AI akkumulátorgyártóba fektet 60 millió dollárt a GM

Az autóipari vállalatcsoport egy olyan szilícium-völgyi startupot karol fel, ami AI megoldásokkal történő akkumulátorfejlesztéssel célozza meg elérhetőbb árfekvésű elektromos járművek (EV) gyártását. A Mitra Chem koncepciója az, hogy a sok EV-akkumulátorban ma alkalmazott (és jelentősen drágább) nikkel-kobalt-mangán (NCM) keverék helyett vasalapú aktív katódanyagokat (CAM), például lítiumvas-foszfátot (LFP) és mangánnal dúsított LFP-t (LMFP) állít elő. Ez nem teljesen új dolog, hiszen a Ford és a Tesla már használ LFP-alapú akkumulátorokat, igaz, azok egyik hátránya az, hogy kevesebb energiával pakolhatók fel, mint az NCM akkumulátorok.

A GM 60 millió dollárt fektet a megfizethetőbb EV-kről álmodó akkumulátorfejlesztő vállalkozásba. Az együttműködéssel az a célja, hogy felgyorsítsa az olcsó EV-k akkumulátorainak kereskedelmi forgalomba hozatalát. A Mitra Chem trükkje az, hogy mesterséges intelligenciát használ a lítiumion-akkumulátorok anyagainak fejlesztéséhez, és ezzel – saját állítása szerint – több mint 90 százalékkal rövidíti le az akkumulátorok megérkezését a laborból a gyártósorra.

„Ez egy stratégiai befektetés, ami tovább erősíti a GM erőfeszítéseit az EV-akkumulátorok terén, felgyorsítja az LMFP-vel kapcsolatos munkánkat, és támogatja az Egyesült Államokra összpontosító akkumulátorellátási lánc kiépítésére irányuló erőfeszítéseinket” – nyugtázta Gil Golan, a General Motors technológiai gyorsításért és kereskedelmi hasznosításért felelős alelnöke.

- Hirdetés -

A vállalat sajtóközleménye szerint a kétéves, kaliforniai székhelyű Mitra Chem az akkumulátortechnológiai kutatások élvonalába tartozik, és fenntartható, nagy teljesítményű energiatárolási megoldások kifejlesztésére összpontosít. Egyike azoknak az amerikai katódgyártóknak, akik lehetővé teszik, hogy az Egyesült Államokban kifejlesztett elektromos járművek vásárlói jogosultak legyenek az inflációcsökkentő törvényben (IRA) tavaly elfogadott adókedvezményekre. A Biden-adminisztráció az IRA aláírásával az éghajlatváltozás okozta válság leküzdése érdekében növelte meg az USA-ban gyártott akkumulátor-alapanyagok iránti keresletet. Fontos lépés ez, hiszen jelenleg a tengerentúlon is Kína uralja ezt a piaci szegmenst.

A Mitra Chem közreműködésével gyártott új akkumulátorok már 2030-ban megjelenhetnek a GM járműveiben.

Gábor János, NEW technology