Bravúrosan navigálnak az Evocortex önvezető raktári robotjai

Az Internet of Things (IoT) és az ipar 4.0 korában egyre fontosabb szerep jut az intralogisztikának, hiszen az áru és a nyersanyag pontos szállítása a hatékony termelés kulcstényezőjévé vált. Az Evocortex mobil szállítórendszerei kreatív műszaki koncepcióval és szokatlan eszközökkel felelnek meg az elvárásoknak.

A „termelés” ma már a „komplexitás” szinonimája: a termékeket egyre inkább az egyéni vásárlói specifikációk szerint gyártják, és az IoT integrációjával ez teljesen automatizált módon, előre rögzített költségkerettel is lehetséges. A sokféle változat szorosan összekapcsolt, mindeközben azonos időtartam alatt lezajló és rugalmas folyamatokat igényel; a szükséges alkatrészeknek pedig akár végtelen számú variációban – és mindig a megfelelő időben – kell rendelkezésre állniuk a gyártóállomásokon.

Mivel az ellátási pontok és a termelési rendszerek közötti anyagszállítás egyre inkább személyre szabott (viszont a lehető legautomatizáltabb formában kell végrehajtani), az utóbbi években a gyártósorokon és a raktárakban is elszaporodtak az autonóm mobilrobotok (AMR-ek). Ezekre az eszközökre koncentrált az Evocortex, ami robotikai szakértők sorával állt fel 2016-ban.

- Hirdetés -

„A hagyományos AMR-ek gyakran megkövetelik az útvonalak térbeli adaptálását”  magyarázta a Robotics Tomorrow-nak Hubert Bauer ügyvezető igazgató. „Optikai jelölésekre például kapásból szükségük lehet, hogy egyáltalán tájékozódni tudjanak, de az útvonalaknak és kereszteződéseknek is adott méretűnek és sugarúnak kell lenniük.”

Az Evocortex gépei ehhez képest nem igényelnek előre telepített irányítórendszert, hiszen a raktár padlójának egyenetlenségei alapján tájékozódnak. Nincs teljesen sima padló, főleg nem a robot nagy felbontású kamerája számára, ami a jármű aljáról figyel egy 10×10 centiméteres területet. Ekkora felületen már éppen elég eltérés található ahhoz, hogy mindig azonosítani tudja, akár egy ujjlenyomatot.

A rendszer mögött az Evocortex saját fejlesztésű lokalizációs modulja (ELM) dolgozik. Ez egy kezdeti tanulási folyamat során rögzíti a kamerától érkező adatokat, és a csarnok padlójáról olyan rácsos mintázatot hoz létre, amiből tűpontos térképet készít, akár egy négyzetkilométeres alapterületről, amelyen aztán milliméteres pontossággal tájékozódik.

A német cég letesztelte, hogy az ELM akkor is gond nélkül navigál a csarnokokban, ha azok padlóját 50 százalékban például fűrészpor borítja, sőt, nem hozzák zavarba a térképalkotást követően keletkező változások, felületi sérülések sem: ezeket egyszerűen hozzáadja a térképhez, vagy épp ellenkezőleg, ha kijavítják, törli őket róla. Az AMR-t persze LiDAR szenzorokkal is ellátják, hogy folyamatosan szkennelje a helyiséget, amiben tartózkodik, így érzékelve az útjába kerülő, akár mozgó objektumokat, embereket.

Az elektromos motorral meghajtott robot dimenzióit az ügyfél igényeihez is igazíthatják: a 400 milliméteres szélesség 480-ig, a 800 milliméteres hosszúság 1200-ig bővíthető. Két típusa különféle hasznos terhek szállítására alkalmas: az EvoRobot nagyobb csomagokat is elbír, egyelőre 200 kilogrammig, de már dolgoznak a további bővítésén, míg az EvoCarriert kisebb tömegű, összesen 120 kilogrammnyi anyag mozgatására tervezték. Mindkettő hosszú élettartamáról és gyakorlatilag karbantartásmentességéről FAULHABER motorok gondoskodnak.

Gábor János, NEW technology

Akár ez is tetszhet