Az Okosipar.hu hírportál egyesült a newtechnology.hu hírportállal! Ez az oldal nem frissül tovább. Tartalmainkért látogass el a www.newtechnology.hu oldalra! 

500.000 fát kellett kivágni a Tesla európai autógyára miatt

Bár az elektromos autózás a karbonkibocsátás és a természeti fenntarthatóság jegyében futott fel, az úttörő amerikai márka nem igazán tartotta tiszteletben a környezetvédelmet, amikor kiválasztotta a helyszínt az európai gyárához. A Berlin melletti üzem területéről készült előtte-utána műholdas felvételek elég egyértelművé teszik, mekkora erdőt kellett kiirtani a Tesla terjeszkedése miatt.

A Tesla Németországban épülő gigagyára körüli környezetvédelmi viták az utóbbi években egyre nagyobb hullámokat vetnek – és nem véletlenül. Most a Kayrros nevű környezetvédelmi elemző cég legfrissebb műholdas képei alapján bizonyítást nyert, hogy az elmúlt három év építkezései alatt mintegy 500.000 fát vágtak ki, ezzel 329 hektár erdőt semmisítettek meg.

Az üzem a kezdetektől fogva heves tiltakozások tárgya volt. Környezetvédelmi aktivisták élesen bírálták a projektet, mondván, az ellentmond annak a fenntarthatósági elvnek, amelyet a Tesla elviekben képvisel. A tiltakozások békés tüntetésektől extrém akciókig terjedtek: egyszer a tüntetők egy elektromos vezetékoszlopot is felgyújtottak, az üzem termelésének átmeneti leállását okozva.

- Hirdetés -

A Kayrros műholdas adatai megerősítették az aggodalmakat. Antoine Halff, a cég vezető elemzője a The Guardiannak nyilatkozva rámutatott, hogy egy ilyen nagyszabású projekt összetett kompromisszumokat igényel. „A Tesla németországi gyára jelentős fakivágással járt. Természetesen ezt perspektívába kell helyezni, hiszen az elektromos járművek használata előnyösebb a belső égésű motoros autókkal szemben” – magyarázta, de kiemelte, hogy az elveszett félmillió fa körülbelül 13.000 tonna szén-dioxid-emissziós többletet jelent, ami nagyjából 2800 amerikai autó éves kibocsátásával egyenlő.

A jelentős erdőirtás ellenére Brandenburg tartomány környezetvédelmi minisztériuma jóváhagyta a gyár termelési kapacitásának megduplázását, így az évente akár egymillió autó gyártására is képes lesz. Ez a döntés fokozta a vitát, különösen azután, hogy a gyár területén számos környezetvédelmi incidens – például dízelolaj-, festék- és alumíniumszivárgás történt. A Tesla ugyan elismerte ezeket az incidenseket, de azt állítja, hogy környezeti károkat nem okoztak, és szükség esetén korrekciós intézkedéseket vezetnek be.

- Hirdetés -

A Kayrros műholdas elemzése az Európai Űrügynökség Sentinel-2 műholdjának optikai képeit használta. A rendszer 10 méteres pontossággal rendelkezik, így lehetővé teszi a földhasználat változásainak precíz nyomon követését, és kritikus adatokat szolgáltat a Tesla gigagyárához hasonló ipari projektek környezeti hatásainak megértéséhez. A Kayrros erdőirtás-érzékelő eszközének célja, hogy segítse a vállalatokat az új EU-szabályozások betartásában, amelyek 2025-től tiltják az erdőirtással összefüggő áruk importját. A Tesla nyilván a határidőig be akarja fejezni az európai gyára bővítését.

Gábor János, Okosipar.hu

- Hirdetés -