- Hirdetés -

Amikor már alapfelszereltség a lidar az autóban

Az elektromos Volvo XC90 modell alapfelszereltségként tartalmaz lidart – adta hírül a Europe.autonews.com. Az új generációs SUV fejlettebb biztonsági és autonóm vezetési technológiája érdekében olyan eszközökkel szerelték fel, melyeknek köszönhetően pontosabb képet kap a körülötte lévő dolgokról. A svéd gyártó döntése, hogy a lidar szenzorok költségét beépíti a jármű alapárába, kérdés: az ügyfelek vajon megfizethetőnek tartják-e?

Új úton

Az autógyártó ezen lépésével egészen más útra tért rá, mint legnagyobb konkurense, a Tesla. Elon Musk cége a lidartól és radartól eltávolodva, kamerákra és szoftverekre támaszkodik az automatizált vezetési rendszereihez.

Az önvezetéshez szükséges érzékelőket – Iris lidar és Sentinel szoftver – a Luminar Technologies szállítja a Volvo Carsnak. Az új technológiákat olyan közlekedési helyzetek megelőzésére tervezték, amelyek gyakran súlyos sérüléseket, halálos baleseteket okozhatnak. Az idő múlásával a technológia egyre inkább képes lesz megelőzni az ilyen eseteket.

Élenjáró technológia

„Azzal, hogy ezeket a fejlett eszközöket alapfelszereltségként nyújtjuk a gépjárműhöz, nagyban hozzájárulunk a biztonságos közlekedéshez” – mondta Hakan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója.

A lidar szenzorokat, amelyek az autó körüli környezet pontos meghatározására képesek, sok gépjárműgyártó alapvető fontosságúnak tartja, hiszen ezáltal válik lehetővé az akadályok felismerése és elkerülése. Eleddig a lidar túl költségesnek bizonyult, ezért opcionális tételként szerepelt. Austin Russel, a Luminar vezérigazgatójának elmondása szerint egy-egy ilyen szenzor ára 1000 dollár.

A biztonság nem opcionális

Henrik Green, a Volvo Cars technológiai vezetője hozzátette, hogy a svéd autómárka nem a költségekre összpontosít. A technológia ára az idő múlásával csökkenni fog, ahogy a mennyiség növekszik, a bevezetése pedig felgyorsítja az automatizált szolgáltatások használatát. A Volvo az XC90 modellt követően folytatni kívánja a lidarok elhelyezését járműveiben, ez egyfajta történelmi kiindulópont, mint amilyen számos korábbi biztonsági funkció is volt részükről, például a hárompontos biztonsági öv és az oldalsó légzsákok.

„Ez úgymond egy vízválasztó pillanat az ipar számára” – emelte ki Russel egy interjúban. „Nincs opcionális tételkét feltüntetve a légzsák vagy a biztonsági öv sem. Akkor miért kellene a lidar technológiához ilyesmi?” A Luminar vezérigazgatója nem árulta el, hogy pénzügyileg mit jelent ez az üzlet a cégének, viszont az XC90 modell a Volvo Cars legnépszerűbb amerikai járműve, továbbá a tavalyi évben világszerte a harmadik legkeresettebb autó, közel 92500 eladással.

A Luminar márciusban adott ki közleményt arról, hogy megállapodást kötött a Volvo Cars szoftvergyártójával, a Zenseact vállalattal. Az együttműködéssel olyan rendszert kínálnak a svéd autógyártó gépjárműveibe, amelyek elősegítik az autonóm járművek funkcióinak biztonságos kihasználását.

Némethi Botond, Okosipar.hu

- Hirdetés -