A Clearview egy arcfelismerő programot reklámozott az amerikai rendőrök számára 

Néhány hónappal ezelőtt a Clearview MI arcfelismerő programmal foglalkozó cég megjelent a New York Times címlapján, mivel a társaság korábban az Egyesült Államok rendőri osztályainak hirdette szolgáltatását. 

Clearview 2019 augusztusában e-mailben küldte el hirdetéseit a rendőri osztályoknak, „Hogyan lehet azonnal megoldani a bűncselekményeket az arckeresési technológiával” témában, a Rendőrség Testvériségének (Fraternal Order of Police) online, FOPConnect nevű platformján keresztül. 

„A Clearview olyan, mint a Google arckeresés” – olvasható a hirdetésben. „Csak készítsen fényképet a gyanúsított arcáról, egy gyors érintés a mobiltelefonján vagy a számítógépén, és egy másodpercnyi keresés után meg is van az eredmény. Találjon rabosítási dokumentumokat, a közösségi médiában megjelent fotókat és más, nyilvánosan elérhető képanyagokat.” 

FOPConnect-et a 911Media üzemelteti, amely korábban egy több mint 60 000 címet tartalmazó e-mail listát tett közzé, beleértve az ország területén működő rendőri osztályokat is. A FOP egy kb. 350 000 taggal rendelkező amerikai rendészeti munkaügyi szervezet. A OneZero-val folytatott telefonbeszélgetés során a 911Media egyik tagja szerint a Clearview valóban küldött nekik egy ilyen email-reklámot, de többet nem kívántak elárulni róla. A Clearview nem válaszolt egyetlen megkeresésre sem. 

„A stratégiai hirdetések vásárlása növeli a márka ismertségét az országos közbiztonsági közösségben” – írta a 911Media a 2019. évi reklámbrosúrában. “Helyezze el a márkáját az egész országban a bűnüldöző szerveknél, és alakítson ki kapcsolatot ezekkel az intézményekkel.” 

FOPConnect által 2019 augusztusában a wisconsini Green Bay rendőri osztályára küldött további hat e-mailből három oktatási lehetőségekre irányult, az egyik a forrásgyűjtési stratégiákra, a másik egy képzési platformra, a harmadik pedig beszédfelismerő szoftver volt a jegyzetek könnyebb diktálására. Ezek alapján többen is azzal vádolják a 911Mediát, hogy a Clearview hirdetésének kiküldése szabálytalan volt. 

Mire a Green Bay-i rendőrség megkapta az e-mailt, már rég kipróbálták a Clearview szoftverét. Lisa Wachowski, a Green Bay-i Rendőrség koordinátora szerint ők a Wisconsini Állami Hírszerző Központtól – amely szintén tesztelte a technikát – hallottak a Clearview-ról. 

- hirdetés -

Clearview marketing-erőfeszítései túlmutattak az augusztusi e-mailen és a FOPConnect-en közzétett hirdetésen. A társaság szponzorálta a Police Magazine jelentését az arcfelismerésről, és szeptemberben a képviselőik két panelen is beszéltek egy biztonsági konferencián. A konferencia szervezői által küldött e-mail szerint Freddy Martinez, az Open Government kormányelemzője is szót kapott. 

Clearview korábbi vezérigazgatója, Richard Schwartz 2019 szeptemberében tartott előadást az ISS World North America címet viselő konferencián rendészeti és hírszerzési területen tevékenykedő szakemberek számára, melynek címe: „Hogyan lehet az intelligencia és képfelismerés segítségével megóvni egy veszélyeztetett világot” volt. Szintén részt vett egy „Arcfelismerő program bevezetésének gyakorlata” című panelen is. A konferencia szervezője megerősítette, hogy a Clearview jelen volt az eseményen. 

A New York Times a Clearview-val kapcsolatban megjegyezte még, hogy a vállalat republikánus influencereket is igénybe vett a technológia eladása érdekében, és hirdetéseket jelentetett meg a CrimeDex-en, a pénzügyi bűncselekmények nyomozói platformján is. 

Clearview MI vizsgálatát az elmúlt hónapban végezték azon vádak miatt, hogy állítólag az interneten nyilvánosan elérhető webhelyekről, például a Facebookról és a LinkedInről származó képeket töltöttek le, és ezeket egy arcfelismerő adatbázisba mentették el, amelyet azután a bűnüldöző szerveknek értékesítettek – a New York Times szerint. A BuzzFeed News később arról számolt be, hogy világszerte 2200 szervezet használta a Clearview MI-t. 

A történtek napvilágra kerülése után a Facebook, a Twitter, a Google és a LinkedIn kijelentették, hogy nem engedélyezik Clearview-nak a képek felhasználását. 

Clearviewnak jelenleg több perrel is szembe kell néznie, az Illinois állambeli Biometrikus Információ Adatvédelmi Törvényre hivatkozva, amely tiltja a biometrikus információk hozzájárulás nélküli gyűjtését. 

Hegyi Heni/NEW technology magazin