- Hirdetés -

- Hirdetés -

Együtt építenek hidrogén-elektromos teherszállító repülőt

A tiszta mobilitás előmozdítása érdekében a Natilus és a ZeroAvia stratégiai partnerséget kötött a Natilus Kona teherszállító repülőgép hidrogén-elektromos motorjainak fejlesztésére. A Kona egy 3,8 tonna hasznos teherbírású, autonóm rövid távú szállítógép lesz, amit az amerikai piacra szánnak – számolt be sajtóközleményben a ZeroAvia.

A Natilus startup célja, hogy kevert, avagy hibrid szárnytestű (BWB), autonóm teherszállító repülőgépes megoldásaival előremozdítsa a globális légi közlekedést. Ehhez a munkához jól jönnek számára a ZeroAvia nettó nulla kibocsátású, hidrogén-elektromos repülőgép-hajtóművei. A megállapodás értelmében a ZeroAvia ZA600 lesz az egyetlen hidrogén-elektromos meghajtású forrás, amit a rövid távra szánt Konába építenek, így a partnerség teljesen „a kibocsátásmentes és alacsonyabb költségű üzemeltetés biztosítására összpontosít”.

A Natilus Kona modern BWB-konstrukciója több helyet kínál a hidrogéntárolás számára, és ezzel a légi áruszállítási ágazatot alacsony költségekkel és nulla szén-dioxid-kibocsátással rendelkező ágazattá alakíthatja. A repülőgépet távirányítású, pilóta nélküli légi járműnek (UAV) fejlesztik, ami lehetővé teszi, hogy egy engedéllyel rendelkező drónkezelő párhuzamosan akár három repülőgépet is irányíthasson. Ez csökkentené a jármű üzemeltetési költségeit, és enyhítené a pilótahiánnyal küszködő áruszállító ágazat problémáit.

A Natilus azt állítja, hogy járművei 60 százalékkal nagyobb rakománytérfogatot tudnak biztosítani, mint a hagyományos, ugyanekkora tömegű repülők, így egységnyi távon 60 százalékkal csökkenhet az üzemeltetési költség, miközben 50 százalékkal alacsonyabb az emisszió. A ZeroAviával való partnerség segíthet a Natilusnak abban, hogy a hidrogén-elektromos hajtáslánc-technológiában szerzett szakértelmet ötvözze a repülőgép egyedi BWB kialakításával, így „egy skálázható, nagy hatótávolságú és zéró károsanyag-kibocsátású légi teherszállítási megoldást hozzon létre az iparág számára.

A ZeroAvia azt állítja, hogy utólagos hidrogénhajtású megoldásai akár 30-szor nagyobb fajlagos energiát és alacsonyabb ciklikus költségeket kínálnak, mint a lítiumion-akkumulátorok, és számos előnnyel rendelkeznek minden más szén-dioxid-mentesítési megoldással szemben.

A társulás mindkét cég számára ideális időpontban érkezik, miután három évig tartó intenzív szélcsatorna-kutatást követően a Natilus nemrég repülési tesztekkel igazolta a BWB-prototípus teljesítményét. A vállalat 6,8 milliárd dollár értékű megrendelési kötelezettségvállalással eddig több mint 460 megrendelést kapott repülőgépekre. Egyrészt a Konára, másrészt a szintén a teherszállító repülőgépcsaládhoz tartozó Alisióra (ami egy 60 tonnás hasznos teherbírású, közép-hosszútávú UAV) és a legnagyobb konstrukciójának számító, 100 tonna teherbírású, hosszú távú UAV-re, a Nordesre. Az előrendelők között nagy légitársaságok és integrátorok egyaránt vannak, köztük az Ameriflight, a Volatus Aerospace, a Flexport, az Astral, az Aurora International és a Dymond. A Natilus jelenleg egy 26 méteres szárnyfesztávolságú Kona repülőgépet épít a végső tesztelésre, és a ZeroAviával való partnerség felgyorsíthatja a folyamatot.

A ZeroAvia már nyolc tesztrepülésen is túl van a ZA600 600 kW-os prototípusával, ami egy 19 üléses utasszállító repülőgép. Ők két hajtóműosztályt fejlesztenek, és 2025-re 500 kilométeres hatótáv közelébe szeretnének jutni, 9-19 üléses ZA600-asokkal. Ez nem a teljesítmény vége, hiszen úgy tervezik, hogy a repülőgépeik 2027-re már 40-80 ülésesek lesznek, és 1100 kilométernél nagyobb hatótávot tudnak majd teljesíteni. A céggel eddig olyan ismert vállalatok kötöttek beszállítói szerződést, mint a Cessna Caravan gyártója, a Textron Aviation és a magánrepülőgépekre szakosodott Otto Aviation.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet