Elektromos utasszállító repülők a láthatáron

A legizgalmasabb projektek: P-Volt, VA-X4, X-57 Maxwell

P-Volt

- Hirdetés -

- Hirdetés -

Az ikermotoros, 11 személyes utasszállító a Rolls-Royce, a Tecnam és a Widerøe együttműködésével érkezik, először a norvég égboltra, várhatóan 2026-ban. A három cég minden feladatot elosztott egymás között: a Rolls-Royce a meghajtást és az energiaellátást segíti a szakértelmével, a Tecnam a dizájnért, a gyártásért és az engedélyeztetéshez szükséges paraméterekért felel, míg a Skandináviában működő Widerøe légitársaság a megfelelő kompetenciákat és az üzemeltetéshez szükséges feltételeket biztosítja.

A kisméretű gépet országhatárokon belül ingázóknak szánják, és ha minden rendben megy, akkor 2030-ra már menetrend szerinti járatokat biztosítanak vele, sőt, a segítségével 2040-re 80 százalékkal csökkentik a belföldi repülőutak emisszióját.

„A P-Voltot hihetetlen érdeklődés övezi, és nemcsak a regionális légitársaságok, hanem az okos mobilitást preferáló cégek részéről is”, árulta el Fabio Russo, a Tecnam termékfejlesztési igazgatója. „Az elmúlt év rámutatott, mennyire fontos vérkeringésbe kapcsolni a kisközösségeket, anélkül, hogy a nagyobb légikikötőkben torlódások alakulnának ki”, érvelt a program mellett, amely szerinte tökéletesen beváltja majd a hozzá fűzött reményeket.

Miért éppen Norvégia? Az ország sajátos domborzata miatt nagyon széles körben használják az emberek a belföldi légi járatokat, ami a Widerøe vezérigazgatója, Stein Nilsen szerint éppen elég ok arra, hogy nulla károsanyag-kibocsátású technológiákban gondolkodjanak. A légitársaság a járvány előtt napi 400 járatot indított, összesen 44 különböző reptérről, és ezeknek az utaknak a 74 százaléka nem érte el a 275 kilométeres távolságot. A legrövidebb utazási időtartamok hét és 15 perc közöttiek, és az ilyen rövidtávú repülésekhez tökéletes választás a P-Volt, amelyet az ország keleti és nyugati partjai között is üzemeltetni fognak.

Ez lesz az első függőleges fel- és szállásra képes, teljesen elektromos repülőgép (eVTOL), amelyik forgalmi engedélyt is kap, várhatóan 2024-ben. Ez a rendkívül izgalmas és futurisztikus kivitelezés a Vertical Aerospace projektje és ebben is részt vesz a Rolls-Royce, aki az elektromos áramellátó rendszert fogja biztosítani hozzá. A VA-X4 legalább négy utast tud majd szállítani (a pilótán kívül), a végsebessége 320 km/h felett lesz, és egy töltéssel közel 200 km-t lehet vele megtenni.

A fenntartható, hatékony és csendes repülés, tengeri és szárazföldi utazás, valamint ipari mobilitás kidolgozásában elkötelezett Rolls-Royce Electrical kb. 150 mérnökkel segít a Vertical Aerospace csapatának, hogy mihamarabb elkészüljön a cég első kereskedelmi forgalomba szánt eVTOL-ja. A városok közötti ingázásra alkalmas gép elektromos meghajtását egy az egyben a Rolls-Royce tervezi: tőlük érkezik a jelenlegi legkorszerűbb, 100 kW-os meghajtórendszer, valamint az áramelosztó és a művelettámogató vezérlés is.

Vertical Aerospace VA-X4 (Forrás: Vertical Aerospace)

„Örömmel dolgozunk együtt a Vertical Aerospace-szel, hogy megvalósítsuk az úttörő eVTOL repülőjük elektromos technológiáját. Ez az izgalmas lehetőség jól mutatja, mennyire elkötelezettek vagyunk abban, hogy a fenntartható, komplett elektromos rendszerek vezető beszállítóivá váljunk”, lelkendezett a Rolls-Royce Electrical igazgatója. Rob Watson megjegyezte: izgatottan várják a városok közötti légi közlekedés forradalmát, ami teljesen megváltoztatja a mai személy- és áruszállítást.

A bristoli Vertical Aerospace többféle felépítésű teljesen elektromos meghajtású járművel végzett tesztrepüléseket, mire eljutott a VA-X4 koncepciójáig. Az első eVTOL-juk várhatóan már ebben az évben levegőbe emelkedik.

A NASA építi és gyakorlatilag készen áll a forgalomba helyezésre, ám a többi gyártónak nem kell tartania a konkurenciától, hiszen nem kerül kereskedelmi forgalomba. A James Clerk Maxwellről elnevezett koncepció 2019 őszén indult el a megvalósítás útján, amikor átesett az első gurítós teszteken. Valójában a Tecnam P2006T továbbfejlesztett változatáról van szó: két dugattyús motor helyett már 14 elektromos motor hajtja. Az űrügynökség komoly mérföldkőhöz érkezett a repülővel: elkezdte a próbautakat közvetlenül megelőző tesztelést. Alacsony energiaszinten ellenőrzik az indítás és a leállítás folyamatát, míg a magasfeszültségű teszteken az is eldől, hogy az ESAero által szállított elektromos motorok légcsavarjai a terveknek megfelelően működnek-e.

X-57 Maxwell (Forrás: NASA)

A kétüléses gép keskeny és hosszan elnyújtott, légcsavaros motorokban végződő szárnyakat kapott, hogy a lehető legkisebb ellenállásnak tegyék ki a szerkezetet és tovább növeljék a hatékonyságot. A végek között elhelyezkedő 6-6 kisebb propellerrel ellátott motornak csak a fel- és leszállásnál van szerepe, így amikor használaton kívül vannak, egyszerűen visszahúzódnak, ezzel tovább mérsékelve az ellenállást. A gyakorlatilag nulla ökológiai lábnyommal működő gép egy feltöltéssel 160 kilométert tud megtenni 40 perc alatt, az utazósebesség pedig 280 km/h körüli.

A NASA inspirációnak szánja a repülőt: azt szeretné demonstrálni vele, hogy az ingázó légiközlekedésben milyen hatékonyan lehetne átváltani a hagyományos motorokkal működő eszközökről a tisztább, csendesebb és fenntarthatóbb repülésre. Az ügynökség reméli, hogy a bemutatott technológiák arra ösztönzik majd a gyártókat, hogy hatékony kereskedelmi verziókat dolgozzanak ki. További cél az, hogy az amerikai légiközlekedési hatóságot segítsék a tanúsítványok és szabványok kidolgozásában.

Gábor János, NEW technology magazin
A cikk eredetileg a NEW technology magazin 2. számában jelent meg. 

Akár ez is tetszhet