- Hirdetés -

- Hirdetés -

Digitális azonosító kerül a műanyagszemétre

Az RFID címkével ellátott, így digitálisan szelektálható hulladék ötlete az angliai SORT-IT projekt keretében valósulhat meg. Az egyedi digitális azonosítást elsősorban a legnagyobb mennyiségben termelődő élelmiszer-csomagolásokra tennék rá, hogy egyszerűbben követhetővé és könnyen válogathatóvá váljanak az újrahasznosító üzemekben. Mivel mélyfagyasztott és csomagolásukban melegíthető-főzhető-süthető ételek egyaránt vannak, a szervezők extrém hőtűrő, -230°C-tól akár 370°C-ig tartós poliimid címkékben gondolkodnak.

A gyártók mind a mai napig nehezen tudnak a törvényi előírásoknak megfelelő, magas minőségű, egyben újrahasznosítható étel- és italcsomagolást előállítani. Ez még olyan fejlett hulladékkezelő infrastruktúrával rendelkező országokban is gondot okoz, mint az Egyesült Királyság, hiszen a direkt élelmiszerekhez szánt PET-et (FGPET) nehéz elkülöníteni a többi műanyagtól, így az legjobb esetben rosttá aprítva, a legrosszabban pedig lerakókban végzi, holott elég komoly kereslet mutatkozik iránta.

A SORT-IT ezért koncentrál elsősorban erre az anyagra, és ha a program sikeres lesz, akkor a hulladék-újrahasznosítással foglalkozó cégek komoly nyereséggel tudják majd továbbadni a végre tényleg hatékonyan visszanyert FGPET-et. Ehhez sok millió 13,56 MHz-es frekvencián azonosítható RFID-címkére és persze leolvasókra lesz szükség, amit a legkevésbé sem tart lehetetlen kihívásnak Scott White, a programot RFID-megoldásokkal ellátó PragmatIC vezérigazgatója. Persze a körforgás kialakítása szerinte is nagyon komplex feladat, viszont – mivel a csomagolások az élettartamuk alatt számtalan leolvasáson esnek át – meggyőződéssel vallja, hogy fázisról fázisra „összeállnak a kirakós darabjai”. A vállalat (amely az IBM-mel és az angol élelmiszerbiztonsági hivatallal közösen már részt vesz egy hasonló, az élelmiszer-pazarlás visszaszorítását célzó programban) máris leszerződött egy sor olyan céggel, akik látnak fantáziát az intelligens címkézésben és szortírozásban.

Bobby Manesh, a projektben szintén közreműködő AMRC kutatásvezetője hozzátette: ha még több partner számára szeretnék vonzóvá tenni ezt a megoldást, akkor az előzetes hatástanulmányban világosan láthatóvá kell tenni, hogy milyen megtérülés várható a címkés szelektálástól. A szakember bizakodó, mert a rendelkezésre álló adataik alapján 2022-ben már nagyon széles körben fogják terjeszteni a technológiát.

Gábor János, Okosipar.hu
(Forrás és fotó: eeNews)

Akár ez is tetszhet