- Hirdetés -

- Hirdetés -

Ellátási láncok kezelése gyorsan változó piaci környezetben

Szerző: Simon Meadmore (Global Head of IP&E) és Lee Turner (Global Head of Semiconductors and SBC), a Farnell munkatársai

- Hirdetés -

Biztosan kijelenthetjük, hogy az elmúlt 12 hónap számos ágazatban eltért minden eddig megszokottól, az elektronikai alkatrészek piacán azonban különösen küzdelmesnek bizonyult a felfordulások előre nem látható sorozata. Ahogy a mondás is tartja, utólag könnyű okosnak lenni, a félvezető-ágazat beszerzői pedig sok mindent tudnak már, aminek korábban jó hasznát vehették volna. Mindazonáltal sosem késő levonni a legfontosabb tanulságokat azzal kapcsolatban, hogyan érdemes kezelni az ellátási láncokat a gyorsan változó piaci környezetben.

Amit tudni véltünk

A világjárvány kitörésekor – amikor teljes iparágak kerültek parkolópályára – az eredeti berendezések gyártói (OEM) és a szerződéses elektronikai gyártást (CEM) végző cégek szüneteltették vagy csökkentették termelésüket abból a megfontolásból, hogy a lezárások lemondott rendelésekkel és az alkatrészek iránti csökkenő kereslettel fognak járni. Ezzel egy időben a félvezető-ágazat a hagyományos piacok ellátásáról az orvosi műszerek alkatrészei és a fogyasztási cikkek iránt jelentkező, exponenciális növekedést mutató kereslet kielégítésére helyezte át a hangsúlyt. Miközben a szélesebb piacok működését felfüggesztették, az ellátási láncokat kezdetben olyan alapvető cikkek gyártására állították át, amelyek segíthettek az egészségügynek betegeket kezelni és életeket menteni.

Az új igények teljesítése azonban olyan előre nem látható terheket rótt a gyártókra és a beszállítókra, amelyekre nem lehettek befolyással – ilyen volt például a légi teherszállítás csökkenő kapacitása, a szállítókonténerek akár tízszeres áremelkedése, sőt, a regionális lezárások bevezetését követően az alkatrészek országokon belüli szállítási nehézségei is. A világjárvány globális terjedésével az a közvélekedés alakult ki, hogy a hagyományos félvezetőpiac lelassulása bizonyára sehová sem szállítható alkatrészek többletkészleteihez vezet majd.

Amit nem tudtunk

Mivel ilyen léptékű rendhagyó helyzetet korábban sosem tapasztaltunk még, lehetetlen volt előre megjósolni a belőle származó azonnali és hosszú távú változásokat. A fejlett világ szinte minden pontján bevezetett, általános érvényű „maradj otthon!” felszólítás hirtelenjében egy olyan új, tömeges digitalizálási piacot teremtett, amely azonnali keresletet hozott létre a távmunkához és az otthoni szórakozáshoz kapcsolódó csúcstechnológiájú termékek iránt. Ez a fejlődési irány pedig a megbízható csatlakozás terén ugyancsak a kereslet megnövekedéséhez vezetett, tovább nyomatékosítva az 5G szolgáltatás és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra biztosítása iránti igényt.

A piacokat kezdetben sújtó bizonytalanság – amelyet részben az a feltételezés okozott, hogy a világjárvány esetleg csak viszonylag rövid távú nehézségekkel fog járni – idővel abba a bizonyosságba csapott át, hogy amit többen az „új alaphelyzetnek” kezdtek nevezni, valójában egy hosszú távú felállás, amelyre érdemes terveket alapozni. Az otthonról dolgozó munkaerő-állományukkal összeköttetést kialakítani képes vállalkozások százezreinek köszönhetően felélénkült a piacon belüli forgalom, visszatért az emberekbe az újonnan megtalált önbizalom, az alkatrészek többletkészleteit pedig elkapkodták az ágazat támogatására csúcstechnológiájú termékeket gyártó cégek. A bizonytalanság helyét lendület, sőt, egyenesen bővülés vette át, amit az utóbbi három-négy évben nem látott szintű derűlátás kísért. Ezt a fordulatot előre egyszerűen lehetetlen lett volna megjósolni.

