A nehezen kiválasztott jó munkaerő még nehezebben pótolható

A munkavállalók megtartása jelentős próba elé állította a hazai vállalatokat az utóbbi hónapokban – nem csak az iparban, hanem más területeken is. Rendhagyó cikkünkben arra keressük a választ, hogyan sikerült egy kis magyar vállalkozásnak emberi veszteség nélkül átvészelni a koronavírus első hullámát.

A koronavírus járvány okozta negatív gazdasági hatások az óriás akciókat ígérő kuponos oldalakat is elérték. Nem csoda, hiszen ezek a felületek alapvetően közvetítők – szolgáltatások nagykereskedői ők, akik elsősorban élményeket, szépségipari szolgáltatásokat, utazásokat kínálnak a piaci árak töredékéért. Jó kérdés, hogy mit tesz ilyen helyzetben egy vezető? Hogyan álljon hozzá a válsághoz egy olyan vállalkozás, amely mögött nem áll nagy nemzetközi anyavállalat?

Darmos Sándor, a Diamond Deal tulajdonosa a konkurenciától eltérően állt a válsághoz:

- Hirdetés -

egyetlen munkavállalóját sem küldte el és a váratlan nehézségek ellenére sincsen elégedetlen partnere, kifizetetlen számlája, panaszos vásárlója. Darmos Sándor példája más vezetők számára is tanulságos lehet.

Hogyan alakította át a működését a járvány érkezésével?

2011 októberében indítottuk a diamonddeal.hu kupon oldalt és kezdetektől fogva úgy alakítottam ki a folyamatokat, hogy vásárlóink és a szolgáltatást nyújtó partnereink egyaránt elégedettek legyenek. Ez egyfajta bizalmi műfaj, hiszen hídként funkcionálunk a vásárlóink és üzletfeleink között. Az ilyen típusú oldalak véleményem szerint kiválóan egészítik ki az adott szolgáltató értékesítési csatornáit, ezzel biztosítva, hogy új ügyfeleket is meg tudjon szólítani. Én alapvetően szerencsés vagyok, hiszen vállalkozásunk másik lába saját üzemeltetésű szépségszalonunk, így átlátom a működési mechanizmusokat mindkét oldalról. Kiemelten ügyelek rá, hogy az összes számlánkat pontosan fizessük, így a partnerek pénzét soha nem használtuk fel saját célokra, működési költségekre, külső beruházásokra és ehhez tartottuk magunkat a legnehezebb hónapjainkban is.

Amikor bejelentették a kijárási korlátozásokat, rögvest drasztikusan visszaesett a bevételünk. Napi 1-2 vásárlást rögzítettünk a korábbi több száz helyett. Azonnal kapcsolatba léptem a partnereinkkel a szükséges információkat beszereztem az újra tervezéshez, és azonnal termékfejlesztésen törtem a fejemet. Szerencsére, a kezdeti sokk után, kúsztak egyre feljebb az eladási számok.

Külföldi utazási ajánlatainkra ugyan alig mutatkozott érdeklődés, de az élménykupon, szépség, egészség stb. szolgáltatások továbbra is népszerűek. Sőt, ezeken a területeken éppen emelkedik a kereslet, hiszen a korlátozott lehetőségek miatt a belföldi utazások mellett kényeztető elemekkel törhetünk ki a dolgos hétköznapokból. Ezen a területen tervezem tehát elsősorban a további fejlesztéseket, szaporítani szeretnénk a felkínált szolgáltatásokat.

A korábbi forgalmunk 70-75 százalékát mára visszahoztuk, de persze még bőven van feladat.

Milyen stratégiát dolgozott ki a következő szakaszokra?

Hoztam egy komoly döntést. Akármi történik, nem engedem el a jó embereim kezét, nem válok meg senkitől. Tudtam azt, hogy egy idő után túl leszünk a kezdeti sokkon és a nehezen kiválasztott jó munkaerő még nehezebben pótolható. Ugyan jelentős anyagi veszteségeket realizáltunk emiatt, de egyáltalán nem bánom. Nem engedtem ebben az időszakban azt sem, hogy a belénk vetett bizalom, amit hosszú évek becsületes, szorgos munkájával, tisztességes hozzáállással szereztünk meg, esetleg csorbát szenvedjen. Elengedhetetlen volt az is, hogy a vásárlók bizalmát tovább élvezhessük. Minden fórumon igyekszünk megmutatni, a diamonddeal.hu megbízhatóan működik, sőt tovább fejlődünk, bővítjük ajánlatainkat, a megvásárolt szolgáltatások, termékek pedig elérhetőek, beválthatóak. A közösségi vásárlás továbbra is remek lehetőségeket és főként okos árakat biztosít! Emellett pedig a minőségre is kiemelten ügyelünk.

Ilyen helyzetben egy cégvezetőn óriási a nyomás …

Jó az idegrendszerem! Az indulástól a mai napig én kezelem az ügyfelek észrevételeit, levelező rendszerünket. Ezek olyan fontos visszacsatolások, amelyeket azonnal megosztunk a szolgáltatást nyújtó partnereinkkel, és számunkra is óriási segítség a további partnerkiválasztási folyamatainkhoz, fejlesztéseinkhez. Szabálykövető és empata vagyok, ami nagyon fontos a mi területünkön. Stabil, kipróbált partnerkörrel dolgozunk, így mára csupán néhány ritka esetben fogalmazhatnak meg a vásárlók valós kritikát a szolgáltatásokkal kapcsolatban. Természetesen maximálisan ügyelünk a fogyasztóvédelmi törvények betartására, vásárlóink jogainak biztosítására.

Magyarországot elérte a koronavírus-járvány második hulláma. Mit gondol, ez hogyan befolyásolja majd a vásárlásokat?

Azt gondolom, hogy ha nem lesznek újra kijárási korlátozások, akkor megtanulhatunk ezzel a helyzettel együtt élni és igyekszünk majdnem hermetikusan bezárkózni. Azt tudom, hogy a szolgáltatók egy újabb teljes leállást nem bírnak el anyagilag.

Ez a teljes piacon így lehet véleményem szerint, hiszen több hónapos beszállítói és gyártási leállás, vagy akár a szolgáltatások szüneteltetése miatt cégek tömegei zárnának be.

A vásárlók továbbra is árérzékenyek, vadásszák a spórolási lehetőségeket, a közérzetet javító szolgáltatásokra pedig soha nem volt akkora igény, mint manapság. Bőven ráfér például a gyermekeikkel otthon tanuló, továbbra is aktívan dolgozó hölgyekre egy megközelíthető és elérhető áron rendelhető masszázs, vagy esztétikai kezelés. Mi pedig üzleti hitvallásunkhoz ragaszkodva, biztos háttérrel kínáljuk számukra is a legjobb ajánlatokat.

A vírust komolyan kell venni és fontos, hogy mindenki – szolgáltatók, vásárlók – minden szabályt betartsanak az egészségünk érdekében és a megváltozott körülményekhez alkalmazkodva találjunk örömet munkában, szabadidőben.

Okosipar.hu