- Hirdetés -

- Hirdetés -

Harvard: Kína brutális előnyre tehet szert, ha hidrogénre vált

A dekarbonizáció nagy nyertese lehet az ipari óriásállam, ha követi a most felvázolt stratégiákat. Erre egyébként megvan a szándék, hiszen jó ideje hangoztatják, hogy Kína 2060-ra karbonsemlegessé akar válni. Kérdés, hogy ez mennyire lehetséges egy olyan nehéziparral, mint az övék: a világ legnagyobb vas-, acél-, cement- és építőanyag-előállítójáról van szó; márpedig ezek nehezen változtatható (HTA) szektorok.

A károsanyag-kibocsátás szempontjából HTA besorolás alá eső ágazatok, plusz a hasonló adottságokkal rendelkező hajózás és teherfuvarozás komolyan nehezíti a dekarbonizációs célokat, de a Harvard-Kína Energia, Gazdaság és Környezet Projekt keretében feltárt számok alapján a helyzet egyáltalán nem reménytelen – épp ellenkezőleg. A kínai energiaellátásra és gazdaságra vetített mutatókkal azt modellezték, hogy a HTA szektorokban mekkora lehetőség van tiszta hidrogén felhasználására. Kiderült, hogy sok – sugallja a Nature Energy-ben megjelent tanulmányra hivatkozva a The Engineer.

A dokumentum szerint csupán hidrogénnel 1,72 trillió dollárnyi befektetést lehet megspórolni a 2020-2060-as időszakban, és ezzel párhuzamosan alig 0,13 százalékkal csökkenne az ország ugyanerre az intervallumra vetített GDP-je. A Harvard-Kína Projekten dolgozó Xi Yang közölte: a tanulmányuk célja az, hogy világosabb utat rajzoljon fel Kína emissziós vállalásainak teljesítése felé. Szerinte ez a példa „referenciaként szolgálhat a nagy volumenű nehéziparral és szállítmányozással foglalkozó fejlődő országok számára”.

- Hirdetés -

A kutatók felvázolták azt is, hogy Kína számára a zöld- vagy a kékhidrogén lenne megfelelőbb választás a dekarbonizációra. A tanulmányban azt írják, hogy a zöldhidrogén 2037-es, két dollár/kilogrammos ára 2050-ig 1,2 dollárra csökken, tehát jelentősen olcsóbb lesz az ugyanakkor várhatóan 1,9 dollárba kerülő kékhidrogénnél.

Gábor János, NEW technology

Akár ez is tetszhet