A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér összforgalma 2019-ben kismértékben csökkent, míg európai viszonylatban a légitársaságok utasforgalma és a gépek átlagos telítettsége növekedett. Megnéztük, milyen statisztikával rendelkezik a magyar főváros légikikötője, valamint a légitársaságok.
Magyar statisztika
Az átrepülő forgalom közel 20.000 géppel csökkent 2018-hoz képest, ami 2,53%-os visszaesést jelent, és ez a statisztikai adatokat meglehetősen negatív irányba tolta el. Ezzel szemben az induló és érkező forgalom 6,65%-kal növekedett, 121.849 repülő fordult meg Budapest repterén, ez bő 7.000-rel több, mint 2018-ban. Emellett a kisgépes forgalom is növekedett 9,26%-kal, ami közel 6.000 légijárművet jelent. A magyar légiforgalmi statisztikát a HungaroControl Zrt. az éves jelentésében tette közzé.
Magyar kereskedelmi járatok
A legtöbb kereskedelmi járat nyugati irányú, ugyanis Németország, az Egyesült Királyság és Olaszország volt a legtöbbször a célpont, illetve a küldő állomás – az említett sorrendben. Ezen kívül főként az Európai Unió országaiból és feléjük indul a legtöbb kereskedelmi járat. A kilencedik helyet elfoglaló Izrael az első kivétel ez alól, nagyjából 350 repülőgép fordul meg a két ország között évente.
A légitársaságok forgalma
A Ryanair fuvarozta a legtöbb utast, 152,4 millió főt (9%-os növekedés 2018-hoz képest). A második helyen 118,2 milliós forgalommal az International Airlines Group (IAG) végzett (4,7%-kal több, mint 2018-ban). A Lufthansa, a Swissair, az Austrian Airlines, a Brussels Airlines és az Eurowings összesen 145 millió embert szállított (2,3%-kal többet, mint 2018-ban). A járatok átlagos, összesített töltöttsége 1%-kal javult. A Wizz Air 39,3 milliós forgalommal büszkélkedhet, ami 18,3%-kal magasabb, mint a 2018-ban produkált eredmény, amely 33,2 millió volt – a járatok átlagos töltöttsége pedig elérte a 93,4%-ot is, ami 1,3%-os javulás.
A légi áruszállítás előnyei
A légi áruszállítást főként a gyorsasága miatt alkalmazzák, illetve sűrűn használják nagy értékű szállítmány esetében is. A legnagyobb előnye a repülőgéppel folytatott kereskedelemnek az, hogy a legrövidebb idő alatt ér célba, minden más megoldást is számításba véve. Sokan a legbiztonságosabb közlekedési módnak a légit tartják, ez jellemző áruszállítás esetében is, ugyanis csak szélsőséges esetben kerülhet veszélybe a berakodott portéka, azaz kis mértékben függ a környezeti viszonyoktól a biztonság.
A légi áruszállítás hátrányai
A gyorsaság előnye a költségek oldalán hátrányként jelenik meg, hiszen a légi az egyik legdrágább szállítási forma. Az áruk mennyisége és köre is korlátozott, ugyanis nagyobb tétel, illetve veszélyes rakomány fuvarozására kevésbé alkalmas. Továbbá a légi szállítást mindenképpen szükséges kombinálni közúti transzferrel. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy az egyik legkárosabb szállítási mód környezetvédelmi szempontból.
Némethi Botond/Okosipar.hu