Globális erő a kínai elektromosautó-gyártásban

A WM Motor egy kínai autógyártó cég, pontosabban elektromos járművek előállításával foglalkozik. A vállalat neve beszédes: kínaiul a „weima” erős lovat jelent, de érdemes a német elnevezést is figyelembe venni, hiszen a Weltmeister világbajnokot jelent. Egy olyan márka van születőben, amely a belső égésű motorok mindegyikénél nagyobb globális erőt képvisel.

A kínai autógyártó igencsak ambiciózus. Dél-Korea és Japán évtizedeken át tartó intenzív fejlesztések során ért el komoly pozíciót a gépjárműiparban – az ehhez szükséges mérnöki know-how, illetve a bonyolult ellátási láncok kiépítésével. Kína ezzel szemben türelmetlen. Freeman Shen, a WM alapítója azt nyilatkozta: „Dollármilliárdokat kellene befektetnünk a következő húsz évben, akkor talán közelebb kerülnénk a német autóiparhoz. Ám ezt mi reménytelen versenynek tartjuk.”

Elektromos meghajtás mindenekelőtt

A kínai kormány szerint az elektromos autók eladásának növelésére van szükség, ezért a terveik szerint 2025-re az értékesített gépjárművek egynegyedének kell villamos meghajtásúnak lennie. A Nio talán az egyik leghíresebb e-autó márka, de a WM tervei merészebbek náluk – elképzelésük szerint hamarosan jóval nagyobb termelési kapacitást érnek el gyáraikban.

Az innováció óriási léptékét mi sem igazolja jobban, mint hogy a WM az elmúlt négy évben ezer mérnököt foglalkoztatott az elektromos járművek fejlesztése terén. Freeman Shen hangsúlyozta: „A világ legnagyobb autógyártó cége, a Volkswagen sem alkalmaz ennyi mérnököt ebben az ágazatban.”

Akkumulátorok fejlesztése

Az elektromos járművek legfontosabb részei az akkumulátorok és az energiagazdálkodási rendszerek. Mivel az akkumulátor a legdrágább komponens, ezért ennek a fejlesztésével versenyelőnyre tehet szert a gyártó, amit innovatív megoldásokkal kívánnak elérni. A WM 1200 szabadalommal rendelkezik, amelyek között az akkumulátorok, az elektromos motorok és a vezérlőrendszerek a legjelentősebbek. Ezenkívül a szoftver, amely az akkumulátor hőkezelését irányítja ütközés során, teljes mértékben üzleti titok.

- hirdetés -

Shen véleménye szerint a legjobb elektromos autókat gyártó vállalatoknak saját akkumulátorokat kell előállítaniuk. Ezeket eddig óriási társaságoktól szerezték be, mint például a Catl – ami szintén egy kínai cég, hatalmas részesedéssel az elektromos járművek akkumulátorainak piacán. A nagy autóipari cégek soha nem vásárolják a motorjaikat harmadik féltől, hanem beveszik azokat a tervezési és gyártási folyamatba.

Globális verseny Kínában

A Nio és az Xpeng mellett a WM verseng Kínában, ám két külföldi cég is jelen van. A Tesla és a Volkswagen szintén tetemes részesedéssel bír a kínai elektromosjármű-piacon. Elon Musk cége legfőképpen a 3. modellt gyártja itt, amely világviszonylatban a legolcsóbbnak számít, ám a kínai piacra még mindig drága. A Tesla mindössze nyolc hónap alatt felépült gyárában évente 500 000 autó gyártását tervezték. A Volkswagen vadonatúj üzemében éves szinten 600 000 elektromos járművet termel, ám a német gyártó számításai szerint 2022-re elérhetik az 1 milliós számot is – ha ez a terv sikerül, akkor a kínai autópiac 5%-át fogja kitenni.

A WM lehetősége

A WM reményei szerint az állami támogatási program leállításával a kisebb versenytársak eltűnnek a piacról, ezzel rengeteg tehetséges mérnököt felszabadítva.

Még akkor is, ha a WM kudarcot vall, Kína számos más országot megelőz az elektromobilitás területén. Mivel a kormány megköveteli, hogy minden Kínában értékesített autót hazai alkatrészekkel gyártsanak, az ország fogja üzemeltetni a világ legfontosabb elektromos jármű ellátási láncát. Ezáltal lehetőség nyílik arra, hogy az alkatrészek globális terjesztésében is kiemelkedő szerepet kapjon – ahogy azt az okostelefonok esetében is láthatjuk.

Forrás: economist

Némethi Botond/Okosipar.hu