Az EAAS a gyártók Netflixe

Az Equipment-as-a-Service (EAAS) szolgáltatással egyszerre járnak jól a gyártók és az ügyfelek, miközben csökkennek a költségek, és stabilizálódik a bevétel.

Az előfizetéses szolgáltatások piaca virágzik – gondoljunk csak a Netflix, az Amazon vagy az HBO alkalmazásaira, szemlélteti az Industry Today cikke. Ezeknek a módszereknek az ipari alkalmazása még nem terjedt el, pedig üzleti modellként új piacokat, ügyfeleket és bevételi forrásokat csatornázhat be a cégekhez.

Az EAAS-felfogás szerint a gyártóknak nem gépenként, hanem a géphasználat alkalmai után kellene megállapítaniuk az árat, úgy, hogy a csomag tartalmazza a rendszeres konfiguráció és a folyamatos karbantartás költségeit is. Olyan ez, mintha a kávéautomatáit nem eladná a gyártója, hanem használatba adná, és a velük készített kávék darabárát határozná meg. A gépet használó kávézó és a gyártó között persze saját szerződés lépne életbe: a fent írtakon kívül kiköthetnek más feltételeket, például garantált üzemidőt is.

- Hirdetés -

Ez a modell sok szempontból előnyös a gyártók számára: a bevételek megjósolhatók, az adatokból előrejelzések készíthetők, a szervizek könnyebben menedzselhetők, az árrések fokozatosan növelhetők, és új piacokra is eljuthatnak vele – mondjuk olyan vásárlókhoz, akik kisebb kockázatokat keresnek, és tartózkodnak a kapitális befektetésektől.

Az EAAS-t persze nem egyszerű átültetni a gyakorlatba, hiszen az azonnali értékesítésből származó, egyszerre magasabb bevétel helyét egy kisebb, de állandósult bevételáramlás veszi át. Kezdetben tehát magasabb kiadásokkal kell számolni, mint amennyi megtérül.

A bevezetéskor három szabályt érdemes betartani:
  1. Proaktív tervezés

Először is meg kell érteni és ki kell értékelni a piaci lehetőségeket, azok minden kockázatával együtt. Feltétlenül fontos az egyes üzletkötések elméleti felépítése, a szoftverek és hardverek összehangolása és az új ajánlat modellezése. Ezek nélkül nem határozható meg pontosan a használatonként, legyártott munkadarabonként vagy munkaóránként felszámolt ár, és a felvevőpiacot is nehezebb megcélozni.

  1. A pénzügyi hatás modellezése

A tervezést követően jöhet az analízis: össze kell vetni az előfizetési díjat a kiadott eszköz várható élettartamával. Ez nemcsak a megtérülést és hasznot vetíti előre, hanem felvázolható belőle az átállás időszakának kiadási oldala, magyarán: megoldást lehet találni arra, hogyan fedjük le azt az átmeneti időszakot, ameddig újra elérjük az egyszeri gépeladások bevételi színvonalát.

  1. A technológia munkába állítása

Az IoT eszközök monitorozása és távoli kezelhetősége elengedhetetlen, mind a díjazás, mind a szervizszükséglet és hibaelhárítás, mind pedig az adatok begyűjtése szempontjából. Ehhez már  sokféle eszköz áll rendelkezésre, a távvezérléstől a kiterjesztett valóságon át a mesterséges intelligenciáig. Utóbbira különösen érdemes nyitottnak lenni, hiszen jóval hatékonyabb és proaktívabb megoldásokat kínál, ahelyett, hogy minden problémát akkor kezelnénk, amikor az már bekövetkezett.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet