Az ATRIS robotja automatizálja az alagút-infrastruktúra szerelési munkáit

Egy multidiszciplináris mérnöki konzorcium mutatta be annak az új, autonóm robotrendszernek a prototípusát, ami alagutakban képes önálló mechanikai és építőipari szerelési munkák elvégzésére.

Az ATRIS (Automated Tunnel Robotic Installation System) a maga nemében világelső, hiszen autonóm módon választja ki az elemeket, majd megkeresi, hogy hová kell felszerelni őket egy alagút falán, és el is végzi a szerelést. Az alagutakban az ilyen szolgáltatások manuális elvégzése veszélyes, idő- és munkaigényes, így az ATRIS jelentősen javíthatja a helyszíni konstrukciós munkák hatékonyságát és biztonságát.

A konzorcium résztvevői (a Tunnel Engineering Services, az i3D robotika, a Manufacturing Technology Centre, a Costain és a VVB Engineering) a robotika, valamint a gépészet és az építőmérnöki tudományok területén szerzett szakértelmüket egyesítették ebben a projektben – írja a The Engineer. Az ATRIS-t úgy tervezték, hogy számos ágazatban, többek között a közlekedés, a vízügy és az energetika területén is alkalmazható legyen az alagútépítésben. A tervezők szerint a rendszer várhatóan 40 százalékkal növeli a termelékenységet, miközben 30 százalékkal csökkenti az új rendszerek telepítési költségeit.

- Hirdetés -

„Egy ilyen alagutak infrastruktúrájának telepítésére szolgáló automatizált rendszer kifejlesztése régi vágya volt az építőiparnak, és az ATRIS jelentősen közelebb vitt minket ehhez a célhoz” – mutatott rá Dr. Jon Storey, az i3D vezető mérnöke. „A sztereó látás, a gépi tanulás és a robotika alkalmazása a csavarok pontos elhelyezéséhez egy ívelt felületen példátlan eredmény, és az építőiparon kívül is alkalmazható lehet, például a nukleáris leszerelés és a védelem területén.”

Gábor János, NEW technology

- Hirdetés -