Kína új sugárhajtóműve ötödannyiba kerül, mint az amerikai

Kína állítólag kifejlesztett egy új, olcsóbb, üzemanyag-takarékosabb sugárhajtóművet, amelyet reményei szerint hamarosan tömeggyártásba küld, hogy olcsóbb drónokat készíthessen, és ezzel előrébb lépjen a drónversenyben.

Kínai kutatók sikeresen kifejlesztettek egy új, olcsó sugárhajtóművet, ami állítólag a legtöbb hasonló eszköz árának 20 százalékánál is kevesebbe kerül – írja a South China Morning Post (SCMP). Az új hajtóműveket a kínai Népi Felszabadító Hadsereg venné igénybe, de a piaci szerepe is jelentős lehet, hiszen akár csődbe is viheti az olyan ellenfeleket, mint a Northrop Grumman vagy például a Rolls-Royce, amelyeknek RQ-4 „Global Hawk” és AE3007 nevű sugárhajtóműveinek darabja akár négymillió dollárba (1,5 milliárd forintba) is kerülhet.

A jelenleg használatban lévő sugárhajtóművek többsége több tengellyel rendelkezik az erőátvitelhez. Ennek oka, hogy a hajtómű elején található kisebb ventilátoroknak, amelyek a levegőt tömörítik, nagyobb sebességgel kell forogniuk, mint a hátul található nagyobbaknak, amelyek a tolóerőt idézik elő. A kínai innováció ugyanakkor a SCMP szerint egytengelyes, így a légáramlás is egyedi utat jár be, „szaxofon formájú” csatornákon keresztül – míg a versenytársak teljesen egyenes hajtóműveket gyártanak. Az új megközelítésű kialakítás lehetővé teszi, hogy a levegőt összenyomó és a tolóerőt generáló ventilátorok egyszerre forogjanak, így az összes ventilátor egyetlen tengelyre csatlakoztatható.

- Hirdetés -

A megoldás döbbenetesen lecsökkenti az előállítási költségeket, de nem ez az egyetlen előnye az új kínai sugárhajtóműnek. A tudósítás szerint közel harmadával fogyaszt kevesebb üzemanyagot, mint a kéttengelyes hajtóművek, és a karbantartási költségei is jelentősen alacsonyabbak, hiszen 70 százalékkal kevesebb mechanikus alkatrészből áll. Minden tényezőt számításba véve úgy fest, hogy az új gépek mintegy 80 százalékkal kerülnek kevesebbe, mint az alternatív, hagyományos hajtóművek.

A kínaiak jelenleg egy 24 futballpálya méretű létesítményt is építenek, ahol már következő generációs drónok fejlesztésére vetnék be a sugárhajtóművet. Az üzemben Mach 6-os sebességű repülési körülményeket fognak szimulálni, hogy földi tesztek során tanulmányozzák a motor és a drón rejtett szerkezeti elváltozásait. További cél, hogy fokozzák az úttörő hajtómű-technológia teljesítményét, és tovább csökkentsék a költségeket.

Gábor János, NEW technology