- Hirdetés -

- Hirdetés -

Kinyomtatják a történelmi hajót

Sydney Barangaroo városrészében bukkantak rá egy 19. századi hajó maradványaira, amelyeket precíz szkenneléssel modelleznek, majd 3D-ben ki is nyomtatnak. Az 1820 körül készült jármű egy kikötő közelében került elő, a városi metróhálózat helyi állomásának építése során. A felfedezés helyszíne a tengeri régészettel foglalkozó Silentworld Alapítvány gondozásába került – ők folytatják le a további kutatásokat és örökségvédelmi eljárásokat.

Miközben a szakemberek az eredeti szerkezet feltárásán és konzerválásán dolgoznak, a nonprofit szervezet felvette a kapcsolatot a 3D szkennereket fejlesztő Artec 3D-vel, hogy felkérje őket minden egyes felszínre kerülő darab digitalizálására. Ezeket ki is nyomtatják, hogy összeszerelhessék a jármű pontos mását, még azelőtt, hogy az eredeti szerkezettel kísérelnék meg ugyanezt, várhatóan 2-3 év múlva.

A régészeti feladatokat végző Silentworld Alapítvány úgy találta, hogy sokkal biztonságosabb a leletre nézve, ha darabról darabra emelik ki, és egyenként rögzítik az adatokat, majd az egyes részeket csomagolják, tárolják és hűtőtartályokba helyezik. A hajóról egyelőre keveset tudnak, viszont az elhelyezkedése alapján az élete végén partra vontathatták – ennek köszönhető, hogy viszonylag jó állapotban fennmaradt.

A szkennelést az Artec 3D termékeivel végzik, hogy végül elkészítsék az eredeti tárgy háromdimenziós digitális modelljét. A munkához a cég zászlóshajójának számító Artec Eva 3D szkennert használják: ez egy habkönnyű, vezeték nélküli eszköz, amellyel tűpontos, még a textúrát is lemintázó képeket lehet készíteni. Az Artec nagy tapasztalatokkal rendelkezik a történelmi tárgyak rekonstrukciója terén – a Cincinnati Music Hall homokkő oromzatelemeit például szintén az ő szkenereikkel őrizték meg az utókornak.

A folyamat irányítására felkért belga szaktekintély, Thomas Van Damme elárulta: az Artec Eva segítségével a korábbi kétdimenziós rajzok vagy 3D vázlatok helyett geometriailag és színeiben is pontos térbeli rekonstrukciót tudnak létrehozni. Ezzel ugyanolyan végeredményt érnek el, mintha azzal a fűrésszel dolgoztak volna, amivel maga a hajó készült. Kb. 300 darab digitális rögzítésére vállalkoztak, és a lehető leggyorsabban kell dolgozniuk, nehogy a csomagolásból kibontott elemek romlásnak induljanak.

Az adatokat a Rhino modellezőszoftverbe töltik – innen minden egyes elem kétdimenziós rajzát is lekonvertálják csupán egy hónap leforgása alatt –, pedig egy hasonló munka korábban évekig tartott. Persze a kutatók számára a 3D nyomtatással készülő kicsinyített, méretarányos darabok lesznek igazán izgalmasak, hiszen gyakorolhatják velük a szerkezet összeállítását, még az előtt, hogy az eredeti elemekkel dolgoznának.

A barangaroo-i hajó már a negyedik hajóroncs, amelyet a Silentworld Alapítvány jóvoltából feltártak, és beszkenneltek, majd az Artec Studio programban feldolgoztak.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet