- Hirdetés -

- Hirdetés -

Még mindig tombol a chiphiány

- Hirdetés -

A kulcsfontosságú alkatrész továbbra is nehezen szerezhető be, ami komolyan sújtja az európai autógyárakat, illetve azok beszállítóit. Az eeNews az Alix Partners tanácsadó cég előrejelzésére hivatkozva azt írja, hogy egy normál szállítási adottságokat garantáló évhez képest idén 7,7 millióval kevesebb gépjármű készül a világon, ami kb. 210 milliárd dolláros forgalomkiesést jelent. A nagyságrendileg 16 Paks II. projekt teljes költségvetésével felérő veszteség hihetetlen mértékű, de messze nem biztos, hogy ez a vége, mert a vállalat májusban még „csak” 110 milliárdos fennakadást jósolt.

„A korábbi várakozásokkal ellentétben a chipgyártás még mindig nem épült fel, és a kapacitás egyelőre messze jár a válság előtti szinttől” – számolt be az Alix Partners ügyvezető igazgatója. Dr. Marcus Kleinfeld szerint most főleg Malajzia küszködése okozza a globális ellátási hiányt, ugyanis az állam még ki sem heverte a COVID legutóbbi hullámát, amikor újra emelkedni kezdett a fertőzöttek száma. Az idei évben még fennálló félvezető- és chiphiány biztos, hogy áremelkedést indít el, és ez tovább nehezíti a beszállítók így sem túl rózsás helyzetét.

Utóbbiakat talán még jobban sújtja az alkatrész-utánpótlás kiesése, mint magukat a gyártókat, akik ha máshogy nem, műszakcsökkentéssel még faragni tudnak a veszteségekből. Egyes médiaértesülések szerint a legnagyobbak közé tartozó Volkswagen csupán egy gyártósorral dolgozik Wolfsburgban, és azt is csak a reggeli műszakban üzemelteti. A nekik beszállító Continental szerint ez egyhamar nem is fog megváltozni, sőt, biztosra vehető, hogy a 2021-es hátralévő részében már végig nyomás alatt lesz az autóipar.

Náluk valamivel optimistább a lámpatesteket és elektronikai alkatrészeket biztosító Hella, amelynek harmadik negyedéves eredményeiben már érzékelhető volt némi javulás – legalábbis az első félévhez képest. A vállalat ettől függetlenül óvatos maradt, és finomított a 2021-22-re várt eladások számain. Rolf Breidenbach vezérigazgató úgy látja, az ázsiai chipgyártás leállásai miatt az utóbbi pár hétben tovább romlottak a kilátások, ezért biztosra veszi, hogy az autóipar hanyatlása jelentős lesz.

Gábor János, Okosipar.hu

Akár ez is tetszhet