Elindult az Egyesült Királyság első hidrogénüzemű vonata

Az Egyesült Királyság első hidrogénüzemű vonata szeptember 30-án Warwickshire-ben kezdte meg a fővonal tesztelését. A jármű a HydroFLEX üzemanyagcellás motorját használja.

A Birmingham Egyetem és az ipari partnereik együttműködésével kifejlesztett HydroFLEX projekt

750 000 font támogatást nyert el a Közlekedési Minisztériumtól. Ez az egyetem Birminghami Vasúti Kutatási és Oktatási Központja (BCRRE) és a Porterbrook gördülőállomány cég majdnem kétéves fejlesztési munkájának köszönhető.

- Hirdetés -



- Hirdetés -

A vizsgálatok során használt vonat egy átalakított 319-es osztályú, kettős feszültségű vonat, amely hidrogén üzemanyagcellával van felszerelve. Ez lehetővé teszi, hogy tisztán hidrogénnel közlekedjen nem villamosított útvonalakon. A dízelmotoroktól eltérően a hidrogénnel hajtott vonatok nem bocsátanak ki káros gázokat, hiszen csak hidrogént és oxigént használnak az áram, víz és hő előállításához.

Stephen Jarvis professzor, a Birminghami Egyetem Mérnöki és Fizikai Tudományok Főiskolájának vezetője elmondta az egyetemi híroldalon: „A BCRRE meghatározza a vasúti innováció ütemét mind az Egyesült Királyságban, mind az egész világon. A HydroFLEX projekt nagyszerű példa arra, hogy a világszínvonalú K + F a megfelelő ipari partnerségekkel együtt képes innovatív és praktikus dekarbonizációs technológiákat megvalósítani.” Jarvis hozzátette, hogy a jelenlegi tesztek előkészítik az utat annak, hogy az alaptechnika 2023-ig illeszkedjen a jelenleg üzemben lévő vonatok kialakításához, így visszamenőleg is beépíthetik majd az új megoldást. „A sikeres fővezetékteszt mérföldkő a HydroFLEX számára, és egyértelműen bizonyítja a hidrogén fontos szerepét az Egyesült Királyság vasúti iparában” – mondta. “A BCRRE és a Porterbrook révén azt várjuk, hogy ezt a technológiát eljuttathatjuk az Egyesült Királyság közlekedési piacára, tisztább jövőt biztosítva ezzel vasútjaink számára.”

A HydroFLEX fejlesztésének következő szakaszai már folyamatban vannak: a Birmingham Egyetem hidrogén- és akkumulátoros modult fejleszt ki, amely felszerelhető a vonat alá, ami több helyet biztosít az utasoknak a vonat kocsijában.

A vizsgálatok kezdete egybeesik Grant Shapps közlekedési titkár bejelentésével, mely szerint az északkelet-angliai Tees-völgyet a hidrogénszállítás kiválóságának központjává kívánja alakítani.

A Közlekedési Minisztérium egy főtervet jelölt meg – amelyet Mott MacDonald hajt végre –, hogy megértse a technológia megvalósíthatóságát és azt, hogy ez miként gyorsíthatja fel az Egyesült Királyság hidrogénnel kapcsolatos törekvéseit. Ez a főterv várhatóan januárban jelenik meg, és előkészíti az utat annak feltárása érdekében, hogy a zöld hidrogén hogyan működtetheti az autóbuszokat, a nehéz tehergépjárműveket, a vasúti, a tengeri és a légi közlekedést az egész Egyesült Királyságban. A cél az lenne, hogy a régió globális vezetővé váljon az ipari kutatásban a hidrogén mint üzemanyag, valamint a hidrogénszállítás K + F központjaként általánosságban.

A legutóbbi bejelentés a hidrogénüzemű vonatok technológiájának számos közelmúltbeli fejleményét követi. A múlt hónapban, a sikeres németországi kísérleteket követően, az Alstom hidrogénnel működő Coradia iLint fejlesztésével debütált Ausztria vasúthálózatán. Eközben számos más hidrogénvonat-projekt is folyamatban van az Egyesült Királyságban, nevezetesen az Alstom és az Eversholt Rail Breeze projektje, melynek keretében olyan hidrogénvonatokat fejlesztenek ki, amelyek 2024-ig üzembe kerülhetnek, valamint az Egyesült Királyság gördülőállomány-gyártója, a Vivarail által vezetett program, amely moduláris hidrogénvonatot fejleszt ki a nyugdíjas korú londoni metróállomány helyére.

Okosipar.hu

- Hirdetés -