- Hirdetés -

- Hirdetés -

Mérföld/gallon mellett az új mérőszám a gallon/100 mérföld

Képünk illusztráció!

„A kilométerek száma eltérő lehet.” Ez a gépjárműgyártók autóikra vonatkozó nyilatkozata a megadott üzemanyag-fogyasztási adatokra vonatkozóan. Ami azonban még inkább eltérőnek tűnhet, az a mérföld/gallon érték. Ezért az EPA 2012-ben elkezdte az üzemanyag-fogyasztási értékeket egy másik mérőszámban is megadni – írja a Popular Science.

Ez a gallon/100 mérföld besorolás. Bár kisebb betűkkel szerepel, mint a mérföld/gallon szám, mégis nagyobb mennyiség a kalkuláció során, amikor az autókat összehasonlítja. Ez azért van, mert a gallon/100 mérföld besorolás megkönnyíti a különböző járművek hatékonyságának összevetését és a várható éves üzemanyagköltségek becslését.

Az európai országok az üzemanyag-fogyasztást a „liter/100 kilométer” viszonyítási alapon mérik. Minél alacsonyabb a szám, annál jobb, és ott a „háromliteres” autó, amely 3,0 liter/100 km-t ér el. Ez olyan gépkocsit jelent, amelyik 100 km megtételéhez nem éget el több mint 3 liter (kb. 3 kvart) üzemanyagot.

Az EPA megoldása erre a problémára a 100 mérföldre jutó gallonok számának mérése. „Bizonyos szempontból könnyebb a közvetlen költségeket és a kibocsátásokat lineárisabban vizsgálni, ha ezt a mérőszámot használjuk” – magyarázza az EPA egyik üzemanyag-fogyasztási szakértője.

Az egyértelműség érdekében az EPA a 2012-es modellévtől kezdődően az új Monroney  autók ablakmatricáján a gallon/100 mérföld értéket is feltüntette, közvetlenül a már ismert kombinált mpg érték alatt, amely a városi és autópálya pontszámokat egyensúlyban tartja. Ez alátámasztja a címkén szereplő másik számot, az autó egyéves vezetéséhez szükséges üzemanyagköltséget, amely lineáris, akárcsak a „gallons/100 miles”.

„Ha megnézzük a szóban forgó címkét, olyan mérőszámokat találunk rajta, mint például: mennyit fogunk megtakarítani” – magyarázza az EPA tisztviselője. „Ez inkább a gallon-százmérföldes besoroláshoz van kötve.”

A népszerű európai „3,0 literes” célérték az USA-ban 1,27 gallon/100 mérföldnek felel meg, ami nem egy hangzatos szám. A kitűzött cél tehát az 1 gallon/100 mérföld lehet – ez a végső eredmény a belső égésű hajtással ellátott járművek esetében lehet mérvadó, mielőtt az EV-k átveszik a helyet az utakon. Ez a pontszám is 100 mpg-re jön ki, ami talán megkönnyíti az emberek számára, hogy megértsék ezt a hasznosabb viszonyítási alapot.

És ahogyan elkezdtük megismerni a benzinfaló járművek jobb mérési módját, úgy elkerülhetetlenül többet kell majd megtudnunk az akkumulátorokról is, ahogy elkezdünk EV-ket vásárolni. Az EPA 100 mérföldre vetített kilowattórában méri őket, ugyanúgy, ahogyan az új gallon/100 mérföld mérőszám a belső égésű motorral működő járművek esetében működik.

Némethi Botond, NEW technology magazin

Akár ez is tetszhet