Ez a világ első hidrogénüzemű függőlegesen fel- és leszálló repülőgépe

Bemutatták a világ első hidrogénnel működő VTOL-ját, a Sirius Jetet, ami a gyártó szerint újradefiniálja a repülést – egyrészt a nulla károsanyag-kibocsátású utazással, másrészt a legmodernebb formatervezéssel és a fenntartható jövő érdekében folytatott stratégiai együttműködésekkel.

A Sirius Aviation svájci légiközlekedési startup büszkén mutatta be a BMW Designworks és a Sauber Group együttműködésével kifejlesztett Sirius Jetet. A paradigmaváltónak tűnő, nagy teljesítményű VTOL hidrogén-elektromos meghajtással üzemel, és ötvözi a sugárhajtású aerodinamikát a repülőgépek vagy helikopterek sokoldalúságával. Ez a fúzió lehetővé teszi a nagy sebességű, hosszabb és magasabb repüléseket.

A Sirius Jet a tervek szerint 2025-ben kerül piacra, két változatban. Az egyik a Sirius Business Jet, ami klasszikus magánrepülőgép lesz, míg a másik, a Sirius Millennium Jet – kifejezetten kereskedelmi repülésre tervezve.

- Hirdetés -

Sirius Business Jet: zéró károsanyag-kibocsátású, négyszemélyes (ebből 3 utas) VTOL, 1850 kilométeres hatótávval, akár 520 km/h-s sebességgel, több mint 9000 méteres utazómagassággal – mindezt rendkívül csendes, 60dBa zajszinttel prezentálva.

Sirius Millennium Jet: zéró károsanyag-kibocsátású, hatszemélyes (ebből 5 utas) VTOL, ami több mint 1000 kilométeres hatótávolsággal, illetve szintén akár 520 km/h-sebességgel, legalább 9000 méteres utazómagassággal és 60dBa zajszinttel rendelkezik.

A Sirius Aviation 2024 januárjában, a svájci Payerne repülőtéren mutatja be nyilvánosan az úttörő hidrogén-elektromos propulziós rendszert. Bár a repülőgép rendkívül ígéretes, a végleges változathoz a jelenleginél kiforrottabb megoldások kellenek, például a folyékony hidrogéntechnológia légi közlekedésben való használatára. Az ambiciózus program jelentős beruházásokat igényel, ezért a vállalat befektetőket keres, akik készek támogatni a Sirius Jet berobbanását a fenntartható repülés fejlődő világába.

Gábor János, NEW technology