Az e-mobilitás elengedhetetlen része a gyorstöltés

Az elmúlt években számos új megoldás született az elektromos autók töltésére – országos és globális viszonylatban egyaránt. A Schneider Electric az AC töltőinek kínálatában két új termékcsaláddal jelent meg, amelyből az egyik kifejezetten az otthoni, míg a másik az irodai, társasházi és ipari környezetre optimalizált megoldás. A közelmúltban telepítették egyik Magyarországi partnerükkel közösen az első 180 kilowattos DC töltőjüket, ami Európában a harmadik, világszerte pedig a hetedik ilyen eszköz. Ennek apropóján beszélgettünk Lukács Tamással, a Schneider Electric szakértőjével.

Az elektromos autózás egyre elterjedtebbé válik hazánkban is. Ezen járművek töltése viszont sokszor nehézséget, kényelmetlenséget okoz. Milyen megoldások segítik az autós közösséget ezen a területen?

Az eMobilitási transzformációt vállalatunkon belül is támogatjuk. Egyik működési alapelvünk, hogy csak azután kommunikálunk a megoldásainkról, hogy előtte azokról megfelelő tapasztalatot szereztünk. A Schneider Electric telephelyein már rendelkezünk saját fejlesztésű, modern töltési lehetőségekkel, ami lehetőséget ad arra, hogy jártasságot szerezzünk a tervezés, telepítés, üzemeltetés területén, illetve a teszteljünk is.

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Többféle lehetőségből válogahatunk már akkor is, ha otthoni töltésben gondolkozunk. Saját esetemet példaként említve egy otthoni konnektoros töltés azt jelentené, hogy 30 százalékról a 100 százalékos töltöttséget körülbelül 75 óra alatt érné el az autóm. Könnyen belátható, hogy ezzel a módszerrel nem tehető népszerűvé az elektromos autózás. A váltakozó áramú autótöltő használatával az autóba beépített inverter sebességét maximálisan ki tudjuk használni.  Ez az autóm esetén 11 kilowattos, így akár 6 óra alatt 0-ról 100%-ra tudom tölteni az akkuját, ami egy nem egészen teljes irodai napnak, vagy rövid esti töltésnek feleltethető meg.

A hosszabb távolságok megtételéhez, tankoláshoz hasonlatos töltési élmény érhető el nagyteljesítményű egyenáramú töltőkkel, ezekkel ugyanis akár 10-15 percen belül indulhatunk is tovább utunkra. A szállítmányozó és közösségi közlekedést lebonyolító vállalatok számára a nagy akkuteljesítmény miatt is fontos, hogy gyorsan és hatékonyan töltsék fel a járműveiket. Erre fejlesztettük ki saját DC töltőinket. Ennek jelenlegi teljesítményszintjével akár 180kW-os töltést tudunk biztosítani a felhasználónak, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 100 kilométer hatótávot hozzávetőlegesen kilenc perc alatt vagyunk képesek az autóba tölteni.

Az EU további jogszabályokkal, rendelkezésekkel is segíti az elektromos átállást. A TEN-T hálózat kialakítása kapcsán olyan konkrét célokat ír elő az elektromos járművek töltésével kapcsolatban, amely szerint 2030 végére a tagállamokban a fő közlekedési útvonalakon 60 kilométerenként legalább 150 kilowatt teljesítményű gyorstöltő állomásokat kell biztosítani a személy- és kisteherautók számára. A Schneider Electric töltője képes arányosan megosztani a 180 kilowattot a csatlakozó autók között azok egyedi igénye alapján, így hatékonyan tölthetünk egyszerre akár két eltérő járművet is.

Ahogy említetted, házon belül tesztelitek az általatok fejlesztett rendszert. Mennyire terhelhető ez a megoldás, illetve milyen kihívásokkal találkoztatok a működés során?

