Átadták a veszprémi Digitális Tudásközpontot

Március 21-én átadták a Digitális Jólét Program szakmai támogatásával és koordinációjával létrejött digitális tudásközpontot Veszprémben, amelyet az átadást követően a Veszprém-Balaton 2023 Zrt. üzemeltet majd. Robotika, virtuális valóság, automatizáció, mesterséges intelligencia – a XXI. század legmodernebb vívmányai, amelyeket hamarosan testközelből ismerhetnek meg a Veszprémből és a régióból érkező érdeklődők. Az elsősorban iskolás korú gyermekeket és a fiatal felnőtt korosztályt célzó oktatási és szórakoztató központ a digitalizáció világába vonja be a fiatalokat. 

A már működő Digitális Jólét Program Pontok (DJP Pontok) tapasztalatait felhasználva 6 vidéki városban (Békés, Kaposvár, Kecskemét, Nyíregyháza, Oroszlány és Veszprém) digitális tudásközpontok létesülnek, amelyek felszerelését, kialakítását, szakmai támogatását és koordinációját a Digitális Jólét Program látja el. A beruházás értéke összesen 2,4 milliárd forint.

A veszprémi városközpontban álló, az önkormányzat tulajdonában lévő épület korábban volt iskola, bankfiók, de az épületet leginkább az egykori húsáruházi funkciója miatt ismerik a veszprémiek. A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa Program (VEB 2023) csaknem 110 millió forintos támogatásával három hónap alatt megújult 300 m2-es épület most visszakapta edukációs funkcióját, hiszen eredetileg iskolának épült az 1920-as évek végén. Habár most nem a hagyományos iskolai rendszerű oktatás kerül majd előtérbe, mégis újra diákok tanulhatnak, fejleszthetik készségeiket a központ falai között. A VEB 2023 program egyik célja a helyi gyermek-, és család-barát programok fejlesztése, melyhez nagy mértékben hozzájárul a digitális központ létrejötte.

- Hirdetés -

A városból és a régióból érkező diákokat és tanáraikat áprilistól várják a központ oktatói egy-egy rendhagyó informatikaóra vagy – szakkör keretein belül, addig egyelőre – előzetes bejelentkezés után – csak felnőttek látogathatják.

Az iskolák számára díjmentes órákon a tanulók megismerhetik Bodrit, a robotkutyát; kipróbálhatják, hogy milyen minirobotokat programozni vagy akár 3D-ben is tervezhetnek, nyomtathatnak kisebb ajándéktárgyakat, és a virtuális valóság világába is betekintést nyerhetnek.

A tudásközpontban a fiatalok a jövőben a legújabb karriertervezési diagnosztikai eszközök és szakértők által alkalmazott professzionális módszertanok segítségével felmérhetik készségeiket és kompetenciáikat. Az elemzés eredményei olyan pályaorientációs javaslatot alapoznak meg, amelynek köszönhetően a tervezésben résztvevő pályakezdő a számára ideális karriert tervezheti meg.

A fentieken kívül a tudásközpont nem csak a gyerekek, hanem a fiatal felnőttek és az aktív idősebb korosztály számára is számos programmal készül, hiszen a digitális kultúrával való ismerkedés és az abba való integráció nem lehet korfüggő.

Dr. Solymár Károly Balázs az Innovációs és Technológiai Minisztérium digitalizációért felelős helyettes államtitkára szerint a Digitális Tudásközpontok szerepe nélkülözhetetlen a társadalmi felzárkóztatás és a tehetséggondozás, az esélyteremtés terén. „A Digitális Tudásközpontok a digitális technológia bemutatásán és a digitális kompetencia fejlesztésen túl betekintést nyújtanak a jövő munkaerőpiacára, amelyben a mai diákok dolgozni fognak, ezáltal hozzájárulnak a természettudományos és mérnöki pályaorientációhoz és a magas hozzáadott értékű technológiák alkalmazásának széleskörű elterjesztéséhez, amely nemcsak az egyének, hanem a nemzet versenyképességét is javítja.”

„A veszprémiek által korábban húsáruházként jól ismert épület a város tulajdonába kerülve, az Európa Kulturális Fővárosa programnak köszönhetően új funkciót kap és olyan lehetőségeket kínál az ide látogatóknak, melyre a környéken nincs példa. A kíváncsi gyerekektől az újdonságok iránt érdeklődő idősekig mindenki megismerkedhet a digitalizáció lehetőségeivel. A játékos tanulás és a saját úton szerzett tapasztalat talán az idősebb generációknak is segít a modern világ újdonságainak elfogadásban.” mondta el köszöntőjében Veszprém Megyei Jogú Város polgármestere. Porga Gyula hozzátette: „Büszkék lehetünk rá, hogy a komoly múlttal rendelkező épület újra egy korábbi funkciójának, a tanításnak ad otthont, és nem utolsó sorban a belváros esztétikai javításához is hozzájárul a megújult intézmény.”

„A kulturális év programjai között kiemelt összekötő kapocs a művészet által felhasznált digitális technika, így külön öröm számunkra, hogy a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa Program pályázaton el is nyerte az üzemeltetés jogát.” mondta el a program vezérigazgatója, Markovits Alíz.

„A 21. század nem képzelhető el digitálisan rendkívül magasan képzett emberek nélkül, ezért különösen örülök, hogy Veszprémben a legkorszerűbb pedagógiai módszerekkel fogjuk tudni az ifjúságot a következő évtizedek kihívásaira felkészíteni” – mondta Veszprém és a térség országgyűlési képviselője.

Ovádi Péter hozzátette: „Mérnökinformatikusként külön fontos számomra, hogy egy jelentős kormányzati befektetés eredményeképpen a mindennapi élethez szorosan kapcsolódó eszközök használatán keresztül, szórakoztató módon fejlődhet a város és a régió diákságának informatikai kultúrája.”

Digitális Jólét Program

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Akár ez is tetszhet