Ideje többet beszélni az emberi szerepekről az Ipar 4.0 folyamatokban!

Az AI forradalom hajnalán még annál is kevesebb szó esik az automatizálásban és az Ipar 4.0-ban megjelenő emberi tényezőről, mint korábban. A Com-Forth Kft. éppen ezért igyekezett bemutatni azokat a „buy-inokat”, amelyekkel a humán munkaerő számára vonzóbbá lehet tenni a legújabb technológiai megoldások használatát.

Bóna Péter, az ipari automatizálási megoldásokat fejlesztő Com-Forth Kft. ügyvezető igazgatója a 2023-ban mindent leuraló mesterséges intelligencia helyett inkább az Ipar 4.0 kihívásaira és benne az emberi tényező témájára fűzte fel az előadását. Szerinte annak ellenére is kevés Ipar 4.0 vállalat működik Magyarországon, hogy maga a fogalom már több mint 12 éve élesedett, az első németországi platform létrehozásával. A lemaradás oka véleménye szerint az IT és OT rendszerek integrációja során keletkező problémák egész sora, az adatgyűjtéstől az adatelemzésig.

„Ez nem csak technológiai, hanem szervezeti kihívás, amiben már emberi tényezőkről kell beszélni: emberek azok, akik megtervezik ezeket a rendszereket, emberek fejlesztik őket, emberek a felhasználóik, és emberek hoznak róluk döntést. Mivel az emberi tényező kérdése kicsit háttérbe szorult az Ipar 4.0 kapcsán, rámutattam, mi a ’buy-in’, mivel lehet motiválni egy operátort arra, hogy használjon egy rendszert, amivel igazából az ő munkáját mérik. Meg kell teremteni a lehetőséget arra, hogy számára is előnyösek legyenek a rendszerek, mert különben szabotálni fogja őket.”

- Hirdetés -

Bóna Péter szerint a vezetői döntések felvállalásától a priorizáláson át az OT-mérnökök munkájának változásáig nagyon sok olyan emberi tényező van az Ipar 4.0 folyamatokban, amiről túl kevés szó esik. Ezt most sikerült valamelyest kompenzálni a TECHference-en, amit a technológiák és azok humán vonzatainak bemutatásán, illetve a networking lehetőségen túl kifejezetten kedvel a kötetlenségéért és lazaságáért is.

TECHference Ipari Konferencia

Akár ez is tetszhet