- Hirdetés -

- Hirdetés -

Érted is eljön az Amazon

Az e-kereskedelmi óriás mostanra ott tart, hogy már nagyobb forgalmat bonyolít vállalatok között (B2B), mint vállalatok és végfelhasználók között (B2C). Ez egészen addig nem volt széles körben is ismert, amíg nyilvánosságra nem hozta első idei kimutatásait. Kiderült, hogy az Amazon Business B2B piaci részesedése az USA-ban 1,5 billió, világszerte pedig 2,1 billió dollár volt, csak az első negyedévben. Ez magasabb, mint amit a mindenki által ismert B2C felület generál.

Az üzleti oldalon több mint ötmillió szervezet kereskedik, köztük a száz világvezető cég nyolcvan százalékával, a 92 legnagyobb egészségügyi rendszerrel, valamint 90 kormányzattal. Minden webáruházak Gombóc Artúrja az összes gyártó piaci részesedéséből hasítani akar, de még nem késő versenyre kelni vele.

Mit lehet tenni, ha a cég kínálatában megjelenik egy, a tiédhez hasonló termék? Nem te lennél az első: az Amazon Basics mindenféle saját márkás műszaki vagy háztartási kiegészítőt kínál, a mobiltöltőtől a merőkanálig. Persze, olcsóbban adja őket, mint az adott termékkel foglalkozó márkák, amelyek mellett nem rest felkínálni a saját portékáját. A B2C felületről ismerős gyakorlat megérkezhet a Business oldalra is, ami közvetlenebb módon sújtja majd a gyártókat.

Az Amazon lassan minden termék mellé odatesz egy kedvezőbb árú variációt. Mivel egy világméretű bojkott valószínűtlen – és nem is lenne hatásos –, marad a versenyzés, aminek gerincoszlopa a saját weboldal. Persze, ez nem azt jelenti, hogy nem lehet máshol – akár az Amazonon is – értékesíteni, de a hatékony online stratégiához kell a saját csatorna, ahol a magunk szempontjai szerint pozicionálhatjuk a termékeinket. Mindezt anélkül, hogy kitennénk magunkat egy külső értékesítőfelület üzletpolitikájának, ami biztosan a maga érdekeinek rendeli alá a miénket.

Nem szabad sajnálni a saját weboldalra fordított költségeket, még akkor sem, ha a megtérülés lassú. Arra is ügyeljünk, hogy az ügyfelek számára a lehető legegyszerűbbé és leggyorsabbá tegyük a vásárlást. Miért kell erre kínosan ügyelni? Azért, mert hiába jelent még mindig valamit a márkahűség, a kényelmi szempontok felülírják. És az Amazon valójában ezt árulja: a kényelmes vásárlást.

Többen rálegyinthetnek, mondván: Jeff Bezos szörnyetegével képtelenség versenyezni. Pedig a közöny életveszélyes – gondoljunk csak bele: így falta fel a Nokiát az iPhone, a bútorgyárakat az Ikea, vagy a médiát a Facebook. Persze, maradhat az online stratégiánk része az amazonos értékesítés, de csak mint a digitális stratégia kirakósának egyetlen darabja. A figyelmünk középpontjában feltétlenül egy márkaerősítő, könnyen használható, saját weboldal legyen – mert hiába áll tőlünk balra Usain Bolt, a cipőt azért csak fel kellene húzni, hogy ne bukjunk el. És a startpisztoly már el is dördült.

Gábor János, Okosipar.hu
(Forrás: Industry Today)

Akár ez is tetszhet