Folyékony sóból áram: egyre közelebb a zéróemissziós tengeri közlekedés

Az Ulstein hajóépítő vállalat ún. „olvasztott só reaktorral” (MSR) meghajtott vízi járműve tengervízből nyerne villamosenergiát, amivel elektromos hajók akkumulátorait képes újratölteni, a nyílt vízen. A norvég találmány öles lépés lehet a károsanyag-kibocsátástól mentes tengeri közlekedés felé.

A Norvég-tenger partvidékén, Ulsteinvik kikötővárosában működő cég 149 méteres, Thor névre keresztelt dizájnja a 3R (Replenishment, Research and Rescue) elv mentén egyszerre képes akkumulátortöltésre, tengeri kutatásra és vízi mentésre. A tervek szerint épülne mellé egy testvérhajó is, a százméteres Sif, ami zéróemissziós, akár sarkvidéki expedíciókat hajtana végre. Ez utóbbi olyan újgenerációs akkumulátorokkal készülhet el, amelyeket a Thor gond nélkül újratölt a nyílt vízen.

„Eddig is az volt a célunk és ambíciónk, hogy környezetvédelmi okokból áttérjünk a zéróemissziós üzemelésre, de mindezidáig nem találtunk rá megoldást” – vélekedett Cathrine Kristiseter Marti vezérigazgató. „Most úgy gondoljuk, hogy a Thor megadta a választ a problémára: ez lényegében egy többcélú, lebegő erőmű, amivel elérkezhet az akkumulátorok új forradalma.”

- Hirdetés -

A cégvezető kijelentette: a tengerjárók egyre távolabbi, egyre sérülékenyebb ökoszisztémákba hatolnak be, miközben az ipart és a hajózást mind nagyobb környezetvédelmi nyomás alatt tartják a részvényesek. A Thor teljesíti az elvárásokat, sőt, a fenntarthatóbb és biztonságosabb tengeri infrastruktúra egyik kulcsfontosságú szereplője lehet, azzal a potenciállal, hogy végleg megváltoztatja az iparágat.

A Thor valóban ígéretes lehetőség a tiszta alternatív üzemanyagokat eddig csaknem hiába kereső tengeri közlekedés számára – köszönhetően a tóriumnak. Az (ugyancsak Thor viharistenről elnevezett) átmenetifém folyékony sóba merítve láncreakciót indít el, a só hevülni kezd, ezáltal gőz termelődik, ami egy turbinát meghajtva áramot fejleszt. Mindez szép és jó, de egyelőre csak szárazföldi kísérleteket dokumentáltak. Érdemes viszont egy lépéssel tovább menni, mert az ötlet több mint jó – véli Jan Emblemsvåg, a Norvég Tudományos és Technológiai Egyetem professzora. A szakértő szerint az MSR könnyen eloszlathatja a jövő tengeri üzemanyagait övező bizonytalanságot, hiszen ebben a formában nagyon is bőséges energiaforrások állnak rendelkezése. Az új megközelítés nem csak hatékony, hanem olcsóbb alternatívát és kisebb ökológiai lábnyomot ígér – fűzte hozzá bizakodva.

KAPCSOLÓDÓ – Egyre közelebb az elektromobilizált jövő, de bőven kellenek hozzá okosmegoldások, nem csak a tengeren, a szárazföldön is. Nagyon ígéretes koncepciók, sőt, már működő, városméretű infrastruktúrák bizonyítják, hogy működik – vázolta a NEWtechtalk-ban Balasa Levente, Siemens Smart Infrastructure üzletágvezetője:

A Thor koncepciója nagyon sokoldalú feladatellátást ölel fel: a tervek szerint helikopter-leszállópálya ugyanúgy lesz rajta, mint mentőfelszerelés, munkacélú csónak, önvezető felszíni jármű, drónflotta, több daru, laboratórium és konferenciaterem.

A SIF letisztultabb munkakörre való: az Ulstein 80 utas és ugyanekkora személyzet szállítására, csendes, emissziómentes expedíciós körutakra tervezte, és alkalmas lehet északi-sarki, vagy antarktiszi hajózásra is.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet