- Hirdetés -

- Hirdetés -

Második világháború vége óta nem tapasztalt visszaesés

A Continental állta a sarat

A Continental árbevétele és eredménye 2020 második negyedévében – a várakozásoknak megfelelően – jelentősen csökkent a koronavírus-járvány következtében. Ennek ellenére a Continental jobb eredményt tudott elérni a piac teljesítményénél. „Akkora járműipari visszaesésre, amekkorát most tapasztalhatunk, a második világháború vége óta nem volt példa. 2020 első és második negyedévében, azaz a járműipari világválság mélypontjának közepén Kínában, az Egyesült Államokban és Európában is jobb eredményt értünk el a piac teljesítményénél” – mondta el Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatótanácsának elnöke a féléves eredmények ismertetésekor Hannoverben.

Ennek megfelelően a konszern árbevétele a második negyedévben 6,6 milliárd eurót tett ki (2019. 2. negyedév: 11,3 milliárd euró). A konszolidálás előtti módosításoktól és az árfolyamváltozásoktól megtisztítva mindez 40 százalékos csökkenést jelent. Ezzel egyidejűleg a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek előállítása világszinten az előzetes adatok szerint a második negyedévben közel 45 százalékkal, összesen 12,3 millió darabra csökkent (2019. 2. negyedév: 22,1 millió egység). A koronavírus-járvány miatti ideiglenes gyárbezárások miatt a második negyedéves gyártási eredmények az Európában előállított 2,0 millió egységgel (-63 százalék) és az Észak-Amerikában legyártott 1,3 millió járművel (‑69 százalék) meglehetősen gyengének tekinthetők. Ezzel szemben Kínában a járműgyártás az állami támogatási programoknak köszönhetően 9 százalékkal haladta meg az előző év értékét, így 5,9 millió személygépkocsi és könnyű haszongépjármű gördült le a gyártósorokról.

A korrigált működési eredmény a második negyedévben ‑634 millió euró volt (2019. 2. negyedév: 865 millió euró). Ez ‑9,6 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőségnek felel meg (2019. 2. negyedév: 7,7 százalék). A nettó eredmény ‑741 millió eurót tett ki (2019. 2. negyedév: 485 millió euró).

„Épp az ilyen – nagy kihívásokkal járó – helyzetben mutatkozik meg, hogy a Continental jövőközpontú vállalat, amely jól felkészült a válságokra. Továbbra is szilárdan tartjuk a kitűzött céljainkat” – tette hozzá Degenhart. Elmondása szerint a Continental előnye a több lábon állás, a jelenlét több iparágban is – az ipari szegmensben, illetve az elsőszerelésű és utánpótlás-abroncsok üzletiterületén is. „Az elmúlt években következetesen fejlesztettük az ipari és a végfelhasználókkal kapcsolatos üzletágainkat. Ennek köszönhetően kevésbé vagyunk érzékenyek a járműipar hullámzó teljesítményére” – hangsúlyozta Degenhart. Ennek megfelelően a második negyedévben a Continental ipari és végfelhasználói területén elért eredmény 23 százalékkal csökkent, ami lényegesen erősebb teljesítmény a világszintű járműgyártáshoz viszonyítva, amely ugyanebben az időszakban 45 százalékkal esett vissza.

Fokozott költséggazdálkodás, kevesebb beruházás, csökkentett munkaidő

A váratlanul romló környezet miatt a Continental a második negyedévben 400 millió euróval csökkentette fix költségeit az előző év azonos időszakához képest. A vállalat jó úton halad annak eléréséhez, hogy az előző évhez képest éves szinten több mint 5 százalékkal lefaragja fix kiadási költségeket. „A mérlegadatokat illetőn rendkívül szilárd alapokon állunk, amihez hozzájárultak a késlekedés nélkül bevezetett megtakarítási intézkedéseink is. Érezékelhető és gyors hatással jártak a kemény költségmegtakarítási lépéseink. Ezzel növelni tudjuk mozgásterünket, és a megfelelő irányba haladunk” – szögezte le Degenhart.

2020 második negyedévében a Continental 448 millió euróra (2019. 2. negyedév: 785 millió  euró) csökkentette eszközökre és szoftverekre fordított tőkeberuházásait. A megtakarításhoz valamennyi üzleti terület hozzájárult. Ennek megfelelően a beruházási mutató az egyidejűleg nagy mértékben visszaesett árbevétel ellenére 6,8 százalékra csökkent az előző év hasonló időszakában elért 7,0 százalék után. Az egész évre nézve a vállalat egy negyeddel kívánja csökkenteni beruházásait az előző évhez képest. Az első negyedév végén a Continental a beruházások tekintetében elérni kívánt megtakarítási célt 20 százaléknál magasabbra tervezte.

