A Project Neptune lehet az első zéró emissziós szuperjacht

Szenzációs koncepcióhajóval jelentkezett a neves olasz jachttervező, Marco Ferrari. A Project Neptune névre hallgató jacht nemcsak az eleganciája miatt érdekes, hanem azért is, mert teljesen hidrogénüzemű, magyarán az üzemeltetése környezetet károsító anyagot nem, csak tiszta vizet bocsát ki – írja az Interesting Engineering.

A Project Neptune-hoz hasonló méretű szuperjachtok a környezetvédők szemében egyenlőek az ördöggel, így a koncepció jelentősége messze túlmutat azon, hogy mennyire szolgálja az utasok kényelmét. A hagyományos jachtok üzemanyag-zabáló óriások, és rengeteg emisszióért felelnek – nem beszélve az építésük és szállításuk során keletkező karbonlábnyomról. Az alternatív megoldások ebben a műfajban is fontosak, hiszen hasznára válna mind a jachttervezőknek és -építőknek, mind pedig a szupergazdag tulajdonosoknak, akik végre elejét vehetnék a környezetvédők kritikáinak.

Ferrari hajója tényleg grandiózus lesz, ha egyszer megépítik: 137,5 méter hosszú, de még úgy is 5000 tonna körüli az össztömege, hogy a külső burkolat hagyományos alumíniumból készül. A praktikum nem megy a kényelem rovására: a tat végén helyet kapott egy végtelen medence, de ha itt túl sokan vannak, egy szinttel feljebb ott a másik. A napfényes fedélzeten persze landolhat a dúsgazdag vendégek helikoptere, de az orrhoz közeli leszállópálya szintén fogadhat légi úton érkező személyeket. Ez exkluzív landolóhely lehet, hisz innen csak egy előfedélzeti lakosztály közelíthető meg, benne külön fürdő- és dolgozószobával, privát könyvtárral (ami még ebben a műfajban is ritka) és tágas gardróbbal.

- Hirdetés -

Az alsó fedélzetek további négy, saját erkéllyel rendelkező kabint, illetve hat lakosztályt rejtenek. A vendégek összlétszáma kb. 22 főig kényelmes, de van hely az alsó hangon 50 fős személyzetnek is – olyannyira, hogy saját orvosi szoba szintén van, így a rossz arányban bevitt pezsgő és tengeri herkentyű elfogyasztását követő rosszulléteket azonnal elláthatja a szolgálatot teljesítő orvos. Persze könnyen elhelyezhetők a tulaj játékszerei is: a Neptune-on jet-skik, seabobok, kajakok, kiteboardok, búvár- és horgászfelszerelések tömege foglal majd helyet.

Ferrari kétségtelenül a szuperjachtokkal kapcsolatos aggodalmakat igyekezett kezelni a tervezés során azzal, hogy a kivételes luxus mellé energiatakarékos, zéró emissziós üzemeltetés jár. A hajó üvegpaneljei hőszigetelő fóliát kapnak, hogy csökkentsék a légkondicionáló egységek energiaigényét, de ami a legjobb, az az, hogy kizárólag hidrogénhajtásra tervezték, így – lévén a működtetése nem bocsát ki mást, csak vizet – a Neptune kifogja a szelet a jachtok ellen tiltakozó környezetvédők vitorlájából. A Ferrari által kínált luxust van az a pénz, amin meg lehet venni, de a könnyített szerkezet terve ellenére sincs még akkorára skálázott hidrogénrendszer, ami elbírna egy ötezertonnás szörnyeteggel. A tervező persze okkal készül erre az időszakra, hiszen a luxustermékekre vevő közönség hamarosan kiköveteli magának a zéró emissziós megoldásokat.

Gábor János, Okosipar.hu