- Hirdetés -

- Hirdetés -

A vasút jelentheti a logisztika jövőjét a COVID19 után

Az egyesült királyságbeli Logistics UK (korábbi nevén Freight Transport Association, vagyis Freight Teherszállítási Szövetség) multimodális megoldások menedzsere, Zoe McLernon szerint a vasút jelentheti a biztonságos és környezetbarát jövőt a logisztika számára.

A Logistics UK menedzsere a RailFreight oldalán számolt be észrevételeiről. 

A COVID-19 járvány kezdete óta a vasúti teherszállítás alapvető szerepet játszik a gazdaság támogatásában azáltal, hogy segít az Egyesült Királyságnak és a világ más országainak a szükséges alapvető árukkal való ellátásában. A Teherszállítási Szövetség megújulása és újradefiniálása közepette is rendkívül fontos volt, hogy a vasúti teherszállítási kapcsolat nem szakadhatott meg. „A kritikus kellékek szállítására szolgáló külön szolgáltatások indításától, a gyorsabb vonatok közlekedésén át a rakomány kapacitásának növeléséig a vasúti árufuvarozás kulcsfontosságú tényező volt az ellátási láncok megfelelő állapotban tartásában, és számos országban és iparágban – különösen Kínában és Oroszországban – ez a szállítási mód jelentős növekedést mutatott” –nyilatkozta McLernon. A járvány érinti a vasúti árufuvarozást is, de a válság idején inkább növelte az ágazat értékét.

Mentőöv a logisztikának

A közúti szállítással összehasonlítva McLernon szerint a vasúti árufuvarozás kevesebb ellenőrzést igényel, ami kevésbé igényli az emberi interakciót, és így alacsonyabb a fertőzés kockázata is. „A sok tengerentúli partnerrel dolgozó vállalatok számára a vasúti szállítási mód jelentette a biztonságos kereskedelem fenntartásának alapját” – mondja. „Ezzel a móddal nagy mennyiségű árut is hatékonyan és biztonságosan lehet szállítani. A Kína és Európa között közlekedő tehervonatok száma jelentősen (72 százalékkal) nőtt 2020 első öt hónapjában, az előző év azonos időszakához képest, a China Railway Shanghai Group szerint.”

Kétirányú forgalom az Új Selyemút mentén

A Logistics UK számára a váltás nem merült ki a logócserében. A vasúti teherszállítási ágazathoz hasonlóan a szervezet fokozta a létfontosságú szolgáltatási kapacitását 18000 tagjának támogatása érdekében. McLernon kiemelte, hogy az ágazat nem csupán az olyan nyilvánvaló logisztikai feladatokban teljesített kiemelkedően, mint a szupermarketek termékeinek disztribúciója. Jelenleg például az energiatermeléshez szükséges biomassza szállítása is vonatokkal történik, ezzel segítve, hogy az Egyesült Királyságban gond nélkül folyjék az energiaellátás, és 450 000 otthonban használhassák hétköznapi elektromos készülékeiket az emberek. A növekedést a szövetség nem egyedül érte el, McLernon beszámolójában hangsúlyozta azokat az erőfeszítéseket, amelyek a szállítókkal való együttműködésen alapulnak, és lehetővé teszik az alapvető higiéniai, orvosi és élelmiszeripari termékek szállítását új utakon, például Valenciából és Murciából Londonba.

Jövőbeli hatás: őszi lassulás

A jövő a közvetlen járványválságon túl más kihívást is jelent a vasút számára. „Annak ellenére, hogy ilyen létfontosságú szolgáltatásokat nyújt, az Egyesült Királyság vasúti árufuvarozása várhatóan továbbra is csökken az elkövetkező hónapokban” – állapítja meg McLernon. „Mivel az export és az import lassú, a vasúti árufuvarozók számíthatnak rá, hogy az Egyesült Királyság fő kikötőiből induló konténervonatok száma az egész nyár folyamán csökken.”

A járvány emlékeztetett a komplex, nagy távolságú ellátási láncok sebezhetőségére és arra is, hogy ezek mennyire éreztetik hatásukat, amikor a rendszeres szállítás szokásos rendje leáll. „Valószínűleg sok vállalkozás megpróbálja lerövidíteni az ellátási láncot a jövőben azzal, hogy az otthonához közeli forrásokra áll át” – mondja McLernon.

Mode Shift Revenue Support program

A vasút globális szintű elterjedtsége azonban lehetőséget kínál arra, hogy a környezeti és üzleti előnyök érdekében folyamatos legyen az áttérés a vasútra –  állítja McLernon. A Mode Shift Revenue Support (MSRS) támogatási program egy kormányzati kezdeményezés, melynek célja, hogy  a vállalatoknál felmerülő további működési költségek finanszírozását az alternatív közlekedésre történő áttéréskor vehessék igénybe. Mivel a vasúti árufuvarozás döntő szerepet játszik a nemzet gazdasági fellendülésében, fontos, hogy a kormány elismerje annak fontosságát. „Az ágazat egész területén működő üzemeltetőknek fokozottabb hozzáférést kell biztosítani a nemzeti vasúti hálózathoz” – jegyzi meg McLernon.

A Logistics UK, az árufuvarozási szövetség új arculata több mint 18 000 tagvállalkozást képvisel, és mintegy hétmillió embert foglalkoztat.

A pandémiának az áruszállításra gyakorolt ​​hosszú távú valódi hatása csak most derül ki – mondja McLernon. „Környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbb utazási módként azt várjuk, hogy a kormányok ösztönözzék a vasúti teherszállítás használatát globálisan is, függetlenül a gazdasági kihívásoktól és az ellátási lánc változásaitól.”

Hegyi Heni/NEW technology

Akár ez is tetszhet