A jelenlegi rendszerünk olyannyira terhelhető, hogy az irodaházban működő cégek dolgozói mindenkor kényelmesen tölthetik az autójukat. Terhelésmenedzsment megoldásunk folyamatosan figyeli az irodánk betáplálási pontjainak pillanatnyi terhelését és a lekötött teljesítmény szintjének megfelelő értékig hagyja az autók számára felvenni az energiát. Ennek köszönhetően folyamatosan biztosított a betápintegritás és nem kell aggódnunk az áramszolgáltatói bírságtól, vagy áramszünettől sem, mégis minden autónk az adott pillanatban elérhető legnagyobb teljesítményszinttel tölthet, hogy minden munkatársunk feltöltött autóval mehessen tovább. Amennyiben a betáp terhelése olyan mértékű, hogy nem tudna minden autó egyszerre tölteni, priorizálási algoritmusával ilyen esetben is folyamatosan rotálva tölti az összes járművet, hogy mindegyik a lehető legjobban fel legyen töltve. Figyeli, hogy melyik autó mennyi energiát vett fel a hálózatból, és a legmagasabb töltöttségi szinttel rendelkezőt hátrébb sorolja. A rendszer készen áll, hogy az autók képesek legyenek megosztani az akkumulátor töltöttségének mértékét a rendszerrel, hogy a priorizálást tovább tökéletesíthessük.Az irodaházban a Schneider Electric által használt parkolóhelyekre első körben egy kisebb, 12 töltési pontból álló rendszert telepítettünk. A struktúrát alapvetően úgy alakítottuk ki tokozott áramsínes megoldásunkkal, hogy bővíthető legyen, és immár közel 40 töltési ponttal rendelkezünk. Nagy könnyebbséget jelentett az is, hogy minden hardvert és szoftvert saját portfoliónkból tudtunk biztosítani.

A terhelhetőségen túl, ha hirtelen bővíteni szeretné egy irodaház vagy egy társasház a rendszert, akkor a Schneider Electric hozzá tud még tenni plusz töltési pontokat?

Megoldásunk egyik előnye a hatékony telepítés és könnyű bővíthetőség. Ha új töltési pontokat szeretnénk illeszteni a hálózathoz, akkor nem szükséges lekapcsolni a teljes rendszert, hanem feszültség alatt ráhelyezhető a plusz leágazódoboz és töltő, melyet gyakorlatilag bármely villanyszerelő végre tud hajtani. Természetesen egy toksíntelepítést szakképesítéssel rendelkező személynek kell elvégeznie, aki ismeri a hálózati adottságokat és Canalis toksínünket, de ehhez minden támogatást biztosítunk már a tervezési fázistól is.

Egy irodaházban vagy társasházban az emberek számosságából fakadóan sokféle igényt támaszthatnak a felhasználók. De van erre is megoldás, méghozzá a mágneskártyák alkalmazásával. Ezek hogy működnek?

Ezt a megoldást minden töltésszolgáltató – CPO – használja és természetesen a töltőinkhez mi is biztosítunk töltésvezérlő kártyákat. Gyakorlatilag ezzel az eszközzel azonosíthatja magát a felhasználó, illetve eszerint lehet valaki jogosult a rendszer használatára. Másrészt a számlázásban van szerepe a mágneskártyának, hiszen ezáltal rendelhető hozzá a fogyasztott töltési energiamennyiség.

Az azonosítás jövője viszont más irányú. A 180 kilowattos DC töltőnk már képes arra, hogy a vezetékein keresztül azonosítsa az autót, ezzel is könnyítve és gyorsítva a használatot. Ez a funkció, amint az autók is készenállnak rá, használható lesz AC töltőinkben is.

Az AC és DC töltőiteknek kik a legfőbb célcsoportja?