A kutatás-fejlesztésre fordított tőkeberuházások a második negyedévben 809 millió eurót tettek ki (2019. 2. negyedév: 917 millió euró). A nagy mértékben visszaesett árbevétel miatt a mutató 12,2 százalékra növekedett az előző év hasonló időszakában elért 8,1 százalék után.

Június elejétől a Continental valamennyi gyára újra megkezdte a termelést az egész világon. Mindazonáltal egyes régiókban a mindennapi életre továbbra is korlátozások érvényesek a koronavírus-járvány miatt. Az egész világon megfigyelhető, jelentősen lecsökkent keresletnek megfelelően egyes gyárak kihasználtsága jóval elmarad a válság előtti szinttől. A járványhelyzet további alakulásától és következményeitől függően elképzelhető, hogy a vállalat egyes gyáraiban átmenetileg újra a termelés módosítására kényszerül. Jelenleg világszinten az összes munkatárs közel 25 százaléka csökkentett munkaidőben dolgozik. Júniusban Németországban mintegy 30.000 munkatárs dolgozott csökkentett óraszámban, átlagosan 5 nappal kevesebbet a hónapban.

A gazdasági bizonytalanság miatt továbbra sincs részletes előrejelzés

Amint azt a vállalat a július közepén rendezett közgyűlésen is bejelentette, a Continental kihívásokkal teli piaci környezettel számol 2020 harmadik negyedévére, bár a legyártott autók növekvő száma magasabb árbevételre enged következtetni, mint 2020 második negyedévében. Ennek ellenére az árbevétel várhatóan elmarad a 2019 harmadik negyedévében elért bevételtől.

A gazdasági bizonytalanságok továbbra is jelentősek maradnak. Bár a Continental csoport üzleti fejlesztése javult a második negyedév során, a gazdasági környezetet a továbbra is jelen lévő koronavírus-járvány miatt továbbra is rendkívüli bizonytalanságok jellemzik. Ezért továbbra is nehéz felmérni a termelésre, az ellátási láncokra és a keresletre hatással lévő lehetséges további negatív következményeket. Ezért a Continental egyelőre tartózkodik a teljes 2020-as évre adott előrejelzés kiadásától. Az egész évet tekintve azonban a DAX- on jegyzett vállalat azzal számol, hogy mind az értékesítés és az árbevétel, mind a korrigált EBIT érezhetően az előző év értéke alatt fog maradni. A 2020-as eredménycsökkenés előreláthatólag a szabad készpénzállomány jelentős csökkenéséhez fog vezetni az előző évvel összehasonlítva.

2020 harmadik negyedévére a Continental az előző év megfelelő negyedévével összehasonlítva világszinten a járműgyártás ‑10‑20 százalékos csökkenését várja. 2020 egészére a piacfigyelők jelenlegi becslései kevesebb mint 70 millió jármű előállítását jósolják, ami több mint 20 százalékos csökkenésnek felelne meg az előző évhez képest (2019: 89 millió jármű).

A pénzeszközök rendkívül magas szinten; jelentősen visszafogott beruházások

2020 második negyedévében a felvásárlások és üzletrész-értékesítések előtti szabad cash flow -1,8 milliárd eurót tett ki (2019. 2. negyedév: -29 millió euró). „A második negyedév negatív szabad cash flow értéke a közvetlen következménye a koronavírus-járvány miatti jelentős piaci csökkenésnek” – fejtette ki Wolfgang Schäfer, a Continental pénzügyekért felelős igazgatótanácsi tagja. A visszaesés lényegében az előző év azonos időszakával összehasonlítva csökkenést jelentő működési eredményre, valamint negatív működőtőke-hatásokra vezethető vissza. Ez utóbbiak az árbevételre a második negyedév utolsó heteiben jellemző volatilitásból adódnak, és a várakozások szerint a működés stabillá válása esetén újra semlegesítődnek. A második negyedév fordulónapján a Continental 10,1 milliárd eurós pénzeszközökkel rendelkezett (2020. március: 6,8 milliárd euró). Májusban és júniusban a Continental három kötvényt bocsátott ki összesen 2,1 milliárd eurót meghaladó volumenben, emellett a fő bankjainál 3 milliárd euróra növelte hitelkeretét.

