állítás lesz.

boxy.hu

Szponzorált tartalom

Akár ez is tetszhet