A Szaharában hajtják meg a világ első napelemes off-road autóját

A nehéz terepekre szánt járművet Hollandiában építették, és több ezer kilométerrel odébb szállítják, hogy extrém sivatagi terepen bizonyítsa hatékonyságát. Ha szerencsésen alakul az időjárás, ezer kilométeren egyáltalán nem kell majd feltölteni.

Az Eindhoveni Műszaki Egyetem (EUT) diákcsapata sikeresen kifejlesztette a teljesen napenergiával működő járművük újabb változatát. A Stella Terra névre keresztelt autó teljesen új konstrukciót igényelt, hogy megfeleljen akár a nehezebb terepek kihívásainak, és napelemes jövőt nyisson az EV-k előtt.

Bár az elektromos járműveket (EV) a közlekedésből származó emisszió csökkentésének lehetséges megoldásaként kezelik, a gyártásuk még mindig eléggé szén-dioxid-intenzív. Az tehát, hogy valójában mennyire környezetbarát megoldások, végső soron attól függ, mennyire hatékonyan üzemelnek, és milyen forrásból származik annak a hálózatnak az energiaellátása, amiről töltik őket.

- Hirdetés -

Míg a hálózat teljes egészében megújuló energiaforrásokkal való ellátása a lehetetlennel vetekszik, addig az autók töltésére vannak alternatívák, például az, hogy napelemekkel teszik hatékonyabbá őket. A szolárisjármű-koncepciók eddig jellemzően megrekedtek a prototípusok szintjén, leszámítva olyan projekteket, mint a Lightyear, aminek első autótípusa ugyan üzleti bukás lett, de a második, elérhetőbb árú modelljei 2025-től elvileg már az utakat fogják róni.

Az EUT Solar Team Eindhoven néven működő hallgatói csapata már többször is nyert napelemes járműversenyeket, köztük az ausztráliai World Solar Challenge-et. Az elmúlt pár évben komoly erőfeszítéseket tettek azért, hogy a hatékonyság növelésével közelebb rugdossák a valósághoz a szoláris járműveket. Ennek jegyében 2021-ben megépítettek egy napelemes lakóautót, a Stella Vitát, amivel a CNN beszámolója szerint egészen Európa legdélebbi csücskéig utazva majdnem háromezer kilométert tettek meg.

Az új eredmény egy terepjáró, Stella Terra néven. A napelemes EV végsebessége 145 km/h, a tömege 1,2 tonna, és napos időben egyszerre akár 630 kilométert is megtesz. A kocsit a tetőbe épített napelemek táplálják, de ami igazán különlegessé teszi, az a motorháztető alatt megbújó konstrukció. Más új járműtechnológiákkal ellentétben, amelyeket aszfalton tesztelnek, a Stella Terrának ki kell bírnia a rázós utakat is, ezért a csapat Hollandián kívüli tesztelési lehetőség után nézett. Hamarosan Marokkóba szállítják, majd onnan indítják útnak, hogy legalább ezer kilométert tegyenek meg vele a lehető legváltozatosabb terepeken, egészen a Szaharáig.

Bár napsütésből azon a vidéken aligha lesz hiány, az utazásnak komoly tétje van, hiszen a Solar Team Eindhoven bebizonyíthatja, hogy a napelemes technológia alkalmazása még egy olyan extrém elvárásoknak megfelelni akaró konstrukcióban is hatékony lehet, mint egy off-road jármű. Ha sikerrel járnak, az nagyot lendíthet a jobb technológiákra való átállás tempóján.

Gábor János, Okosipar.hu

- Hirdetés -

- Hirdetés -