Az AC töltők területén a legnagyobb potenciált az irodaházak, társasházak és ipari létesítmények jelentik. De azt a célt tűztük ki, hogy közműszolgáltatókkal és az autóipar különböző szereplőivel is együttműködést kezdeményezzünk. A DC töltők esetében flottakezelők, közösségi közlekedés szereplői és szállítmányozók a legfőbb célcsoportunk. Rendkívül sok területet kell kezelnünk, ezért szükségünk van partnereink támogatására, akikkel közösen biztosítjuk megoldásainkat a piac szereplőinek. Emiatt különösen fontos számunkra, hogy az egyik legelhivatottabb EcoXpert partnerünk vállalta az első magyarországi töltőnk telepítését saját telephelyére, valamint eMobilitási szervizpartnerünkként biztosítani tudja ezt minden hazai projektünkre.

Forrás: Schneider Electric
Ahogy egyre népszerűbbé válik az elektromos autózás, úgy lesz szükség egyre több töltési pontra. Hogyan segíti az országos szervizhálózat az ügyfeleket a töltőállomások karbantartásában és javításában?

A legutóbbi telepítésünket a partnerünket támogató szervizes szakembereink segítségével végeztük. Az eddig gyűjtött tapasztalatok alapján a termék szerelhetősége, telepíthetősége egyszerűen és gyorsan végezhető. A jövőben több helyen is installáljuk a rendszereinket, amelyeket a szervizpartnereinkkel együttműködve fogunk karbantartani.

Gyakorlati oldalról megközelítve elmondható, hogy az operatív kérdésekkel általában az üzemeltetőt keresik meg a felhasználók. Ha viszont komolyabb problémával szembesülnek, akkor kollégáink és szervizpartnerünk akár távolról, akár személyesen, gyorsan és hatékonyan segítenek megoldani a problémát. Jelenleg azon dolgozunk, hogy regionális szinten átjárhatóság legyen az országok között, azaz a telepítésben és a szervizben támogatni tudják egymást a különböző országok szakemberei is.

Főleg a vállalati felhasználásról beszéltünk. De mi a helyzet a kisebb társasházakkal? Mekkora mérettől érdemes saját rendszert kiépíteni?

Kifejezetten többlakásos társasházakat célozva a jövőre egy új autótöltő család értékesítését fogjuk megkezdeni, aminek a műszaki tulajdonságait és a funkciókészletét egyaránt a kis-közepes lakóközösségek egyedi igényei szerint alakítottuk ki. A legkisebb terhelésmenedzsment-rendszerünk öt autót képes kezelni, ami igény esetén tovább bővíthető akár több száz darabig is, de családi házakra EVlink Home töltőink mellé tudunk adni akár 1 töltőre is egy kompakt méretű töltésszabályozó készüléket, ami azonos működési elvekkel rendelkezik, viszont elfér a tenyeremben. A legnagyobb előnye, hogy beépítésével számos esetben elkerülhető az épület elektromos hálózatának felbővítése, ami egyrészt költséges, másrészt nem mindenhol lehetséges. Összességében egészen kis rendszerektől kezdve képesek vagyunk az igényeknek eleget tenni, akár a többszáz darabos töltőrendszerekig.

A töltési megoldáson túl, de maradva az elektromobilitás témájánál: Hogy látod a villanyautózás jövőjét?

Az elektromos autózás népszerűségét három részre osztanám: főváros, más városok és vidék. Ezek között időbeni eltolódás figyelhető meg, azaz 2-3 éves elcsúszással jelentkeznek a trendek ezen egységek között. A villanyautókra való átállást legfőképpen a nagyvállalatok indították be a saját flottájuk átformálásával. A Schneider Electric is csatlakozott ezen körhöz és azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy 2030-ig 100 százalékban elektromos autókat fogunk használni. Az otthoni töltésmegoldások kiépítése, a töltőpontok sűrűsödése, valamint ezek minőségének javulása elhozza a kényelmet a felhasználók számára, ezt követően pedig várhatóan robbanásszerű növekedés lesz megfigyelhető az elektromos hajtásra átállók számában. De ha még emiatt nem is, az EV vezetés élménye biztosan meggyőzi majd a szkeptikusokat, akiknek csak azt tudom javasolni, hogyha tehetik, próbáljanak ki bármilyen elektromos autót, és megértik miről beszélek.

Némethi Botond, NEW technology magazin

- Hirdetés -