- Hirdetés -

- Hirdetés -

Katasztrófát okozhat az 5G: zavarja a repülők magasságmérőjét

Vérfagyasztó pillanatokat élt át nemrég három amerikai pilóta: utasszállító repülőt vezettek Tennessee állam fölött, amikor szinte azonos időpontban meghibásodott a gépük magasságmérője, és ezzel lehetetlenné is vált a kijelölt repülési magasság megtartása. Katasztrófa nem történt – még. De valamit kezdeni kell a helyzettel, amit a vizsgálatok a nagy sebességű, vezeték nélküli 5G hálózatokkal hoztak összefüggésbe.

Az IEEE Spectrum emlékeztet: a fenti esetek még januárban történtek (az egyik gépen a robotpilótát is kisütötte az 5G), és nem kis riadalmat okozott az utasszállítókat fogadó reptereken. A földi kiszolgáló személyzet tisztában volt vele, hogy a kritikus fontosságú műszerek hiányában mind a három repülő biztonságos landolása csupán a pilóták rutinjától függ. Persze azért ők ülnek a fülkében, mert meg tudnak oldani egy ilyen helyzetet, de a hiba ettől még életveszélyes és sajnos messze nem egyedi. Csak az Egyesült Államokban még kétszer fordult elő súlyosabb probléma az első negyedévben.

Februárban a New Orleans-i Louis Armstrong Nemzetközi Repülőtér felett kapott hibás, ezer láb alatti figyelmeztető jelzést egy pilóta, holott akkor még jóval magasabban kormányozta a gépet. Később közleményben megírta: „az effajta hibás figyelmeztetések elvonják a figyelmet a nagyobb kihívást jelentő környezetekben, például rossz látási viszonyok között vagy jegesedés esetén”, de pont akkor tiszta idő volt – az ő és több száz utasa szerencséjére. Ennél is nagyobb bajba került egy landolásra készülő utasszállító a Los Angeles-i Nemzetközi Repülőtér légterében, márciusban. Mindössze 30-40 méterrel járt a kifutó felett, amikor az összezavarodott robotpilóta hirtelen agresszív ereszkedésbe kezdett. Csak a humán pilóta lélekjelenléte és gyors beavatkozása akadályozta meg a tragédiát: a nagy erejű lökésből visszarántotta a gép orrát, majd manuálisan letette.

Ez csak a három legkiemelkedőbb eset, aminek híre ment az utóbbi 8-10 hónapban – pedig volt még jó néhány, és kizárt, hogy ennyi különböző fedélzeti műszer pont ugyanúgy, pont ugyanott mondjon csődöt, ráadásul időben is egymáshoz közel. A NASA nyílt repülésbiztonsági jelentési rendszeréből elég hamar kiderült, hogy olyan helyszíneken ugrott meg a hasonló esetek száma, ahol új 5G vezeték nélküli hálózatot telepítettek. A szakemberek megvizsgálták a lehetséges összefüggéseket, és arra jutottak, hogy a meghibásodott magasságmérők frekvenciatartományát minden korábbi cáfolat ellenére ezek az adótornyok kutyulhatják össze.

Január és május között 93 üzemzavar történt, ami a sokszorosa a korábban ugyanennyi idő alatt tapasztalt meghibásodásoknak, mi több: csak az év első hónapjában kétszer annyi fordult elő, mint az elmúlt öt évben összesen. A repülési hatóság egyébként legkevesebb 80 esetben nem tudta kizárni az okok közül az 5G interferenciát, és a rendszeresen visszajáró pilóták is megerősítették, hogy sokszor annyi alkalommal tapasztalnak hibát, mióta a szolgáltatók bekapcsolták a hálózatot.

Mivel minden jel interferenciaproblémára utalt, az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Hivatala felülvizsgálta a biztonságosnak minősített tartományokat, majd egy független nonprofit szervezetre bízta a kockázati tényezők felmérését és összegzését. Ez a tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a C-sávban működő 5G rendszerek káros interferenciát okozhatnak bármely típusú polgári repülőgép radaros magasságmérőjében, vagyis nagyban növelik a repülőgép-szerencsétlenségek kockázatát. A vizsgálat szerint a repterekhez közeli adótornyok okozzák a zavart, ezért némelyiket lekapcsoltatták a szolgáltatókkal, miközben más érintett légikikötők esetében megtiltották a túl érzékeny vagy 5G-re nem tesztelt magasságmérővel rendelkező gépeknek, hogy rossz látási viszonyok között akár csak megkíséreljék a leszállást. További 50 reptér köré ún. „pufferzónát” kellett húzni: ez lényegében a tizedére csökkenti a közeli 5G tornyok jelszintjét. Az interferencia lehetőségének kizárása jelenleg is tart a tengerentúli repterek körzetében, hiszen éppen azt a magasságmérőt teszi használhatatlanná, amire a pilóták a fel- és leszállások során támaszkodnak, vagy éppen arra használják, hogy elkerüljék a hegynek ütközést.

Gábor János, NEW technology

Akár ez is tetszhet