A Continental Group mutatószámai
  1. Január 1-től június 30-ig   Második negyedév    
millió € 2020 2019 Δ %-ban 2020 2019 Δ %-ban  
Árbevétel 16.532,4 22.310,7 -25,9 6.619,7 11.264,0 -41,2  
EBITDA 1.052,3 2.930,6 -64,1 -108,1 1.456,9 -107,4  
az árbevétel %-ában 6,4 13,1   -1,6 12,9    
EBIT -392,8 1.576,6 -124,9 -829,1 753,3 -210,1  
az árbevétel %-ában -2,4 7,1   -12,5 6,7    
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó) 1.721,6 1.819,4 -5,4 808,6 916,6 -11,8  
az árbevétel %-ában 10,4 8,2   12,2 8,1    
Beruházások1 923,4 1.426,3 -35,3 448,4 784,5 -42,8  
az árbevétel %-ában 5,6 6,4   6,8 7,0    
A részvényeseket illető konszerneredmény -448,8 1.060,0 -142,3 -741,1 484,8 -252,9  
Egy részvényre jutó eredmény €-ban, hígítatlan -2,24 5,30 -142,3 -3,70 2,42 -252,9  
Egy részvényre jutó eredmény €-ban, hígított -2,24 5,30 -142,3 -3,70 2,42 -252,9  
               
Megtisztított árbevétel2 16.411,8 22.307,3 -26,4 6.599,5 11.262,7 -41,4  
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)3 -202,3 1.749,2 -111,6 -634,0 864,9 -173,3  
a megtisztított árbevétel %-ában -1,2 7,8   -9,6 7,7    
               
Szabad cash flow -1.802,3 -1.025,5 75,7 -1.812,7 -262,2 591,3  
               
Nettó pénzügyi adósságállomány (06.30-án) 5.923,7 5.665,8 4,6        
Eladósodottsági mutató %-ban 41,1 31,3          
               
Munkavállalók száma (06.30-án)4 232.023 244.615 -5,1        

 

  • Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.
  • Konszolidálási módosításokkal korrigálva.
  • A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva..
  • Szakképzésben résztvevők nélkül.
A Continental szuperszámítógéppel gyorsítja fel a mesterséges intelligencia fejlesztését

„A járműgyártás jelenleg csökkenő tendenciát mutat, azonban a járműipar átalakulása változatlanul tovább halad. Egyfelől következetesen folytatnunk kell a költségek csökkentését, másfelől célzottan az új technológiák fejlesztésére kell koncentrálnunk beruházásainkat” – hangsúlyozta Degenhart. Példát jelentenek erre a vezetőt támogató asszisztensrendszerek, amelyek terén a Continental hosszú ideje a piacvezetők egyike, folyamatosan tovább erősítve pozícióit.

Ennek jegyében a technológiai vállalat múlt héten bejelentette, hogy 2020 eleje óta a jövő technológiáinak fejlesztését a járműiparban egyedülálló szuperszámítógéppel gyorsítja fel. A Continental világszerte megtalálható irodáiból a fejlesztők igénybe vehetik mind a számítógép-klaszter számítási teljesítményét, mind a rendkívül komplex és hatalmas adatmennyiségekkel működő fejlesztésekhez szükséges tárhelyét. Ezek közé tartoznak különösen a mesterséges intelligencia témaköréhez kapcsolódó fejlesztések. Mesterséges intelligencia szükséges például a jövő olyan iránymutató technológiáinak fejlesztéséhez, mint az asszisztensekkel segített vezetés, illetve az automatizált rendszerek és az önvezető autók. A világ legnagyobb teljesítményű számítógéprendszereinek aktuális 500-as listáján a Continental új szuperszámítógépe az első helyet foglalja el a járműiparon belül. Ezzel a Continental felgyorsítja a technológia terén piacvezető fejlesztéseit, nyomatékosítva egyúttal a szoftverek és a digitális kommunikáció, valamint a rendszerarchitektúrák terén meglévő kulcskompetenciáit.

„A szoftverek jelentik az oxigént az ipar számára. Ezen a téren továbbra is kimagasló, nyereséget hozó növekedéssel számolunk. Ennek oka, hogy a járművek egyre több funkcióval fognak rendelkezni” – fejtette ki meggyőződését Degenhart. Ezzel nő a számítógépes programok általi értékteremtés mértéke is, ami évente két számjegyű százalékos növekedést mutat fel. „Erre a több mint 20.000 szoftver- és IT-specialistával rendelkező meghatározó szoftverfejlesztőként a lehető legjobban felkészültünk” – tette hozzá.

