Az Okosipar.hu hírportál egyesült a newtechnology.hu hírportállal! Ez az oldal nem frissül tovább. Tartalmainkért látogass el a www.newtechnology.hu oldalra!
Kis sebességnél zéró kibocsátású hidrogén-dízel hibrid hajót fejlesztenek
A projekt először a tengerpartok mentén telepített szélerőműveknél használt személyszállító hajók (CTV-k) hidrogén-meghajtású átalakítását célozza meg. A Green Marine által vezetett Project Verdant első fázisában a csapat egy olyan hidrogén-dízel hibrid hajót tervezett, ami alacsony sebességnél képes nulla emisszióval működni – például abban a tartósabb időintervallumban, amikor egy szélturbina alapjának közelében vár a személyzetre. A cég közleményében írt eredmények azt mutatják, hogy a hibrid rendszer akár 30 százalékkal csökkentheti a hajó szén-dioxid-kibocsátását, de még ennél is többel, 40 százalékkal a mérgező nitrogén-oxigén vegyületek kibocsátását.
Az olasz RINA tanúsítványokat kibocsátó társaság jóváhagyta a Green Marine tervét, ezzel megnyitva az utat a projekt további fázisai: a tervezés befejezése, valamint a mérnöki feladatok ellátása és a tengeri tesztelés előtt. „A RINA által biztosított műszaki visszajelzések révén most már minden szükséges információnk megvan ahhoz, hogy továbblépjünk a részletes tervezési és megvalósítási fázisba” – mondta Jason Schofield, a Green Marine UK ügyvezető igazgatója. „A CTV-k Project Verdant által előírt módon történő átalakítása jelentős mértékben csökkenti a hidrogén-üzemanyagcellás hajók tengerparti környezetben történő bevezetésének és tesztelésének kockázatát. Amint a koncepció bevált, lehetőség nyílik a modell gyors replikálására is.”
Az Offshore Renewable Energy Catapult (OREC) szerint a tengerparti gazdaságot támogató hajóipari szektor értéke 2050-re meghaladja majd a 26 milliárd fontot (kb. 12.200 milliárd forintot, ami nagyjából annyi, mint három Paks II projekt), és további 1200 hajóra lesz szükség csak az Egyesült Királyságban lévő ágazat kiszolgálására. Összehasonlításképpen: jelenleg úgy 400 CTV működik a szigetország és Európa tengerparti szélerőműveiben, és ez a szám már 2030-ra 700-ra növekedhet. Nagyon nem mindegy tehát, hogy ezek a flották milyen üzemanyaggal és mennyire fenntartható módon üzemeltethetők.
Gábor János, NEW technology