- Hirdetés -

- Hirdetés -

Gyors döntésekre képes drónok

- Hirdetés -

A Zipline drónjai olyan gyors döntéseket képesek hozni szoftvereik segítségével, hogy a levegőben való ütközéseket is elkerülhetik. Amikor ezek a repülők 110 kilométer/órás sebességgel száguldoznak, elkerülendő, hogy más ilyen eszközökkel érintkezzen. A Zipline drónok egészségügyi ellátmányok szállítására specializálódtak olyan országokban, mint Ruanda és Ghána, de kereskedelmi áruhordás is végezhető velük – írja cikkében a Popular Science.

Ahogy minden repülőgép-üzemeltető, a Zipline sem szeretne semmilyen légi balesetet. Keenan Wyrobek, a vállalat technológiai igazgatója szerint az Egyesült Államokban a légtérben való navigálás különösen nehéz lehet, ugyanis egyes gépek nem feltétlenül rendelkeznek a helyzetüket jelző transzponderrel. „Számos ilyen repülőgép esetében egészen egyszerűen nem kötelező a transzponder megléte. Ebben az országban a repülés egyfajta vadnyugati szellemisége uralkodik” – mondja Wyrobek.

A Zipline nem a hagyományos módon érzékeli a környezetében mozgó tárgyakat, azaz nem radar-, kamera- vagy lidartechnológiát alkalmaz, hanem mikrofonokat, amelyek szintén képesek megfigyelni a légi járműveket. Összesen nyolc ilyen eszköz található a drónon, amelyek a 3 méter hosszú szárny elülső éléből kiálló szondán helyezkednek el. A rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy figyelmen kívül hagyja magának a drónnak a környezeti zaját, s csupán más repülő tárgyakra figyeljen.

„A jelfeldolgozási, valamint a gépi tanuláson és a mesterséges intelligencián alapuló technológiákra támaszkodik a rendszer, melynek köszönhetően lokalizálható, hol tartózkodik a gép” – mondja Keenan Wyrobek. „A kis fedélzeti GPU segít ebben a munkában, mivel az ilyen típusú eszközök jól kezelik a mesterséges intelligenciával kapcsolatos feladatokat. A mikrofonok előnye, hogy nem termelnek kezelhetetlen mennyiségű adatot, valamint nem jelentenek kifejezetten nagy szállítási terhet.”

A mikrofonok viszont nem hasznosak egy hőlégballon vagy egy vitorlázó repülőgép esetében, de Wyrobek szerint a megközelítés egyik előnye, hogy a gyorsan mozgó légi gépek általában hangosabbak is, vagyis a gyorsabban mozgó fenyegetés jele erősebb.

A vállalat egyelőre a hatósági jóváhagyásra vár. A drón fedélzetén lévő szoftver esetében a döntések meghozatalát vizsgálják, hogy egy potenciálisan ütközéssel fenyegető gépet miképpen kerüljön el.  Olyan manőverekre lenne képes, mint például a proaktív elfordulás a másik repülő útjából, valamint várakozó pályára állás, amíg a tervezett útvonal nem tiszta.

Némethi Botond, NEW technology magazin

Akár ez is tetszhet