A helikoptereket is utoléri a karbonmentesítés

Az Airbus által alapított DisruptiveLab repülő laboratórium olyan technológiák tesztelésébe fogott, amivel úgy lehet növelni a helikopterek teljesítményét, hogy közben csökken a szén-dioxid-kibocsátásuk. A cél egy sajátos aerodinamikai szerkezet kialakítása, hogy kisebb üzemanyag-fogyasztással vagy hibrid megoldásokkal javuljon a vertikális felhajtás, miközben a mozgással egy akkumulátor is töltődik a fedélzeten. Egy kész dizájn már létezik, amivel még idén szeretnének a levegőbe emelkedni. A The Engineer érdeklődésére Bruno Even vezérigazgató elmondta:

 „A DisruptiveLab újabb lépésre készül az Airbus Helicopters ambiciózus stratégiájában, hogy csökkentse helikopterei környezeti hatását, és utat mutasson a fenntartható repülőgépipar felé. Az innovatív architektúrát és a teljesen párhuzamos hibrid hajtásrendszert csak egy vadonatúj bemutató darabon szeretnénk tesztelni, hogy igazoljuk az akár 50 százalékos CO2-csökkentés hatását.”

Az Airbus szerint a DisruptiveLab új szerkezete egy aerodinamikus alumíniumból és kompozitból készült, a légellenállás és az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére tervezett törzset kapott, míg a forgó lapátokat a rotorba integrálták, így kompaktabb, nagyobb energiahatékonyságú, viszont kisebb zajszinttel rendelkező rotorfejet sikerült kialakítani. A könnyebb hátsó törzset egy áramvonalas Fenestron farokrotorral látták el, hogy tovább javítsák a teljesítményt.

A DisruptiveLab az Airbus Helicopters, a Francia Polgári Repülési Kutató Tanács  ösztönzési tervének részeként és a  Repülési Hatóság finanszírozásában, 2020-ban kezdte meg a munkát a FlightLabon, a vállalat első demonstrációs környezetén. Ez egy meglévő H130-as platformot használ, amit anno eleve a fokozott autonómia és a biztonsággal kapcsolatos technológiák kutatás-fejlesztésére szántak.

Az Airbus és a Neste egyetértési megállapodást is aláírt az ún. Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) előállításának és felhasználásának közös előmozdítása érdekében. A hangsúly a SAF műszaki fejlesztésén, az üzemanyag-jóváhagyáson és a jelenlegi, illetve jövőbeli gyártási technológiák tesztelésén és annak vizsgálatán lesz, hogy hogyan valósítható meg a kizárólag SAF-fal történő repülés.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet