A német autóipari óriás a múlt héten a spanyol, a portugál (Setúbal), az olasz és a szlovák (Pozsony) gyárakban is leállította a termelést. Az olaszországi gyárak a Lamborghini csúcskategóriás autókat és a Ducati motorkerékpárokat gyártották.
„A csoport a német és más európai országokban lévő üzemeinek többségében valószínűleg két hétre felfüggeszti a termelést” – mondta múlt kedden az újságíróknak a Volkswagen (VLKAF) vezérigazgatója, Herbert Diess.
“Figyelembe véve az értékesítési helyzet jelentős romlását és az alkatrészellátás fokozódó bizonytalanságát, a gyártást a közeljövőben fel kell függeszteni” – tette hozzá.
Az ideiglenesen bezárt üzemek közé tartozik a cég hatalmas gyáregysége, a Wolfsburg is, amely a világ egyik legnagyobb gyártóhelye.
A Skoda, az Audi, a Porsche és a Bugatti márkákat is magába foglaló Volkswagen 2019-ben 10,8 millió járművet szállított az ügyfelek számára. A csoport 668 000 alkalmazottjának körülbelül 44%-a Németországban él, ahol a vállalat vezető szerepet tölt be az ország hatalmas gyártási ágazatában.
A Volkswagen nem az első vállalat, amely a koronavírus-járvány következtében bezárja a termelőüzemeit. A Fiat Chrysler (FCAU), a Peugeot tulajdonosa, a PSA Group (PUGOY) és a Renault (RNLSY) hétfőn összesen 35 üzem bezárását jelentette be, mivel a regionális és nemzeti hatóságok súlyosan korlátozták a beutazást. A három vállalat együttesen körülbelül 12 millió autót értékesített tavaly.
A Toyota (TM) a világon a második legnagyobb autógyártó a Volkswagen után, mely franciaországi és portugáliai üzemét is leállította.
14 millió európai munkahely forog kockán
Az autógyárak bezárása Európában azt szemlélteti, hogy a koronavírus hatása az autóiparra globálissá vált. Az autóipar az európai feldolgozóipar középpontjában áll, az Európai Gépjárműgyártók Szövetségének adatai szerint közvetlen és közvetett foglalkoztatást biztosít közel 14 millió ember számára.
Kedden a Volkswagen képviselője elmondta, hogy Kínában a legtöbb gyár visszatér a megszokott tevékenységéhez, és csak kettő marad zárva, miután az ország ez év elején szigorú korlátozásokat vezetett be az utazási és az üzleti tevékenységekre vonatkozóan.
A Volkswagen kilátásai azonban továbbra is rendkívül bizonytalanok. A márka pénzügyi vezérigazgatója, Frank Witter nyilatkozata szerint bizonytalan, hogy “mennyire súlyosan vagy mennyi ideig” érinti a koronavírus a társaságot, és ez “szinte lehetetlenné teszi megbízható előrejelzés készítését.”
Az üzem bezárása további megrázkódtatásokat okoz a német gazdaságnak, amely, mint Európa többi része is, a recesszió felé tart. Ezt az a hír is alátámasztja, hogy múlt kedden a németországi ZEW gazdasági hangulatjelző mutatója az eddigi legnagyobb visszaesést jelezte 1991 decembere óta, amikor a cég megkezdte tevékenységét.
“A helyzet valószínűleg sokkal rosszabb lesz [a második negyedévben], arra számítunk, hogy az euróövezet gazdaságai sokkal gyorsabban zsugorodnak majd, mint a globális pénzügyi válság idején” – mondta Jack Allen-Reynolds, a Capital Economics vezető európai közgazdásza a CNN News-nak.
A recesszió folytatódik
A gyárak bezárása, az elakadt ellátási láncok és a koronavírussal járó gyengébb fogyasztói bizalom az autóipart még mélyebbre sodorja.
Az LMC Automotive elemzői szerint a globális piacokon eladott járművek száma körülbelül 4%-kal, 90,3 millióra csökkent 2019-ben. Ez még a 2017-es 95,2 milliós adatnál is alacsonyabb.
Az értékesítés visszaesése az iparág számára még nehezebbé teszi a szükséges források előteremtését ahhoz, hogy az éghajlati válság kezelésének érdekében gyorsítsák a belső égésű motorok leszerelését.
A világ legnagyobb autópiacán, Kínában a múlt heti adatok alapján az eladások közel 80%-kal estek februárban az előző évhez képest.
Maszkokat adományoz a Volkswagen
A Volkswagen Csoport a negatív körülmények ellenére pozitív hírrel is szolgál: március 20-án bejelentette, a közeljövőben mintegy 200 000 darab FFP-2 és FFP-3 minősítésű védőmaszkot biztosít a német közegészség védelme érdekében. Az adományozás folyamatában szorosan együttműködnek Jens Spahn német egészségügyi miniszterrel.
A Volkswagen HR igazgatósági tagja, Gunnar Kilian szerint: „A szolidaritás elsődleges szempont a Volkswagen számára. Ez az elv a gyárkapun kívül is érvényes. A közegészségügy területén dolgozó emberek jelenleg a legfontosabb szolgáltatásokat nyújtják a társadalom számára” – olvasható a Volkswagen Csoport hivatalos weboldalán.
Vasárnap a német kormány arra kérte az autóipari cégeket, fontolják meg az egészségügyi maszkok gyártásának lehetőségét – azonban ennek megvalósítása teljes egészében a vállalatokon múlik.
Hegyi Heni/NEW technology magazin