- Hirdetés -

- Hirdetés -

Az Audi a klímasemleges mobilitás felé vezető úton – 1. rész

- Hirdetés -

Már négy év múlva kezdetét veszi az Audi utolsó belsőégésű motorral szerelt modelljének gyártása, a prémiummárka 2026-tól már csak tisztán elektromos hajtásrendszerű újdonságokkal jelenik meg a piacon, 2033-ig pedig kivezeti belsőégésű motorral hajtott modelljeit. Annak érdekében, hogy a mérleg szerint szén-dioxid-semleges1 mobilitás vezető szállítójává és szolgáltatójává válhasson, az Audi értékteremtési láncolata minden egyes láncszemét optimalizálni kívánja, miközben a megújuló forrásból származó energiák alkalmazásának terjedése iránt is elkötelezett. Az IAA kiállítás előtt rendezett Audi Média Napok (Audi Media Days) „Hosszú távú fenntarthatóság” („Sustainability”) témanapja alkalmával a vállalat egyebek mellett a klímasemleges gyárról alkotott vízióját is bemutatta, illetve annak módját, ahogyan beszállítói láncolatában tervezi megvalósítani a hosszú távú fenntarthatóságot.

Legkésőbb 2050-re az Audi mérleg szerint szén-dioxid-semlegessé kíván válni és már 2025-re több mint 20 tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modellt tervez kínálni. Ezzel párhuzamosan az Audi tovább szeretné csökkenteni modellpalettája ökológiai lábnyomát, mégpedig 30 százalékkal a 2015-ös évhez viszonyítva. Fő célja, hogy 2025-re minden termelési helyszínén mérleg szerint szén-dioxid-semlegesen működhessen, amit köztes célkitűzésként az Audi Hungaria és az Audi Brussels esetében már sikerült megvalósítani. A prémiummárka minden folyamatot szorosan figyelemmel kísér: a nyersanyagok eredetét és magát a termelést, de a használat szakaszát, valamint az autó életciklusának végén az ártalmatlanítást és az újrahasznosítást is.

A gyártás – ahol minden kezdődik

Az elektromos mobilitás felé tartó átalakulás következtében a szén-dioxid-kibocsátás egy része a beszállítói láncolatra helyeződik át, ami elsősorban az elektromos autók különösen energiaigényes gyártás jellemezte lítiumion-akkumulátorainak köszönhető. Az Audinál távlatilag ennek során keletkezik az egy autóra jutó szén-dioxid-kibocsátás közel negyede, a vállalat ezért már e korai szakasztól indítja vizsgálatát. A természeti erőforrások átgondolt, intelligens felhasználása nyersanyagot takarít meg és csökkenti az energiafogyasztást, ami viszont az upstream gyártási folyamatok során és a beszállítói láncolat mélyebb szintjein ismét csak a szén-dioxid-kibocsátást mérsékli.

Az Audi ezért beszállítóival együtt olyan lépéseket is tesz, amelyek elsősorban a gyártás e korai szakaszára irányulnak. A vállalat már 2018-ban elindította „A beszállítói láncolat CO2-programját” („CO2 Program in the Supply Chain”), hogy beszállítóival közösen határozhassa meg a szén-dioxid-kibocsátás további csökkentésének lépéseit. „Meggyőződésünk, hogy beszállítóink kulcsszerepet játszanak a hosszú távon fenntarthatóság területén elért sikereinkben” – hangsúlyozta Marco Philippi, az Audi beszerzési stratégiájának vezetője.

A lehetőségek elsősorban a zárt anyagkörfolyamatokban, a másodlagos anyagok felhasználásának fokozatos bővítésében, az újrahasznosítási folyamatokból származó anyagok, az úgynevezett reciklátok műanyag alkatrészekbeli felhasználásában, illetve a zöld villamos energia alkalmazásában rejlenek. Ezen intézkedéseknek szintén teljes egészében hatályba kell lépniük 2025-ig, s az Audi és beszállítói számításai szerint az egy autóra jutó szén-dioxid-kibocsátás átlagosan 1,2 tonnás csökkentésére is lehetőséget kínálnak. Egyedül 2020-ban az Audi mérleg szerint több mint 335 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzte meg beszállítói láncolatában, ami 35 ezer tonnával több, mint 2019-ben.

Folytatjuk

Audi Hungaria

Akár ez is tetszhet