- Hirdetés -

- Hirdetés -

Automatizált kézbesítéssel kisebb a karbonlábnyom

- Hirdetés -

A Michigani Egyetem tudósai a világjárvány alatt elszállt online vásárlási láz ökológiai hatásait kutatva vetették össze, hogy mi történne, ha futárautók és -emberek helyett inkább automatizált megoldásokkal zajlana a csomagszállítás. Tucatnyi kombinációt párosítottak, és némelyik karbonkibocsátási számai elég meggyőzőnek bizonyultak. Meglepetésre egyébként nem a teljesen automatizált szállítás nyert, sőt.

A kutatók egy átlagos városi régió elosztóraktára és az otthonok közötti áruforgalmat vették alapul. Csak az „utolsó mérföldként” emlegetett lakossági csomagkézbesítés 12 különböző módjával végeztek gyakorlati kísérleteket, és egy teljes életciklusra vonatkoztatva számoltak, magyarán a járművek és robotok legyártásától azok újrahasznosításig vagy megsemmisítésig tartó időszakának karbonlábnyomát állapították meg. A hétköznapi autókkal és humán erőforrással az elektromos és hidrogénüzemű járműveket, illetve a kétlábú robotokat állították szembe. Utóbbiak együttese meglepően rosszul teljesített: kézbesített csomagonként 486 gramm üvegházhatású gázt termeltek, miközben a legkevesebb, 167 grammos szén-dioxid-kibocsátással az a variáció végzett az élen, amelyben kisméretű elektromos teherautó és ember végezte a szállítást. Megállapítást nyert továbbá, hogy az emisszió legjelentősebb részét még megújuló energia felhasználása esetén is a járművek emissziója teszi ki. A tudósok elárulták: arra akartak ráerősíteni, hogy a hajtásláncok és üzemanyagok hatékonyabbá tétele kulcsszerepet játszik abban, hogy mennyire környezetszennyező egy csomag célba juttatása, de ugyanúgy fontos tanulság az emberi tényező megtartásának ökológiai haszna.

A tanulmány létjogosultságának megítéléséhez érdemes átnézni a csomagküldő menedzsment szoftvereket gyártó eLogii piaci jóslatait. A cég arra számít, hogy a világ száz legnagyobb városában a mai állapothoz képest 36 százalékkal több csomagszállító jármű fog üzemelni 2030-ra. Ez a jelenleg is magas károsanyag-kibocsátás további 32, míg a forgalmi dugók számának 21 százalékos emelkedésével fog együtt járni – hacsak nem történik átfogó stratégiaváltás, ha lehet, most azonnal. A Michigani Egyetem kutatása még fontosabb a forgalom várható bővülésének ismeretében. A kézbesítési szoftver- és hardverszolgáltatásokat kínáló Pitney Bowes prognózisa szerint amíg a koronavírus szempontjából viszonylag csendes 2019-es évben először lépte át a lélektani, százmilliárd darabos határt a gazdát cserélő csomagok száma, 2026-ban már 220-262 milliárd kézbesítés fog történni.

Gábor János, Okosipar.hu

Forrás: Science Daily, eLogii, Pitney Bowes

Akár ez is tetszhet