Karbonsemleges teherszállítást ígér az ammóniából készült üzemanyag

Ammóniával trükközve fejlesztettek ki a Brunel Egyetem tudósai egy olyan új üzemanyagot, ami elmondásuk szerint zéró emisszióssá teheti a teherszállítást. Persze önmagában nem elég az ammónia, ráadásul rosszul ég, de ki mondta, hogy ennek így is kell maradnia?

A The Engineer beszámolója szerint egyelőre nem kell ujjongani, mert bár folyékony halmazállapotában tényleg megújuló üzemanyaggá válhat, az ammónia túl magas hőmérsékleten lobban lángra, és nem ég elég hevesen ahhoz, hogy robbanómotorok széles skáláját üzemeltethessék vele. Épp ezért kell hozzá hidrogént keverni – jöttek rá az angolok.

A felfedezés azért lehet világraszóló, mert hidrogén folyékony ammóniában történő tárolását sikerült megvalósítani, és ebben a formában meglévő benzinüzemű motorok is befogadják a sajátos keveréket. Mivel az anyag a tíz legjobb karbonsemleges ötlet közé került, a szigetország kutatásokat és innovációkat támogató intézete (UKRI) 250 ezer font (113,5 millió forint) támogatással dobta meg az egyetemet.

- Hirdetés -

Dr. Xinyan Wang, a UKRI egyik vezető munkatársa elégedetten állapította meg, hogy a Brunel újítása hosszú ideje az egyik legjobb kezdeményezés, hiszen a hidrogén még annál is nagyobb sűrűségben lehet jelen folyékony ammóniában, mint magában a cseppfolyósított hidrogénben. A rossz égés persze problémás tényező, de ettől még ígéretes jelölt marad a teherszállítás karbonmentesítésére – húzta alá.

Az egyetem úgy gondolja, hogy az új ammónia-hidrogén keverék húsz százalékkal fokozhatja a benzinmotorok hatékonyságát, miközben lefelezi az el nem égetett ammónia mennyiségét – a csupán ammóniával üzemeltetett motorokhoz képest. Ez a megoldás százszázalékos szén-dioxid-mentességet garantál, és a hajók, teherautók meghajtása mellett villamosenergia-termelésre is használható. Ha mindez nem lenne elég: egységnyi teljesítményt eredményező mennyiségben jóval kisebb helyet foglal, mint más zéró emissziós üzemanyagok.

Amúgy a hidrogén még mindig biztos alternatíva. Hogy mennyire, arról a NEWtechtalk-ban beszélgettünk a Goldion buszok magyar gyártójával, aki a teljesen elektromos járművek mellett hidrogénüzemű személyszállításban is gondolkodik:

A UKRI-tól nyert forrásokat az ammónia és a hidrogén minél hatékonyabb elegyének létrehozására fordítják, aztán a nyilvános bizonyítások jönnek – osztotta meg Dr. Wang, aki nem titkoltan azt reméli, hogy a Brunel nagyszabású kutatás-fejlesztéseknek ágyazott meg ezzel a valóban pazar ötlettel.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet