- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akkumulátor töltés mesterséges intelligencia segítségével

A jövő töltőállomása már a jelenben is elérhető.  Képzeljük el, hogy elektromos autónkkal megérkezünk a töltőállomáshoz, a jármű töltőportja kinyílik, majd a teljesen automatikus töltő átveszi az irányítást. Egy minden térbeli tengelyen mozogni képes robot csatlakozik a jármű töltőcsatlakozójához, és feltölti az akkumulátort. A teljes töltöttségi szint elérését követően a robot befejezi a műveletet, ezután pedig haladhatunk is tovább.

Az autonóm töltőállomás különösen hasznos innováció a már jelenleg is használatban lévő önvezető járművek körében, de akár önvezető targoncák számára is. Segítséget jelenthet mozgásában korlátozott sofőrnek, hiszen egyszerűbben feltöltheti járművét ezzel az automatizált eszközzel, ugyanis ki sem kell szállnia az autójából.

Ilyen az automatizált töltés

A töltőkábel csatlakoztatása az autó töltőportjához – azaz pontosan behelyezni a dugót az aljzatba – általában egyszerű feladat az emberek számára, ám a gépeknek ez valódi kihívást jelent. Viszont a Siemens Autonomous Charging System vezérlője képes felismerni a jármű portját még sötétben, esőben, hóban vagy akár ködben is.

„Típustól függően, a sportautóktól a teherautókig a töltőnyílásokat különböző helyeken és különböző magasságokban szerelik fel, néha kissé felfelé dőlnek, máskor pedig lefelé” – magyarázza Stefan Perras, a Siemens Technology kutatási egységének tagja. „Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a járművek nem mindig ugyanolyan távolságban parkolnak le a töltőállomástól, ráadásul különböző szögekben állnak be. A Siemens optikai érzékelőket és mesterséges intelligenciát használ annak érdekében, hogy a csatlakozó pontosan illeszkedni tudjon a különböző töltőportokhoz, amelyeket az algoritmus felismer, meghatározza azok pontos helyét és tájolását, majd az adatok alapján a robot kiszámítja, hogy milyen mozgást kell végeznie.”

„Az automatikus töltés különösen fontos az autonóm járműveknél, vagyis olyan gépkocsiknál, amelyek emberi vezető nélkül működnek” – mondta Stefan Perras. Bár néhány évnek még biztosan el kell telnie, hogy az önvezető járművek elterjedjenek a közutakon, de már ma is használatban vannak olyan területeken, mint a kikötők, a konténer-rakodóhelyek, a raktárbázisok.

Mi a következő lépés?

Az elkövetkező években a nagy terhelésű járműveket egyre nagyobb arányban villamosítják majd, hiszen 2025-ben életbe lép a EU által meghatározott flottaszintű szén-dioxid-kibocsátás korlátozás.

A logisztikai cégek tapasztalatai szerint a kötelező 45 perces szünetek – amelyeket a sofőröknek négy és fél óránként kell tartaniuk – elegendők az elektromos járművek feltöltéséhez. A nehéz gépkocsikat azonban 1-3 megawattos töltőkapacitással kell feltölteni, amelyhez olyan vastag és nehéz töltőkábelekre van szükség, hogy az embereknek továbbra is segítségre van szükségük használatukhoz.

Mivel a piacnak szüksége lesz erre a hatalmas töltési kapacitásra, a Siemens mérnökei már dolgoznak egy továbbfejlesztett autonóm töltési rendszeren, amely megawattos töltési teljesítményt biztosít majd.

Siemens / Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet