- Hirdetés -

- Hirdetés -

Egyedülálló magyar fejlesztésű VR-appal képzik a jövő mezőgazdasági szakembereit

A Pix VR Training Kft. technológiájával munkagépek nélkül, bárhol megvalósítható a gyakorlati oktatás

Elsőként a Jánoshalmai Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskolában használhatják a tanulók azt a technológiát, amely forradalmasíthatja a hazai agrárszakképzést. Az intézmény pár napja birtokba vett virtuális tantermében indult el az a mintaprojekt, amely lehetővé teszi, hogy a diákok a virtuális térben tanulják meg a szakmájukhoz szükséges munka- és erőgépek használatát. A magyar tulajdonú Pix VR által fejlesztett úttörő oktatási megoldással a tananyag négyszer gyorsabban elsajátítható, mint hagyományos módszerekkel, az izommemóriába bevésődő mozdulatok révén pedig a megszerzett tudás azonnal használható éles környezetben. A fejlesztés olyan átfogó keretrendszer alapja lehet, amellyel a jövőben bármely oktatási intézmény személyre szabott tananyagot tud összeállítani magának.

Pár napja a Jánoshalmai Mezőgazdasági Technikum és Szakképző Iskolában debütált az a virtuális valóságra (VR) épülő technológiai rendszer, amely új lehetőséget nyit az agrárképzés fejlesztéséhez és innovációs tevékenységeinek támogatásához. Az Agrárminisztériumtól kapott 236 millió forintból a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat által elindított K+F projekt keretében megvalósuló pilot projekt nemcsak az oktatás, illetve tanulás eddigi módszereit reformálja meg, hanem egyúttal a fejlődő piac követelményeihez igazodó ismereteket ad át, felkészítve a diákokat a valós munkakörnyezetre.

Oktatás 4.0

„A koronavírus-járvány jelentősen rányomta a bélyegét a hagyományos tantermi oktatásra, a tanműhelyi képzés pedig egyébként is sok esetben nehezen kivitelezhető a gyakorlógépek szűkösebb elérhetősége miatt. Mindeközben az agárpiac és -technológia gyorsan fejlődik, amellyel a hazai oktatásnak is muszáj lépést tartania a szektor versenyképességének növeléséhez. Korábban elsősorban iparvállalatok számára fejlesztettünk élvonalbeli VR-megoldásokat. Hatalmas lehetőség volt számunkra, hogy ezúttal a hazai oktatás megújításában is részt vehetünk. A fejlesztés során az volt a fő célunk, hogy olyan technológiai rendszert készítsünk, amelynek használatával gyorsan lehet átadni komplex tudásanyagot, amit később a felhasználók könnyedén tudnak bővíteni és testre szabni. Ezt elsajátítva pedig a diákok a munkaerőpiacra kikerülve komoly előnnyel indulhatnak majd a potenciális munkaadóknál” – mondta Jekler Balázs, a Pix VR Training Kft. ügyvezető igazgatója.

A világ egy nagy tanterem

A PwC adatai szerint a tanulók akár 275 százalékkal magabiztosabban alkalmazzák azt a tudást, amelyet VR-technológia használatával szereznek meg, és ez négyszer gyorsabban megy nekik, mint hagyományos módszerekkel. Az innovatív megoldás legnagyobb előnye, hogy az oktatás helytől és időtől függetlenül bárhol és bármikor kivitelezhető. Éppen ezért olyan tereket is le lehet képezni a használatával, amelyek a valóságban veszélyesek, vagy ahol drága és megoldhatatlan lenne a képzés. A tréningek programozói tudás nélkül, csupán a mozdulatsorok elvégzésével összeállíthatók az oktatók által, később pedig gyorsan módosíthatók és az igények alapján személyre szabhatók. Az izommemória aktív használatával már a tényleges munkavégzés előtt rögzülnek a megfelelő mozdulatok, a megszerzett tudás így azonnal használható éles környezetben.

Csak a képzelet szab határt

A digitalizáció bekapcsolásával a VR-fejlesztés lehetőséget biztosít arra, hogy olyan munkagépekkel is gyakorolhassanak a diákok, amelyek a valóságban nem vagy csak korlátozottan állnak a rendelkezésükre. Emellett tehermentesíti az oktatás alól a szakembereket, és jól elemezhető adatokkal segíti a tanulók képességeinek felmérését, képzettségi szintjük növelését, valamint teljesítményük értékelését. A minta oktatási tananyagban egy MTZ 892-es típusú traktor napi karbantartási folyamatait lehet gyakorolni, illetve egy munkagépet rácsatlakoztatni, de a további lehetőségek száma szinte végtelen.

„A VR-alapú képzés hatékonyan használható az agrárium mellett többek között a gyártásban, az autó- és gyógyszeriparban, az építészetben és az építőiparban, mérnöki területeken, valamint az oktatásban – a középfokú képzéstől kezdve a szakképzésen és a felsőoktatáson át a felnőttképzésig. Ezért hisszük, hogy ez a mostani projekt amellett, hogy kiterjeszthető a többi agráripari szakképzési egységre, egyben a kiindulási alapja is egy olyan átfogó, a teljes hazai oktatási rendszer számára készülő VR-keretrendszernek, amelynek felhasználásával minden intézmény egyszerűen, gyorsan, ezáltal pedig költséghatékonyan tud magának egyéni oktatóanyagokat készíteni” – tette hozzá az ügyvezető.

Pix VR

Akár ez is tetszhet