A jövőálló raktár kulcsa az automatizálás

A raktározásban és áruelosztásban érdekelt cégek számára kulcsfontosságú az üzleti és fogyasztói kereslet ingadozásának előrejelzése. Olyan ez, mint az élelmiszer-forgalmazók tudatos felkészülése az ünnepi időszakokra: pontosan tudják, hogy előtte hány nappal, mekkora mennyiségekkel kell feltölteni az árukészletet, ha győzni szeretnék a vásárlási lázat. Hasonló helyzetben kell állniuk a sarat a nyári vagy év végi szabadságolások előtt, hiszen borítékolható, hogy a családok, barátok gyakrabban adnak egymásnak találkozót. Ilyen és ehhez hasonló csúcsidőszakok már rutinszerűen felvázolhatók szinte minden termékcsoport esetében: építőanyagot például tavaszra, meleg ruházatot őszre, fűtőberendezést télre kell kielégítő mennyiségben felhalmozni. Így szoktuk meg, de aztán jött egy COVID-méretű kellemetlen meglepetés.

A logisztika üzleti szereplőit világszerte leforrázta, hogy a raktári műveletek mekkora robajjal képesek összeomlani az addig megszokott gyakorlatok mellett. A holnapról hirtelen kiderült, hogy kiszámíthatatlan, de a felismerést cselekvés követte. Most már minden felelős cégvezető abban érdekelt, hogy rugalmasabbá tegye az áruelosztást, hiszen enélkül képtelenség megfelelni a kihívásoknak. A jövőálló raktár felé vezető úton az automatizáció lesz a legjobb serpánk.

Egy hagyományos raktárban hosszú az út a manuális rendelésfelvételtől a keresésen át a leszállításig. Minden azon áll vagy bukik, hogy a dolgozók milyen hatékonysággal és gyorsasággal képesek venni az akadályokat, miközben már egészen apró rendellenességek is felboríthatják a rendet – de főleg az egyébként elkerülhető készlethiány.

- Hirdetés -

Miért tennénk ki magunkat ekkora rizikónak, ha a folyamat szinte egésze már ma automatizálható, és a rendszer az év minden napján, a nap 24 órájában képes működni, minimális emberi beavatkozással?

A váltáshoz szükséges eszközök, módszerek és stratégiák világosan látszanak. Nyitni kell például a robotikai eszközök felé, amelyek eddigi legnépszerűbb példája a baleseteket, munkabérköltségeket, hibás szállításokat és átfutási időket hatékonyan redukáló autonóm targonca. Nagy kiugrás előtt állnak az önvezérlő járművek (AGV) és az önvezető mobilrobotok is (AMR): ezek különböző méretekben érhetők el, és speciálisan egy-egy feladat ellátására, például takarításra, emelésre, árumozgatásra tervezték őket. Reményteljes helyzetben vannak továbbá a munkatársak keze alá dolgozó kobotok, az árufelvevő robotok és – ahogy arról ebben a számban bővebben is írunk – a leltározó drónok. A még hatékonyabb működés érdekében élnünk kell az IoT és Big Data lehetőségeivel is: az adatok valós idejű szemmel tartásával, illetve elemzésével kihasználatlan kapacitásra, észrevétlenül maradt költségcsökkentő hibákra, teljesítménynövelő folyamatelemekre lelhetünk.

Hogy az automatizáció jelenleg hol tart a világban, és miért egyre sürgetőbb az átállás, arról beszéljenek a legfrissebb kutatások. A G2 több vonatkozó tanulmány adataira támaszkodva kimutatta: az AGV-ket minden előnyük ellenére csak a válaszadók hat százaléka használja, viszont 14 százalékuk fontolgatja, hogy bevezeti. Ugyanezeknek az áruelosztó cégeknek a 20 százaléka nyitott arra, hogy robotikai eszközöket alkalmazzon bizonyos raktári műveletek elvégzésére, ezért tervezi, vagy már el is kezdte integrálni őket.

Nagyon érdemes belevágni

Az előrejelzések szerint az e-kereskedelem akkorára duzzad, hogy csak 2026-ig 24,8 milliárd eurós növekedést idéz elő az intralogisztikai automatizálás piacán. Ez a robbanás persze hatással lesz a raktárak globális alapterületére, ami 2035-ben kb. 210 millió négyzetméterrel lesz nagyobb a mainál.

Gábor János, NEW technology
A cikk a NEW technology magazin 5. számában jelent meg. Olvasd el Te is ingyenesen és iratkozz fel!

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akár ez is tetszhet