- Hirdetés -

- Hirdetés -

Juharmagvak inspirálták a 40 grammos mikrodrónt

- Hirdetés -

Nemcsak a mérete miatt számít komoly eredménynek a Hongkongi Egyetemen kifejlesztett robot, hanem azért is, mert a szokatlan kialakítás ellenére legalább olyan jól képes stabilizálni a helyzetét, mint egy négy rotorral ellátott, kereskedelmi forgalomban kapható drón. Utóbbiak nagyon nagy akkumulátorkapacitást igényelnek, ami kevésbé problémás, hiszen mind hatékonyabb elemekkel jelennek meg, viszont a repüléshatékonyság még mindig alapvető probléma – írja az IEEE.

A hongkongi tudósok a juharmaghüvelyek őszi hullásakor megfigyelhető, helikopterszerű leszállását vették alapul: maximális levegőben töltött időre vannak optimalizálva, ezért hatékony forgó repülést hajtanak végre, viszonylag nagy szárnyakkal, de a méretükhöz képest még így is nehéz hasznos teherrel.

A mikrodrónok kiváló passzívan pörgő vitorlázórepülőként működnek, ha leejtik őket, de motoros repülésre is alkalmasak, a szárnyak végére applikált, ellentétes irányú meghajtást generáló propellerek segítségével. Ezen a ponton nyilvánvalóan bukik a praktikus monokopter elnevezés, hiszen a megjelenése ellenére bikopterről van szó. Ráadásul eleve stabil szerkezet: a szárnyak aerodinamikai lengéscsillapítóként működnek, ami annyira hatékony passzív stabilizációt eredményez, hogy még egy emberi lénynek is a becsületére válna.

Pazar ötlet a légcsavarok elhelyezése is, hiszen végre elszakadtak attól a koncepciótól, hogy a repüléshez közvetlen emelő hatást kell kiváltani. Nem: itt elég a jól kitalált forgatás, majd jön a felszállás, egy mindössze 42,5 gramm össztömegű járművel, amelynek 650 milliamperórás akkumulátora 24,5 percen át tartja levegőben a szerkezetet. Navigálni is tud: a különböző irányokat a légcsavarok óvatos pulzálásával lehet elérni. Az első kísérletek után hamar rájöttek, hogy a tömeg és az energiafogyasztás aránya nehezen lehetne jobb: kb. kétszer akkora hatékonysággal működik, mint bármely más többrotoros drón.

Persze felmerülhetnek benned arra vonatkozó kétségek, hogy mégis mi haszna egy folyamatosan forgó drónnak. Jegyezzük meg: a szükséges helyekre beküldött szenzorokat például nem izgatja, hogy a feladat elvégzése közben állnak, szállnak vagy pörögnek, de a kamerakép esetében azért tényleg elgondolkodtató, hogy praktikus megoldást látunk-e. A fejlesztők szerint igen, sőt: a bikopterre az önsúlya felét is meghaladó 22 grammos kamerát illesztettek, és már 3,5 kocka/másodperces felvételből tudtak viszonylag folyamatos videót készíteni – ráadásul a gép ezt minden irányban, szimultán működéssel volt képes prezentálni.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet