- Hirdetés -

- Hirdetés -

Egyre olcsóbb az e-teherautós szállítás

Az elektromos transzport törvényszerűen drága? Nem, sőt!

- Hirdetés -

Az elektromos teherszállítás egyre innovatívabb és fenntarthatóbb, mivel az e-teherautók hatékonyabb ellátási láncokat alakítanak ki, csökkentik az üzemeltetési és karbantartási költségeket, biztonságosabb közlekedést kínálnak, karbonsemlegesek és még a bevételt is növelik azáltal, hogy kiszámíthatóbbá teszik a hosszútávú költségeket. Kell ennél több? Mert van: a csökkenő akkumulátorköltségek és az emelkedő teljesítmény miatt belátható időn belül még olcsóbb és hatékonyabb lesz az e-teherszállítás, állítja az Inbound Logistics.

Lassan el lehet felejteni a régi berögződést, amely szerint ami elektromos, az törvényszerűen drágább is: 2010 és 2018 között 85 százalékkal, 176 dollár/kWh-ra esett az akkumulátor-csomagok átlagára. A várakozások szerint ez az összeg a következő tíz évben tovább zuhan: 2030-ra már csak 62 dollár/kWh lesz.

A legnagyobb gyártók is meglátták a potenciált ezekben a típusokban, ezért komolyan foglalkoznak e-teherautók fejlesztésével, és nem sajnálják rá a pénzt. A Daimler 3,2 milliárd dollárt fordított a teljesen elektromos eCascadia és az eM2 106 fejlesztésére, a Volvo eddig 1,7 milliárdot költött a VNR Electricre, míg a Tesla kétezer darab Class 8-ra vett fel előrendelést, olyan cégektől, mint a PepsiCo, a Walmart és az Anheuser-Busch.

Az e-teherautóknak már napjainkban is számos előnye van a fosszilis üzemanyagokkal működő járművekkel szemben. Összességében már most sem sokkal drágább a fenntartásuk, mint dízelüzemű társaiké. Bár a legtöbb ellenérv a magas ráfordítási költségekről és a töltő-infrastruktúra kiépítésének magas áráról szól, egy e-teherautó mindössze két százalékkal kerül többe a teljes élettartama alatt, mint egy gázolajjal működő, hasonló jármű. Mindemellett üzemanyagra 37, karbantartásra pedig 46 százalékkal kell kevesebbet áldozni. A munkaerő-megtartó hatás szintén nem elhanyagolható: mivel csendes, füstmentes és a fedélzeti telematikával nyomon követhetők a sofőr szokásai, jobb, biztonságosabb vezetési élményt is kínál.

Az e-teherautók terjedését persze a környezetvédelmi szabályozások is serkentik: az USA régóta törekszik az emisszió csökkentésére, mivel az amerikaik kb. 20,5 millió liter gázolajat égetnek el a közutakon naponta, ami 55 ezer tonnás karbongáz-kibocsátással jár. A mind szigorúbb törvények miatt az amerikai piac arra számít, hogy az e-teherautók száma 2025-ig a mai 27-szeresére, 54 ezer darabra nő az országban. Van tehát miért sietniük a gyártóknak, mivel az igény folyamatosan és ugrásszerűen nő.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet