Véget ért a Bridgestone World Solar Challenge (BWSC), amelynek féltávjánál több európai csapat is nagyon jó pozícióból várta a folytatást. A megmérettetésen saját építésű napelemes autókkal vett részt többtucatnyi csapat a világ minden tájáról. Egy-egy ausztrál és európai csapat nyerte meg a két versenykategóriát – írja a Drive ausztrál autósmagazin.
A BWSC-n 3000 kilométeres utat kellett teljesíteni úgy, hogy a versenyzők egy teljesen feltöltött akkumulátorral indulhattak útnak, viszont a táv teljes hosszán már csak maguk termelte napenergiát használhattak a jármű meghajtására. A rajt az észak-ausztráliai Darwinban volt, míg a célt a dél-ausztráliai Adelaide-ben jelölték ki. Az egyedi napelemes autók nemcsak a mérnöki képességeket tették próbára, hanem bepillantást engedtek a megújuló energiával működő járművek jövőjébe is.
A BWSC-t 1987 óta rendezik meg, minden második évben, viszont a 2021-es a COVID miatt elmaradt. Sokan várták a 2023-as folytatást: összesen 38 csapat érkezett a világ minden tájáról, hogy végigvezesse az október utolsó hetében, három kategóriában tartott versenyt. A viharos szél miatt sokan nem tudták a megadott időn belül teljesíteni a távot, de a győztesek között európai csapatot is találunk.
Az „Adventure Class” lényegében tét nélküli volt, hiszen ebben a kategóriában hagyományosan nem hirdetnek győztest – csak a részvétel a fontos, olyan napelemes konstrukciókkal, amelyeket a résztvevők tesztelni akarnak a hosszú távon.
A „Cruiser Class” kétüléses járművei az energiafogyasztás, a formatervezés, a praktikum és a kihívás teljesítéséhez szükséges idő alapján kapnak pontokat, 1200 kilométer teljesítése után. Ezt az ausztrál Sunswift Racing, az Új-Dél-Walesi Egyetem csapata nyerte a Sunswift 7 nevű autóval.
A „Challenger Class” kategóriában a résztvevők már 3000 kilométert teljesítettek, Darwintól Adelaide-ig. Ennek a távnak a versenyautói elsősorban az elérhető legnagyobb sebességre, így minél kisebb futamidőre vannak tervezve, és együlésesek. A győztes a mezőnyt féltávnál is nagy előnnyel verő, belga Innoptus Solar Team lett, 88,2 km/h-s átlagsebességgel és 34 óra 4 perc 41 másodperces idővel. Ezzel egyéni csúcsot értek el, hiszen 48 perccel gyorsabbak voltak, mint a legutóbbi, 2019-es BWSC-n. Mögöttük is egy európai csapat, a holland Solar Team Twente végzett.
Gábor János, Okosipar.hu