Az nyer, akire most a partner számíthat!

Horváth Zoltánt, a piacvezető Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük

A NEW technology magazin a kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektet arra, hogy olyan vállalkozásokat és vezetőket szólítson meg, akik a maguk szektorában elismertek, és a szavukat a piac is meghallja. Az üzemen belüli logisztika mindig is a szívügyünk volt, hiszen a fejlesztések már túlmutatnak a „békákon” és a hagyományos targoncákon. Horváth Zoltánt, a piacvezető Jungheinrich Hungária Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük az elmúlt hónapokban szerzett tapasztalatairól, a változásokról és azok jövőbeni lehetséges hatásairól.

Horváth Zoltán, ügyvezető, Jungheinrich Hungária Kft.
A járvány mindannyiunkat sokkolt. Ami utána következett, például a kereskedelemben, az még inkább. Milyen változásokon ment keresztül ez a szektor?

- Hirdetés -

A raktározás és a logisztika fontos szerepet játszik az ellátási láncban, ami a járványhelyzet idején rendkívüli módon felerősödött. Az élelmiszer- és gyógyszergyártásban különösen fontos a folyamatos üzemeltetés biztosítása. Ebben társadalmi felelősségünk is van, ezért ezeken a területeken több ízben is felajánlottuk a segítségünket.

Tavasszal, a karantén idején olyan dolgokat kellett megoldanunk, melyeket a korábbi időszakban elképzelhetetlennek gondoltunk.

Milyen irányból érkezett a nyomás?

Mivel a fogyasztás megnövekedett a háztartásokban, erősen megugrott a kis- és nagykereskedelmi élelmiszerláncok forgalma is. A kereskedelmi partnereink eszközparkja átlagos üzemeltetéshez van alakítva, gyorsan váltaniuk és fejleszteniük kellett. A kis- és nagykereskedelmi piac szereplői az anyagmozgatást elsősorban targoncákkal oldják meg. A vásárlási láz okán a partnerek részéről gyors és folyamatos készenlétre, illetve szükség esetén javításra volt igény. A megnövekedett forgalmat is könnyen tudtuk kezelni, hiszen bérlési konstrukcióink bármilyen cég számára nyitva álltak. Azt látjuk, hogy egyértelműen a szerviz- és bérleti szolgáltatások iránt nőtt meg a kereslet.

Melyek voltak a legsúlyosabb nehézségek, milyen változtatásokra volt szükség?

Szerencsére idejében felkészültünk, már a márciusi karantén előtt világszerte számos óvintézkedést vezetett be anyavállalatunk minden egyes leányvállalatánál. A legfontosabb szempont minden esetben a munkavállalók és partnereink egészségének megóvása, ezért sok intézkedés a mai napig érvényben van.

Az üzletmenetben az alkatrész-utánpótlás biztosítása, az ellátási lánc működésének fenntartása volt még rendkívül fontos, különösen a karantén idején. A megrendelt alkatrészek éjszakai szállítással kerülnek kollégáinkhoz, majd az ügyfelekhez. Ez azt jelenti, hogy a 16.00 óráig megrendelt alkatrészeknek pozsonyi raktárbázisunkból másnap reggel 7.00-ig az ország különböző pontjain működő műhelyautókba, szervizautókba kell eljutnia.

Átalakítja-e az igényeket, a piacot hosszú távon a járvány?

Egészen biztosan átalakulnak bizonyos mértékig az igények. A raktározás szerepe megnőtt, átalakul a raktározási piac, a kereskedelemnek át kell gondolni a just in time rendszert, és ismét szükséges valamennyi háttérkészlettel is rendelkezni.

Az e-kereskedelem fellendülése következtében kisebb szállítási egységeket kell kezelni, megnő a komissiózás szerepe.

Ezek a változások kedveznek nekünk, azonban ez nem egy gyors folyamat. Akik már korábban felkészültek, és e szerint alakították át folyamataikat, azok most jelentős előnyre tehettek szert.

Mégis úgy gondolom, hogy hosszú távon a főbb trendek nem változnak. A beruházások során még nagyobb szerephez jut az automatizálás és a digitalizálás, valamint az energiahatékonyság. És még egy nagyon fontos dolog, a bizalom. Akikre a nehéz időkben is lehetett számítani, azokban a vállalatokban jobban megbíznak az ügyfelek.

Mennyire segítették a partnercégeket az automatizálási és digitális lehetőségek a krízishelyzetben?

A logisztikai és raktározási szektorban most extra jelentőséget kap az, hogy hogyan lehet még jobban digitalizálni a feladatokat. Itt az ideje a smart working folyamatok megvalósításának és az új megoldások kipróbálásának. Biztosra vehető, hogy a rendszerhasználatra vonatkozó ügyféligény is eltolódik.

Napirendre kerül az anyagmozgatás függetlenítése az egyes kezelőktől, az automatizálás és az önvezető targoncák terjedése.

Azon ügyfeleink, akiknél már jelenleg is automata, digitális megoldások működnek, könnyebben meg tudják oldani az esetleges munkaerő-kiesést vagy például az előírt távolságtartást. Számos automatizálási projektet valósítottunk meg itthon is, és rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy nemcsak nemzetközi nagyvállalatoknál, hanem magyar tulajdonú gyártó cégnél is működnek önvezető targoncáink, valamint automata megoldásaink.

Nőtt-e az önvezető targoncák iránti kereslet az elmúlt évben? 

Igen, jelentős növekedés észlelhető. És bár sokan úgy gondolják, hogy az ún. AGV-k (automata, önvezető targoncák) előnye a munkaerő-megtakarítás, ügyfeleinktől azt a visszajelzést kapjuk, hogy ennél sokkal fontosabb a folyamatok optimalizálása, biztonsága és kiszámíthatósága. Sokszor ez nem is jár a munkaerő leépítésével, hanem inkább csak átszervezésével. Az automata, önvezető targoncákkal egyértelműen növelni tudják a gyártáslogisztika vagy a raktározás hatékonyságát.

Milyen innovációi voltak a Jungheinrichnek az elmúlt egy évben?

Számos újdonságot mutattunk be ez év elején, de sajnos a teljes piaci bevezetést néhány esetben a járvány miatt későbbre kellett halasztanunk. A fejlesztések továbbra is az energiahatékonyság és a biztonság, valamint az automatizálás területén a legjelentősebbek.

Lítiumion-energiával működő targoncáink folyamatos üzemeltetést biztosítanak, rendkívül energiahatékonyak, és forradalmi változásokat hoznak a raktárakba és a logisztikai folyamatokba. A tavaly bemutatott tolóoszlopos targonca mellett egy gyalogkíséretű targoncát is bemutattunk, mely az integrált Li-ion akkumulátornak köszönhetően nemcsak helytakarékos, hanem akkumulátorcsere nélkül, köztes- vagy gyorstöltéssel gyakorlatilag folyamatosan használható.

A raktári folyamatok felgyorsulása és komplexitása egyre több veszélyforrást hordoz magában. Éppen ezért nem elegendő kizárólag az egyes területek védelme – a raktár egészét kell figyelembe venni. Különböző asszisztensrendszereink alkalmazásával pedig kiküszöbölhetők a hibák, csökkenthetők a kockázati tényezők, így nagyobb teljesítmény érhető el.  A Jungheinrich okos asszisztensrendszerei nemcsak a biztonságot növelik a raktárban, hanem – annak köszönhetően, hogy a rendszer kapcsolódik a WMS (Warehouse Management Software) szoftverhez – sokkal hatékonyabbá is teszik a be- és kitárolási, valamint a komissiózási műveleteket.

Jungheinrich