A Continental például a nagy teljesítményű számítógépek, a modern járművek digitális szívének fejlesztésével – az autók adott modellsorozatának időtartamára számítva – már ma 3 milliárd eurót meghaladó árbevételt biztosított magának. A vállalat egyetlen ügyfele számára előreláthatólag 2022-ig több mint 2,5 millió ilyen kompakt, nagy teljesítményű számítógépet fog szállítani. Ezzel a Continental ezen a területen az iparág vezető vállalatai közé tartozik. A cég a Volkswagen számára nemrég különösen nagy teljesítményű járműszervert fejlesztett. Az InCar-Application-Server (ICAS1) a VW ID modellsorozatának új elektromos járművei számára a jármű nagyfokú digitális integrációját teszi lehetővé, például a biztonsági frissítések vezeték nélküli, gyors és biztonságos telepítését. 2022-ig a Continental több mint tíz további hasonló projekttel számol.

Koronavírushíd: innovatív utak a versenyképesség és a foglalkoztatottság biztosításához

„A járműipar átalakulása és a koronavírus-járvány leküzdése mindannyiunk számára hatalmas kihívást jelent. Mindezek együttesen messzemenő változásokat eredményeznek – a Continentalnál is. Ezeket a munkavállalókkal együtt alakítjuk ki, olyan kiegyensúlyozott, tisztességes, az értékeinket szem előtt tartó megoldásokat keresve, amelyek erősítik innovációs képességünket, egyúttal életképességünket, mint vállalat” – fejtette ki Dr. Ariane Reinhart, a Continental emberi kapcsolatkért felelős igazgatótanácsi tagja. „Megértjük a munkavállalóink körében megjelenő bizonytalanságot, illetve azt is, hogy néhányan közülük aggódnak munkahelyükért. Azonban éppen a válság idején kell kihasználnunk a jövővel kapcsolatos esélyeinket. Ehhez a munkavállalói képviseletekkel kötött átfogó megállapodások és az érintett telephelyeinkre vonatkozó egyedi megoldások kombinációja szükséges” – tette hozzá. Elmondása szerint jelenleg olyan „koronavírushíd” kiépítésén dolgoznak, amely innovatív megközelítésekkel segít abban, hogy a vállalat képes legyen a több száz millió eurós költségszakadék áthidalására, és mindeközben a foglalkoztatás és a versenyképesség lehető legnagyobb mértékű biztosítására. „A munkaidő csökkentése ésszerű megközelítés a termelés biztosításához, a foglalkoztatási perspektívák megőrzéséhez és azok képzések útján történő bővítéséhez. A felszabaduló időt célzottan képzésekre, továbbképzésekre kellene hasznosítani. Ez növeli az egyes dolgozók munkavállalási képességét is” – tette hozzá.

A vállalati területek egyes mutatószámai
  1. Január 1-től június 30-ig   Második negyedév  
Automotive Technologies (millió €) 2020 2019 Δ %-ban 2020 2019 Δ %-ban  
Árbevétel 6.740,4 9.578,8 -29,6 2.560,0 4.841,0 -47,1  
EBITDA 139,6 1.067,8 -86,9 -287,3 562,3 -151,1  
az árbevétel %-ában 2,1 11,1   -11,2 11,6    
EBIT -401,9 536,3 -174,9 -552,6 276,2 -300,1  
az árbevétel %-ában -6,0 5,6   -21,6 5,7    
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó) 1.153,4 1.215,3 -5,1 548,0 614,1 -10,8  
az árbevétel %-ában 17,1 12,7   21,4 12,7    
Beruházások1 390,2 577,9 -32,5 196,6 316,0 -37,8  
az árbevétel %-ában 5,8 6,0   7,7 6,5    
               
Munkavállalók száma (06.30-án)2 93.936 96.939 -3,1        
               
Megtisztított árbevétel3 6.726,6 9.577,6 -29,8 2.560,0 4.840,2 -47,1  
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4 -387,3 575,9 -167,3 -462,3 297,3 -255,5  
a megtisztított árbevétel %-ában -5,8 6,0   -18,1 6,1    

 

  • Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.
  • Szakképzésben résztvevők nélkül.
  • Konszolidálási módosításokkal korrigálva.
  • A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva.

