Háztartási szemétből termelnek sugárhajtású üzemanyagot

A tervek szerint 2028-ban üzembe helyezik azt az új, 1,5 milliárd fontba (kb. 637,5 milliárd forintba) kerülő teesside-i üzemet, amely évente akár egymillió tonna háztartási hulladékot alakít át sugárhajtómű-üzemanyaggá – írja a The Engineer.

A Lighthouse Green Fuels projekt néven ismert létesítményt a hulladékból üzemanyagot termelő holland N+P és a szaúdi Alfanar konglomerátum fejleszti. A partnerek aktívan keresik a hulladékforrásokat az Egyesült Királyság különböző részein, és számos feldolgozó létesítményt szeretnének építeni, kifejezetten a források elhelyezkedése alapján. Ezek az üzemek a nem újrahasznosítható háztartási hulladékot átalakítják magas széntartalmú pelletekké, amelyekből aztán az Alfanar teesside-i, Lighthouse Green Fuels nevű létesítményében fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) állítanak elő.

A két cég szerint a projekthez a Birmingham és a tágabb West Midland régió által termelt szemétnek megfelelő mennyiségű hulladékra lesz szükség. Ennyi alapanyag évente 165 millió liter SAF előállítását eredményezi, ami az Egyesült Királyság 2030-ra várható légi forgalmának tíz százalékára, tehát 2500 interkontinentális vagy 25 ezer rövid távú járat kiszolgálására elegendő.

- Hirdetés -

„Aktívan keressük a hosszú távú hulladékszállítási szerződéseket hulladékkezelő vállalatokkal és helyi önkormányzatokkal, az Egyesült Királyság egész területéről” – jelezte Lars Jennissen, az N+P Group fejlesztési igazgatója. „A projekt, ami a tonnaszám alapján Európa legnagyobb hulladékfeldolgozó létesítménye lesz, csak az első. Az a célunk, hogy a következő két évben legalább három új termelőüzemet létesítsünk az országban.”

„A világ harmadik legnagyobb légi közlekedési hálózatával, Európa szén-dioxid-tárolási kapacitásának egyharmadával és a könnyen elérhető hulladék alapanyagokkal az Egyesült Királyság tökéletes helyzetben van ahhoz, hogy világelső legyen a SAF-gyártásban” – fűzte hozzá Noaman Al Adhami, az Alfanar Lighthouse Green Fuels üzemének vezetője. „A fenntartható repülőgép-üzemanyag a hagyományos kerozinhoz képest 80 százalékos megtakarítást eredményez az üvegházhatású gázok kibocsátásának életciklusa során, de a teesside-i szén-dioxid-leválasztási és -tárolási infrastruktúrához való hozzáféréssel a mi létesítményünkben előállított üzemanyag akár 200 százalékos megtakarítást is eredményezhet. Ez azt jelenti, hogy a Lighthouse Green Fuels nemcsak az Egyesült Királyság legnagyobb SAF-gyártó létesítménye lesz, amikor üzembe helyezik, hanem az Egyesült Királyság első negatív kibocsátású SAF-projektje is, így döntő mértékben hozzájárul a kormány 2030-ra kitűzött SAF-célkitűzéseihez.”

Gábor János, Okosipar.hu