A Seco R&D tartós megoldást kínál a Scaniának

A Seco kutatás-fejlesztési (R&D) csapata ismét hatalmas kreativitásról tett tanúbizonyságot a svéd Scania tehergépkocsi-gyártóval közösen indított kihívásokkal teli projekt során, amikor megtalálta annak módját, hogy egy szerszám élettartamát a 20-szorosára növelje, mely a motorokhoz szükséges, új típusú öntöttvas forgácsolásakor.

A vállalatunkhoz hasonlóan a Seco ügyfelei, mint például a Scania is, mindig új módszereket keresnek termékeik, folyamataik és árréseik fejlesztésére, és gyakran kérik fel a Seco kutatás-fejlesztési részlegét, hogy segítsen nekik ebben. A Scania, melynek székhelye Stockholmtól délre, Södertäljében található, a világ egyik vezető gyártója a szállítási megoldások terén, és nagy hírnévnek örvend kamionok, buszok és nehéz tehergépkocsik gyártójaként, valamint világszerte jól ismert dízelmotorjainak minőségéről és megbízhatóságáról.

Az öntöttvas egy új, könnyebb fajtájának felfedezése jelentős áttörést jelentett, amely lehetőséget kínált a könnyebb és hatékonyabb motorok előállítására, de először a gyártónak meg kellett oldania egy problémát – a meglévő gépei és szerszámai képesek lesznek-e megmunkálni ezt az új anyagot, és ha nem, hogyan kezelhető a gyártási folyamat? „A háttér az új típusú öntöttvas volt, amely számos előnnyel jár – környezetbarátabb és erősebb is, ami azt jelenti, hogy vékonyabb és könnyebb falú motorok készíthetők belőle” – mondta Stefan Frejd, a Seco furatkészítés kutatás-fejlesztési szakértője. „A probléma, amelyet a Scania meg akart vizsgálni, az volt, hogy ez az anyag a gyártószerszámok erősebb kopásával jár, ami természetesen lerövidíti a szerszámok élettartamát is. A kihívás az volt, hogy megtaláljuk annak módját, hogyan hosszabbíthatjuk meg az új anyaghoz használt marók, fúrók és dörzsárak élettartamát.”

- Hirdetés -

Projektcsoport alakult, és munkájuk szinte azonnal eredménnyel járt. „Találkoztunk a Scania mérnökeivel, és megbeszéltünk néhány problémát és az általuk használt alkalmazásokat, majd visszatértünk néhány új szerszámmal, amelyeket teszteltünk. Az általunk tesztelt első fúrószerszám élettartama a meglévőnél több mint 20-szor hosszabbnak bizonyult, tehát ez óriási előrelépés volt” – magyarázta Stefan.

A többi tesztszerszám az elődeit hétszeres mértékben múlta felül, ami óriási áttörést jelentett mind a Scania, mind a Seco számára. „Sok dolog az időn múlik – a szerszámok élettartama hosszabb, ami azt jelenti, hogy több idő telik el a szerszám felszerelése és cseréje között. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy felszerelhet egy szerszámot egy műszak elején, és egy másik műszakon keresztül folytathatja a használatát, mielőtt ki kellene cserélnie, míg korábban előfordult, hogy minden műszak elején ki kellett cserélni a szerszámot, ami időbe és pénzbe is kerül” – tette hozzá Stefan.

„Gyakran nem veszik figyelembe, hogy minden alkalommal, amikor szerszámot cserélünk, a gépet le kell állítani, és ezalatt nem tud semmit előállítani, az idő pedig pénz a gyártósoron. Azzal, hogy erősebb, tartósabb szerszámokat tudtunk készíteni, a gyártás során a törések számát is csökkentettük – ha a szerszámok műszak közben eltörnek, az gyakran nagy fennakadást okozhat a gyártási folyamatban, és időbe telik a javításuk” – folytatta Stefan.

„A Scania tanulságai számos más környezetben is hasznosíthatók” – mondta Stefan. „Minden helyzet más, de mindig vannak olyan dolgok, amelyekről kiderül, hogy máshol is alkalmazhatók. Általában egy raktári szabványos vagy normál szerszámból fejlesztjük ki az új szerszámot, majd különböző kritériumokat alkalmazunk az ügyfél igényei szerint. A Scania esetében például a dörzsárazáskor különleges követelményeket támasztottak a körkörösséggel kapcsolatban, így mondhatni, hogy az ő szabványuk valójában egyedileg tervezett, speciális szerszámokénak felel meg.”

Stefan és csapata számára a tanulságok és felfedezések az ügyfelekkel való szoros kapcsolatuknak, valamint annak az erős vágynak voltak köszönhetőek, hogy megértsék a problémákat, és megoldást találjanak rájuk. „Számunkra a legfontosabb a kutatás-fejlesztésben, hogy képesek legyünk együttműködni a különböző vállalatok gyártómérnökeivel – ahogy a Scaniánál is, mindig vannak megoldandó problémák, de amikor összeülünk, gyakran azt tapasztaljuk, hogy az együttműködés során elég gyorsan megtaláljuk a megoldást.”

Seco