Az Intel vezérigazgatója, Bob Swan az újragondolás szükségességét összegezte az iparágban, amikor így fogalmazott: „Olyan időknek vagyunk a tanúi, amelyre minden bizonnyal a távmunka és a szolgáltatások digitális elérésének történelmi megvalósításaként fogunk emlékezni, ami az élet minden területére kiterjedt, az egészségügytől kezdve, az oktatáson és közigazgatáson át egészen a szórakoztatásig – és még folytathatnánk a sort.” Hozzátette, hogy a szolgáltatások digitalizálásának üteme továbbra sem fog lankadni, „hiszen az otthonról dolgozók tömegeinek kreativitása még most kezd beindulni”.

GDP-visszaesés – piaci növekedés mellett

A világ félvezetőpiaca hagyományosan mindig is a GDP globális változásainak tükreként szolgált. Erre látszik rácáfolni, hogy míg a világjárvány jelentős mértékű GDP-visszaesést okozott világszerte, addig a félvezetők piaca nemzetközi szinten 5,4 százalékos növekedést tapasztalt (2020).

A jövő ígéretesnek tűnik, hiszen a piaci jelentések a félvezetőkön túl is további növekedést vetítenek előre. A Research and Markets előrejelzésében arról számol be, hogy a tesztelési és méréstechnikai eszközök piacán világszerte 3,7 százalékos növekedés várható az elkövetkező öt évben, amely 2026-ra eléri és meg is haladja a 30 milliárd dolláros értéket. Egy másik tanulmányban a Technavio a passzív alkatrészek piacán 2024-re csaknem 12 milliárd dolláros növekedést jósol, miközben a MarketWatch becslése szerint az egykártyás számítógépek (Single-Board Computer, SBC) globális piaca több mint 12 százalékkal fog bővülni a következő hat év folyamán.

Ezek a lenyűgöző mutatók arról tanúskodnak, hogy a félvezetők piacán jelentkező növekedés most először elszakadt az eddig megszokott mintájától, vagyis már nem követi a globális GDP alakulását. A növekedés látszólag az elmúlt évekre jellemzőnél egészségesebb ütemet diktál, miközben a félvezető-beszállítók továbbra is az új, bővülő ügyfélbázisuk ellátásán dolgoznak. Az iparági szakemberek most úgy vélik, hogy a korábbi helyzet egyszer s mindenkorra a múlté.

Az ellátási lánc valósága

A váratlan (több hónapos bizonytalanság, sőt, piaci feszültség után kitört) optimizmus és bővülés ellenpontozásaként le kell szögezni, hogy a valóságban az ellátási láncoknál továbbra is jelentős kihívások vannak jelen a piacon.  Miután a félvezetőgyártók hagyományos ügyfelei újra elindították gyártási tevékenységüket, azt kellett tapasztalniuk, hogy nem állnak rendelkezésre készletek a legfontosabb alkatrészekből.

Például a feldolgozó- és gépjárműipari ágazatnak is rá kell most döbbennie, hogy a növekvő piacokon új versenytársaik akadtak a félvezető-beszállítók új – és egyben jövedelmezőbb – ügyfeleinek személyében, akik nem csupán ellensúlyozzák a világjárvány elején az alkatrészek keresletében tapasztalt visszaesést. A BBC egyenesen „a lapkahiány balszerencse-sorozatának” nevezte a helyzetet, amit azok a telekommunikációs vállalatok súlyosbítottak, amelyek hatalmas megelőző felhalmozási rendelésekkel merítették ki a készleteket a világjárvány alatt.

Mit is tudtunk meg az ellátási láncok kezeléséről?