  1. Január 1-től június 30-ig   Második negyedév  
Rubber Technologies (millió €) 2020 2019 Δ %-ban 2020 2019 Δ %-ban  
Árbevétel 6.933,2 8.889,3 -22,0 2.961,5 4.517,7 -34,4  
EBITDA 942,3 1.539,5 -38,8 291,3 750,7 -61,2  
az árbevétel %-ában 13,6 17,3   9,8 16,6    
EBIT 338,0 973,0 -65,3 -8,4 463,0 -101,8  
az árbevétel %-ában 4,9 10,9   -0,3 10,2    
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó) 223,5 238,3 -6,2 105,9 119,8 -11,6  
az árbevétel %-ában 3,2 2,7   3,6 2,7    
Beruházások1 338,5 533,7 -36,6 174,3 288,3 -39,5  
az árbevétel %-ában 4,9 6,0   5,9 6,4    
               
Munkavállalók száma (06.30-án)2 99.490 104.795 -5,1        
               
Megtisztított árbevétel3 6.826,4 8.887,1 -23,2 2.941,3 4.517,2 -34,9  
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4 416,2 1.070,2 -61,1 35,2 535,7 -93,4  
a megtisztított árbevétel %-ában 6,1 12,0   1,2 11,9    

  1. Január 1-től június 30-ig   Második negyedév  
Powertrain Technologies (millió €) 2020 2019 Δ %-ban 2020 2019 Δ %-ban  
Árbevétel 2.960,2 3.967,0 -25,4 1.131,2 1.961,4 -42,3  
EBITDA 25,2 371,4 -93,2 -91,3 185,4 -149,2  
az árbevétel %-ában 0,9 9,4   -8,1 9,5    
EBIT -267,2 117,2 -328,0 -244,3 56,3 -533,9  
az árbevétel %-ában -9,0 3,0   -21,6 2,9    
Kutatás-fejlesztési ráfordítások (nettó) 344,7 365,8 -5,8 154,7 182,7 -15,3  
az árbevétel %-ában 11,6 9,2   13,7 9,3    
Beruházások1 164,2 295,6 -44,5 60,0 164,3 -63,5  
az árbevétel %-ában 5,5 7,5   5,3 8,4    
               
Munkavállalók száma (06.30-án)2 38.150 42.412 -10,0        
               
Megtisztított árbevétel3 2.960,2 3.967,0 -25,4 1.131,2 1.961,4 -42,3  
Megtisztított működési eredmény (megtisztított EBIT)4 -172,0 151,4 -213,6 -183,9 72,5 -353,7  
a megtisztított árbevétel %-ában -5,8 3,8   -16,3 3,7    

 

  • Beruházások eszközökbe és szoftverekbe.
  • Szakképzésben résztvevők nélkül.
  • Konszolidálási módosításokkal korrigálva.
  • A vételárfelosztásból (PPA) származó immateriális javak értékcsökkenési leírásával, konszolidálási módosításokkal és egyedi hatásokkal korrigálva.
A nem járműipari üzletág a második negyedévben nagyobb fejlődést ért el

Az Automotive Technologies üzletág árbevétele 2,6 milliárd euró volt (2019. 2. negyedév: 4,8 milliárd euró), a korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőség pedig ‑18,1 százalék lett (2019. 2. negyedév: 6,1 százalék). Az árbevételek alakulása ‑45,6 százalékot tett ki.

A Rubber Technologies üzletág 3,0 milliárd eurós árbevételt (2019. 2. negyedév: 4,5 milliárd euró) és 1,2 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőséget ért el (2019. 2. negyedév: 11,9 százalék). Az árbevételek alakulása így -33,1 százalék lett.

A Powertrain Technologies üzletág 1,1 milliárd eurós árbevételről (2019. 2. negyedév: 2,0 milliárd euró) és -16,3 százalékos korrigált árbevétel-arányos jövedelmezőségről adott számot (2019. 2. negyedév: 3,7 százalék). Az árbevételek alakulása ennek alapján ‑40,8 százalék lett.

A Continental iránymutató technológiákat és szolgáltatásokat fejleszt az emberek és eszközeik fenntartható és integrált mobilitásának támogatásához. Az 1871-ben alapított technológiai vállalat biztonságos, hatékony, intelligens, kedvező árú megoldásokat kínál a járművek és gépek, valamint a közlekedés és a szállítmányozás számára. A Continental 2019-ben 44,5 milliárd eurós árbevételt ért el, és jelenleg 59 országban és piacon több mint 230.000 munkavállalót foglalkoztat.

Continental

Akár ez is tetszhet