Az elektronikai alkatrészek világszintű hiánya kétségtelenül jelentős figyelmeztetés volt az ágazat sok szereplője – és a kormányzatok – számára. Az már korábban megkérdőjeleződött, hogy az ellátás terén bölcs dolog-e a világ másik felén működő beszállítókra támaszkodni. Bár nem várható, hogy nagy elmozdulás történik az alkatrészek Tajvanból és Kínából történő beszerzésében, jelenleg több ország, köztük az Egyesült Államok is azt tervezi, hogy növeli hazai gyártási kapacitását. Céljuk a jelenlegi erőforrások pótlása és a védelem biztosítása arra az esetre, ha a jövőben egy újabb válság sújtaná a külső ellátási láncokat.

Amellett, hogy több szállító és más régiók bevonásával változatosabbá teszik az alkatrészforrásokat, a félvezetőtermékek vásárlói megelőző lépéseket is tehetnek a hasonló válságok elkerülésére, ha bevezetnek néhány fontos gyakorlatot, így például mindig gondoskodnak a létfontosságú alkatrészek megrendeléséről, és ha lehetséges, duplán biztosítják a beszerzés lehetőségét. Hasonlóképp most már az ágazat egésze is pontosan látja, milyen lényeges az anyagjegyzék valamennyi elemének mindenkori rendelkezésre állásáról gondoskodni, hiszen így elkerülhetik a készlet költséges tartásának kockázatát, amelyet csupán egyetlen hiányzó alkatrész miatt nem tudnak felhasználni. Ennek megvalósításához széles választékot nyújtó beszállítóktól érdemes megrendelni a szükséges alkatrészek 80%-át, majd szoros kapcsolatban maradni a beszállítókkal, hogy akár három hónapra előre ellenőrizni tudják a szállítás állapotát. Az élvonalbeli forgalmazás ezáltal kulcsfontosságú szerepet tölthet be az ellátási láncban, amely a végső szükségletek biztosabbá válásakor gondoskodik a készletmennyiségek igény szerinti rugalmas „feltöltéséről”, annak tudatában, hogy a lényeges alkatrészek készletről gyorsan, akár már másnapra kiszállíthatók.

A vásárlóknak emellett meg kell vizsgálniuk az ellátási lánc összes pontját, meggyőződve azok hatékony kezeléséről, a gyártói és forgalmazói szerződések felülvizsgálatával pedig a válság esetén nyújtott maximális védelemről. Végül, de nem utolsósorban: sosem szabad feltételezni, hogy az adott piacon jelentkező keresletcsökkenés következtében az alkatrészek a kereslet ismételt megnövekedésekor is rendelkezésre állnak majd – hiszen új, az eddiginél nagyobb piacok gyors kialakulásával is számolnunk kell.

Összegzés

A COVID–19-világjárvány oly módon gyorsította fel a tömeges digitalizálás irányába mutató trendeket, amely alapvető és tartós változást hozott a félvezetők piacán. Bár a Farnell nem tudta volna előre megjósolni ezeket a piaci változásokat, a társaság általános felépítése, valamint a készlet rendelkezésre állását biztosító hathatós befektetési politikája lehetővé tette ügyfeleinknek, hogy mérsékelni tudják az előre nem látható problémák számos hatását.

A Farnell minden eddiginél nagyobb készletekkel rendelkezik raktárkomplexumaiban, melynek révén ügyfeleink könnyebben hozzáférnek termékeinkhez a világjárvány alatt – az alkatrészek gyorsan kiszállíthatók az Egyesült Királyságból a többi európai országba. Ügyfeleink naprakész, a legújabb technológiákat felvonultató ellátásban részesülnek: havonta 5000 új termék közül választhatnak 25%-kal nagyobb készletünkből. A Farnell emellett helyi nyelven biztosít műszaki és értékesítési támogatást magyar ügyfeleinek, megkönnyítve a termékek visszaküldését is. Hivatalos és franchise-forgalmazó minőségében a Farnell köztudottan kizárólag eredeti gyártói termékekkel látja el ügyfeleit. Megnyugtató továbbá az is, hogy a Farnell egyetlen forrásból biztosítja azt, amit más forgalmazók több helyről szereznek be, egyedi beépített/külső termékkínálata és online/offline szolgáltatása révén pedig iparágvezető digitális platformmal ötvözi a hagyományos értékesítést.

Farnell

Akár ez is tetszhet